Gradnja rezidencijalnog kruzera u Brodosplitu nije započela, a postoje sumnje da nikad ni neće
Storylines već godinama prodaje apartmane na svom budućem rezidencijalnom kruzeru MV Narrative. Hrvatskoj javnosti projekt je dodatno zanimljiv, jer će se brod graditi u Splitu. No, zbog kontinuiranog odgađanja projekta mnogi sumnjaju da će ikada biti završen. Forbes Hrvatska provjerio je u kojoj je fazi izgradnja broda.
Američka tvrtka Storylines osnovana je 2016. godine s idejom osmišljavanja rezidencijalnog kruzera. Riječ je o vrsti kruzera na kojem zainteresirani mogu trajno kupiti apartmane i dobiti dom koji stalno mijenja lokacije.
Početak poslovanja te tvrtke istražio je portal GentlemensPortion.com, koji je pojasnio kako je prvotna ideja osnivača bila kupiti stariji brod i preurediti ga. U tvrtki su istražili tržište i pronašli prvih stotinjak potencijalno zainteresiranih za apartmane. Dvije godine kasnije pregledali su ponudu starih brodova na tržištu i pronašli 176 metarski Marco Polo star čak 53 godine. No, uskoro su utvrdili da njegova veličina i starost nisu prikladni za ono što su željeli ponuditi.
Obnova 53 godine starog broda nije ni jeftina ni jednostavna, ali se čini da osnivači koji nisu imali iskiustva u pomorstvu toga nisu bili svjesni. Nakon toga pronašli su 27 godina star brod Grand Classica, no i tu su naišli na prepreke. Novi zakoni o zaštiti okoliša onemogućili su taj brod u posjećivanju nekih luka. Tada su odlučili da će napraviti novi brod čije su rendere prikazali krajem 2019. godine.
Prvo putovanje originalno je planirano za 2020. godinu
Datum početnog putovanja nakon toga je pomaknut s 2020. godine na 2023., a cijene apartmana znatno su porasle. Kredibilnost im je dodatno narušena jer su prvo pokrenuli kompaniju u Ujedinjenom Kraljevstvu, a potom je ugasili i pokrenuli novu u američkom Delawareu. Nisu objavili njezinu stalnu adresu što je izgledalo neozbiljno za tvrtku koja želi steći povjerenje kupaca.
Dodatno su usavršili koncept i predstavili MV Narrative. Životni vijek broda produžili su s 24 na 60 godina i naveli da će koristiti plin (LNG) kao gorivo.
Brod se dalje promovirao po vodećim svjetskim medijima, a apartmani kupovali uplatom depozita. Storylines je 2021. godine najavljivao kako će se brod graditi u splitskom brodogradilištu Brodosplit, a za kraj te godine najavljivalo se čak i rezanje čelika. Godinu kasnije, kad je Brodosplit bio u predstečajnom postupku, potpisali su ugovor, a kao godina prvog putovanja tada se spominjala 2024. godina.
Business Insider 2023. godine objavio je članak u kojem su bivši zaposlenici, konzultanti i investitori izrazili sumnju da će brod ikada biti izgrađen. Do ožujka 2024. godine nije bilo novosti, a tada se Brodosplit pohvalio potpisivanjem ugovora. Isti ugovor već je bio potpisan dvije godine ranije.
Brod bi iz Splita trebao isploviti 2027. godine
Iz Brodosplita su tada pojasnili kako je obnova ugovora u brodogradnji normalna stvar. Iz Storylinesa su rekli kako je ugovor o gradnji broda obnovljen kao nužnost zbog ogromnih promjena u globalnim okolnostima. One su utjecale na komercijalne i tehničke dobavne lance te financije projekta. Za brod su rekli kako je trenutačno u fazi projektiranja, dok se proizvodnja čelika očekivala kasnije ove godine.
Predsjednik uprave Brodosplita Tomislav Debeljak tada je u priopćenju rekao kako je od prošlog ugovora puno posla obavljeno na dizajnu broda u pripremi za gradnju. Tehnički timovi s obje strane intenzivno su surađivali s vanjskim stručnjacima iz područja hidrodinamike, buke i vibracija. Surađivali su i s ekspertima glavnih dobavljača opreme i društvom za klasifikaciju Lloyd’s Register.
Kao datum prve plovidbe u zadnje vrijeme najavljuju 2027. godinu. Brod bi tada trebao isploviti baš iz Hrvatske. Točnu rutu planiraju najaviti 18 mjeseci prije plovidbe. Prema prvotnom planu, brod bi svake tri godine ispočetka krenuo u krstarenje oko svijeta.
Tijekom posljednjih pola godine Storylines je nastavio s marketinškim aktivnostima prodaje apartmana, a na svojim društvenim mrežama naveli su i kako su u lipnju otvorili i svoj ured u Brodosplitu.
No, kad su u srpnju od osobe koja istražuje industriju rezidentalnih kruzera putem Facebooka dobili zahtjev za posjetom njihovog splitskog ureda, odgovorili su kako je on trenutno otvoren samo za potvrđene stanare. Njihova delegacija ured je posjetila u rujnu.
Ugovor s Brodosplitom još nije ni stupio na snagu
Istog mjeseca Finski Bluetech s Brodosplitom je sklopio ugovor o osnovnom dizajnu MV Narrativea.
Na pitanje o tome u kojoj je izgradnja sad fazi, iz Storylinesa za Forbes Hrvatska odgovaraju kako je brod trenutno u fazi dizajna i inženjeringa. Proizvodnju čelika koju su prije šest mjeseci najavljivali za “kasnije ove godine” sad su najavili za 2025. godinu pri čemu nisu naveli niti u kojem periodu godine bi to bilo.
