Zašto je Taylor Swift jedna od najmoćnijih žena svijeta?
Sa svjetskom turnejom koja ruši rekorde i utječe na čitava gospodarstva, ali i bogatstvom od 1.1 milijarde dolara, 33-godišnja pjevačica među najutjecajnijim je ženama na svijetu.
“Zbog vas se osjećam fenomenalno,” Taylor Swift često govori svojom obožavateljima u rasprodanim stadionima na svakoj postaji svoje turneje Eras, nakon čega kreće u izvedbu svoje feminističke himne “The Man”. Uživajući u aplauzu, 33-godišnja pop zvijezda tada napne biceps i poljubi mišić, a publika poludi. “Zbog vas se osjećam,” kaže ona sa smiješkom, “moćno.”
To je genijalan scenski trik, no njena vojska obožavatelja zna da je ona – kao što je oduvijek i bila – istinski izvor vlastite moći. Sedamnaest godina nakon početka njene nevjerojatne karijere, Swift nikada nije imala ovakav gospodarski, kulturni i politički utjecaj. Upravo zbog toga je ove godine završila na petom mjestu Forbesove liste najmoćnijih žena svijeta; prošle godine zauzela je 79. mjesto.
Zahvaljujući rekordnom uspjehu turneje Eras, Swift je u listopadu postala milijarderka i rijetka glazbenica koja je došla do tog statusa. U tom klubu nalaze se i Jay-Z s bogatstvom od 2.5 milijarde dolara i Rihanna (1.4 milijarde dolara). Turneja Eras, s koncertima od tri i pol sata koji su svojevrsna retrospektiva njene karijere, zaradila je gotovo 850 milijuna dolara bruto u 66 koncerata u SAD-u. Nakon prve faze turneje, Swift je nakon poreza postala bogatija za 190 milijuna dolara, što je njeno ukupno bogatstvo podiglo na 1.1 milijardu dolara. Sljedeće godine, turneja kreće u Aziju i Europu.
Efekt Taylor Swift
Takozvani Efekt Taylor Swift ima veliku financijsku auru. Dvije noći njene turneje u Denveru dodalo je 140 milijuna dolara u BDP Colorada: fanovi su u prosjeku po glavi potrošili oko 1.300 dolara na hotele, restorane i kupnju. Američka neprofitna udruga za industriju putovanja, US Travel Association, procjenjuje kako je američka faza njene turneje dodala preko 5 milijardi dolara u gospodarstva saveznih država.
“Ona je praktički jedna velika korporacija koja posluje u različitim sektorima,” kaže ekonomistica za rad i profesorica na sveučilištu u Chicagu, Carolyn Sloan. “Njena publika je toliko dugo bila vrlo mlada, većinom ženska, da su ljudi podcijenili koliko veliko ovo sve može biti iz gospodarske perspektive. Mislim da danas više nitko u to ne sumnja.”
Ta uglavnom mlada, uglavnom ženska publika Swift je slijedila i na kinoblagajne. I tu je pjevačica pokazala svoj poduzetnički talent: zaobišla je hollywoodske studije i svoje film “The Eras Tour” pustila na prikazivanje direktno kroz AMC u listopadu, usprkos činjenici da nema tradicionalnu marketinšku mašineriju. Nije važno. Sama Taylor Swift je najbolja mašina za marketig. Stacy Jones, osnivačica marketinške agencije Hollywood Branded, procjenjuje da je pjevačica prikupila preko 130 milijardi dolara u vrijednosti besplatnog publiciteta tijekom protekle dvije godine. Širenje glasina i nekoliko odlično tempiranih pojavljivanja na utakmicama kluba Kansas City Chiefs bilo je i više nego dovoljno da fanove dovuče u kina. Film je prvog vikenda zaradio 93 milijuna, a preko 250 milijuna dolara u svijetu.
Kao što je slučaj s turnejom i filmom, većina njene moći dolazi iz njene direktne kontrole nad biznisom. Još je impresivniji – i potencijalno mnogo lukrativniji – način na koji je vratila vlasništvo nad svojim katalogom pjesama. Ponovno je snimila albume koji su originalno bili dijelom 300 milijuna dolara vrijedne prodaje koja je, tvrdi Swift, dogovorena njoj iza leđa. Dosad je ponovno snimila i objavila četiri od šest albuma koji su bili dio te prodaje. Posljednji od njih, 1989 (Taylor’s Version), postavio je rekord na Spotifyju za najviše streamova jednog glazbenika u jednom danu nakon objavljivanja krajem listopada.
Kada se uzme u obzir da su Katy Perry i Justin Bieber ove godine prodali prava na svoje glazbene kataloge za preko 200 milijuna dolara, vrijednost glazbe Taylor Swift samo će ju učiniti još bogatijom u budućnosti.
Koliko god zastrašujuć bio njen utjecaj, Swift ipak nije najmoćnija žena svijeta. Ta titula pripala je predsjednici Europske komisije Ursuli von der Leyen, čije političke i gospodarske odluke utječu na 450 milijuna ljudi, koliko ih živi u Europskoj uniji. Taj broj uskoro bi mogao premašiti 500 milijuna: u svom godišnjem govoru o stanju unije u rujnu, von der Leyen je potvrdila svoju namjeru da Ukrajina i zemlje Zapadnog Balkana postanu članice EU-a.
Druga na ovogodišnjem popisu je Christine Lagarde, predsjednica Europske centralne banke, koja oblikuje europsku monetarnu politiku u doba visoke inflacije. Ispred Swift se još nalaze i podpredsjednica SAD-a Kamala Harris i talijanska premijerka Giorgia Meloni. Obje su prve žene na tim pozicijama u povijesti svojih zemalja, a Meloni učvršćuje svoj utjecaj predlaganjem reformi talijanskog ustava koje bi omogućile direktno biranje premijera na talijanskim izborima.
“Sve one s jasno definiranom moći uistinu su utjecajne žene,” kaže Jones, stručnjakinja za brending, “no one nikada neće moći promijeniti svijet na način na koji to čini Taylor Swift.”
Autor originalnog članka: Maggie McGrath, Forbes
Link: Taylor Swift’s Power Era: Why The Billionaire Pop Star Is One Of The World’s Most Powerful Women
(Prevela: Nataša Belančić)