Najveća jahta za ribolov ide na biljno ulje, ali gorivo budućnosti za jahte je metanol

featured image

29. ruj 2024. 08:12

Prelazak na čišća goriva nije aktualan samo u svijetu automobila, nego i u svijetu jahti. Metanol se čini naboljim izborom, s obzirom da je amonijak i vodik teško skladištiti, tekući plin je fosilno gorivo, a baterije ne nude dovoljan domet. Zelenije od klasičnih goriva je i biljno ulje koje koristi najveća ribolovna jahta.

Bill Gates nedavno je odustao od preuzimanja svoje jahte koja je dio energetskih potreba zadovoljavala pomoću vodika. Međutim, vodik nije idealno gorivo, jer njegovo skladištenje traži puno prostora, pa je to problem čak i na jahtama dugim 119 metara poput nesuđene Gatesove.

Forbes Hrvatska izvještavao je i o najvećoj jahti za ribolov, koju je naručio Saudijski princ Turki bin Muqrin bin Abdulaziz. Luxury Launches sad javlja kako ona koristi hidrotretirano biljno ulje. Riječ je o obnovljivom dizelskom gorivu proizvedenom iz biljnih ulja i životinjskih masti. Uz dva motora ukupne snage 9000 kW ona postiže impresivne brzine 32 čvora na sat.

Ovo visokokvalitetno gorivo ne samo da smanjuje emisije stakleničkih plinova, već nudi i uglađeniji rad motora i izvrsne performanse u različitim uvjetima.

Amonijak i vodik je teško skladištiti, a baterije imaju loš domet

Mby.com donosi priču o metanolu. Idealno gorivo u njemu vide Archipelago Expedition Yachts. Ta britanska tvrtka inače proizvodi aluminijske motorne katamarane.

Njihov Stephen Weatherley kaže kako trenutno postoji pet potencijalnih zelenih goriva. To su vodik, amonijak, tekući prirodni plin (LNG), baterije i metanol. Za amonijak i vodik kaže da ih je teško skladištiti na brodu, LNG je fosilno gorivo pa su smanjenja emisija ograničena, a baterije nemaju domet za napajanje pravog pučinskog plovila. Zbog toga metanol smatra jedinim održivim gorivom.

Archipelago 63 jahta je koju pokreće metanol; Foto: Archipelago Expedition Yachts

Brodska industrija već prihvaća metanol kao gorivo budućnosti. Prema norveškom klasifikacijskom tijelu, trenutačno je naručeno 228 brodova s ​​dvostrukim pogonom na metanol. On je kao zeleno gorivo za kontejnerske brodove već prestigao LNG.

U prilog mu ide i to što ne dolazi u plinovitom, nego tekućem stanju. Zbog toga ga je lakše transportirati, skladištiti i distribuirati postojećom infrastrukturom. Može se sagorijevati u konvencionalnim motorima s unutarnjim izgaranjem, bilo u kombinaciji s fosilnim gorivima poput benzina i dizela, bilo samostalno, uz samo manje prilagodbe.

Neke od njegovih prednosti su tih rad motora i manje emisija uz identičnu brzinu i veliki domet. Za razliku od vodika koji kod izgaranja ispušta samo vodu, metanol stvara određenu količinu ugljičnog dioksida. Nedostaci su mu manja gustoća pa ga treba nositi dvostruko više, a problem je i potreba dodatnih mjera protiv požara je ima gotovo nevidljiv plamen i nisku točku paljenja. Uz to je tek manji dio proizvodnje metanola zelen – većina se rafinira iz prirodnog plina, poznatog kao sivi metanol.