Na upit Forbesa poslali su i fotografije svog posjeta brodogradilištu, na kojima se s izuzetkom jedne papirnate skice ne vidi apsolutno nikakav konkretan rad.
Potpuno su netransparentni i kad je u pitanju broj apartmana za koje je plaćen depozit. Posjet njihovoj web stranici na kojoj se mogu izabrati apartmani pokazuje kako ih je trenutačno dostupno 211. Na pitanje koliko ih je prodano ne odgovaraju točnim brojem, nego kažu kako ih ukupno ima 531, a depozit je primljen za gotovo polovicu.
Iz splitskog brodogradilišta odgovorili su kako su trenutno u fazi projektiranja i inženjeringa za izgradnju. Ta faza uključuje konceptualni dizajn, početni dizajn, osnovni dizajn i detaljni dizajn.
Trenutno su u fazi osnovnog dizajna. Nacrti su izrađeni za inženjering, unutarnji dizajn i operativni dizajn, a specifikacije za cijeli brod su definirane. U idućoj fazi detaljnog dizajna će izraditi detaljne inženjerske i proizvodne nacrte te započeti rezanje čelika.
Na pitanje o tome hoće li sve faze izgradnje i opremanja broda biti realizirane u Brodosplitu, odgovaraju kako će većina radova biti izvedena na licu mjesta. Postoji mogućnost da će kabine i toaleti za posadu biti izgrađeni modularno izvan brodogradilišta, ali to još nije konačno odlučeno.
Neslužbeno, Forbes Hrvatska doznaje kako za sada nema nikakvih rokova jer ugovor još ni nije stupio na snagu.
Storylines odugovlači s povratom depozita
Glavna osoba u Storylinesu je suosnivač i izvršni direktor Alister Punton. Među direktorima Storylinesa je i Milan Friganović iz Hrvatske, koji ima titulu Starijeg dopredsjednika za brodske operacije. Njegov Linkedin profil ne navodi koje škole za završio, no vidi se kako se većinu karijere bavio housekeeping menadžmentom u hotelijerstvu i na kruzerima.
Općenito se čini da cijeli tim nije dorastao zadatku koji su postavili pred sebe, a u izvršavanju svog plana vjerojatno im ključni problem čine financije. Nakon što je povjerenje u njih poljuljano, vjerojatno će im biti jako teško prodati depozite za preostale apartmane i tako prikupiti sredstva za izgradnju broda. Štoviše, dio do sada prikupljenog novca vjerojatno troše za marketing i plaće tima koji radi na projektu.
UPDATE: Storylines je reagirao ne neke od tvrdnji u ovom članku. Ukratko, upozoravaju kako Milan Friganović ima puno više iskustva nego je navedeno u njegovom neažuriranom Linkedin profilu. Ističu i kako je njihov tim dorastao zadatku te ima neke od najpoštovanijih profesionalaca u pomorskoj industriji. Njihova reakcija može se pronaći ovdje.
Upitno je i što je s već prodanim apartmanima i koliko ranijih kupaca traži povrat novca. Business Insider krajem 2023. godine izvještavao je o jednom umirovljeniku koji je tražio povrat novca, a to sigurno nije izolirani primjer. Na Internetu je moguće pronaći priče ljudi koji su mjesecima čekali na povrat depozita. U konkretnom slučaju novac je vraćen tek nakon što je kupac apartmana zaprijetio kako će dignuti buku na društvenim medijima.
Alister Punton: Kritike dolaze od onih koji su napustili projekt Nakon odgovora na prva pitanja, Forbes Hrvatska poslao je Storylinesu dodatni upit. Zanimalo nas je zbog čega stalno pomiču rokove. Skrenuli smo i pozornost na netransparentnost oko točnog broja prodanih apartmana. Zanimao nas je komentar oko nedostatka vjere bivših zaposlenika i investitora u projekt. Na kraju, htjeli smo čuti i transparentno pojašnjenje o tome hoće li moći financirati projekt do kraja, odnosno prikazati nam od kud će im doći buduće prihodi i kakvi će biti troškovi. Naime – u trenutku kad se dio klijenata povlači, a novi ne dolaze u većem broju poljuljanom projektu, nije jasno otkud će prikupiti sredstva za završetak projekta. U ime Storylinesa odgovorio je njihov direktor Alister Punton. On je rekao kako je pomicanje datuma prirodno kod velikih projekata u ranoj fazi. Pogotovo kad se uzme u obzir da stvaraju “prostor neusporediv s bilo čime drugim”. Ponovio je kako trenutno imaju depozite za oko polovice jedinica na brodu. Za članak na Business Insideru je rekao kako je pun netočnosti. Nije iznenađen da kritike dolaze od onih koji su napustili projekt u trenutku dok oni idu naprijed, gradeći nešto tako složeno i samoodrživo. Istaknuo je kako o njima pozitivno piše veliki broj medija, uključujući Jutarnji list i Fortune. Doduše, dao je link na članak u Jutarnjem koji je nastao dan nakon što smo poslali upit splitskom brodogradilištu, iz čega se može naslutiti da se radi o trudu njihove PR službe. Dodao je kako su svi koji su htjeli odustati od apartmana i zatražili povrat novca njega i dobili. “Paket financiranja projekta sastoji se od korištenja vlasničkog kapitala i duga, prodaje ugovora stanovnicima i vanjskog financiranja od institucionalnih zajmodavaca. Prihod se temelji na prodaji stambenih jedinica i komercijalnim aktivnostima na brodu kao dijelu operativnog modela broda” – njegov je odgovor na pitanje o očekivanim prihodima i rashodima. |