Kakva je sudbina prodaje električnih vozila u Europi? Opet se režu dogoročna predviđanja
Prognostičari mahnito režu svoja dugoročna predviđanja o prodaji električnih automobila u Europi, a to izaziva velika pitanja: koliko je realno da će se ispuniti ciljevi koje su postavile europske vlade?
Na sajmu automobila u Parizu, BMW je podigao temperaturu – njemačka industrija traži popuštanje europskih pravila o emisijama ugljičnog dioksida, govoreći kako ona predstavljaju egzistencijalnu prijetnju europskoj industriji.
Europska prodaja električnih automobila zaustavila se na oko dva milijuna godišnje, a treba porasti peterostruko ako bi se ispunile kvote EU-a i Velike Britanije za 2030. godinu. Potražnja je usporila nakon popunjavanja tržišta ranih kupaca i usporavanja korporativnog tržišta.
Europska unija i Velika Britanija odredile su da prodaja električnih automobila do 2030. godine mora dosegnuti 80 posto ukupne prodaje novih sedana i SUV-ova, a 100 posto do 2035. godine. Te mete nisu samo mrtvo slovo na papiru: predviđene su velike kazne za proizvođače koji ih ne uspiju ispuniti. U Britaniji će proizvođači morati platiti oko 15.000 funti za svako vozilo s unutrašnjim izgaranjem koje prodaju preko zadanih ograničenja.
Ozbiljna dilema na europskom tržištu
Nitko ne sumnja da će prodaja ponovno snažno rasti, ali kako bi se postigle mete, cijene automobila moraju biti bliže 10.000 eura nego 20.000 eura. Prosječna cijena električnih vozila u Europi trenutačno iznosi nešto preko 40.000 eura, pokazuju podaci lobističke skupine iz Bruxellesa, Transport and Environment. Potrebno je proizvoditi automobile s mnogo manjim baterijama, prigodne za urbana i ruralna područja. Takvi automobili u Europi gotovo da i ne postoje, ali ima ih u Kini – BYD Seagull, Wuling Bingo i maleni Leapmotor.
To Europsku uniju stavlja u dilemu. Blok može dopustiti uvoz ovih malenih kineskih vozila i tako generirati rast koji će im omogućiti da ispune svoje ciljeve o emisijama CO2, ali i istovremeno uništiti domaću industriju. S druge strane, mogu odustati od svojih ciljeva o zaštiti klime i spasiti milijune radnih mjesta. EU je uveo carine koje će vrlo vjerojatno usporiti prodaju kineskih modela.
Izvršni direktor BMW-a Oliver Zipse u Parizu je izjavio kako EU mora odustati od svojeg plana o zabrani novih automobila s unutrašnjim izgaranjem do 2035. godine. Kaže i kako bi blok trebao otvoriti tržište alternativnim pogonima poput e-goriva ili bio goriva i vodikovih ćelija. Njegovo inzistiranje na “strogo tehnološki-agnostičkom putu” također sugerira da bi EU trebala olabaviti pravila što se tiče zabrane hibrida i plug-in hibrida. I drugi njemački proizvođači ponavljaju isto.
Za očekivati je da će zeleni lobisti na to imati što reći.
Sve očitiji pad prodaje
Slabost prodaje električnih vozila ove godine postaje sve vidljivija. U travnju je iz investicijske banke UBS rečeno kako će Europljani između 2024. i 2030. godine kupiti gotovo devet milijuna električnih vozila manje nego što se prethodno očekivalo. Moguće kupce odbijaju visoke cijene, nedostatni domet i nespretno punjenje. UBS je svoje prognoze srezao na 8,3 milijuna 2030. godine, dok je ranije predviđao 9,6 milijuna.
U srpnju je tvrtka za istraživanje investicija Jefferies smanjila svoje prognoze prodaje električnih automobila u 2030. godini s 8,9 milijuna na 6,8 milijuna. Ovog tjedna nije dodatno regulirala tu prognozu, ali smanjila je procjene za 2025. godinu za oko 400.000 vozila. Sada predviđa da će te godine biti prodano 3,2 milijuna vozila, što je jednako tržišnom udjelu od 21 posto (ranije je predviđen udio od 24 posto). Francuska konzultantska tvrtka za automobilsku industriju Inovev također kaže kako će do 2030. godine prodaja električnih automobila u Europi iznositi samo oko 40 posto ukupnog tržišta.
Rho Motion svoje prognoze za 2030. godinu snizio je za 24,5 posto na 8,3 milijuna prodanih vozila. Čelnik za automobilsku industriju u toj tvrtci, Will Roberts, kaže kako standardi EU-a za emisije predstavljaju snažnu motivaciju za rast i nakon 2025. godine. Na pariškom sajmu pojavile su se neke indikacije da možda pristižu jeftiniji električni automobili.
Problem (pre)visokih cijena
“Jeftinija električna vozila a pariškom sajmu automobila prijeko su potreban dodatak tržištu. Sa svakim novim modelom u sve privlačnijem i dostupnijem cjenovnom razredu otvaraju se opcije da više kupaca prijeđe upravo na električne automobile,” kaže Roberts.
Proizvođači tvrde kako je u Parizu pristupačnih električnih automobila bilo napretek. Predstavljen je Renault 4, namijenjen da bude pogodan za niži cjenovni razred, ali vrlo će vjerojatno i ovaj model koštati više od 30.000 eura. Većina početnih cijena premašivala je 30.000 eura, što je blago rečeno nepristupačno Europljanima s prosječnim primanjima. Iz Renaulta kažu kako će novi mali Twingo 2026. godine ponuditi za manje od 20.000 eura. Početna cijena kineskog modela Leapmotor C10 iznosi 16,400 eura, dok će nova Dacia Spring vjerojatno koštati blizu 15.000 eura.
Henning Dransfeld, šef strategije u tvrtci za poslovne softvere Infor, slaže se kako je cijena problem i kako će Europljanima biti jako teško natjecati se s Kinezima.
“Ipak, najveći problem je postizanje profitabilnosti. Kineski proizvođači, zajedno sa svojim dobavljačima, imaju veliku pomoć ogromnih državnih poticaja, niskih kamatnih stopa i jeftine zemlje,” objašnjava Dransfeld. “Europski proizvođači se s druge strane suočavaju s većim troškovima poslovanja i plaća, a nemaju istu podršku. Mogli bi se naći u destruktivnom cjenovnom tu protiv Kineza kojeg ne mogu dobiti,” kaže.
Cijene će početi padati, ali…
Tvrtka za tehnološka istraživanja i savjetovanja Gartner iz SAD-a kaže kako će cijene električnih automobila na masovnom tržištu pasti upravo zbog prodora kineskih modela.
“Vjerujemo da će do 2027. prosječna cijena električnog automobila biti jednaka usporedivim tradicionalnim vozilima. Kako električni automobili plug-in hibridi budu postajali sve popularniji na masovnom tržištu, prosječna cijena će padati,” vjeruje Jonathan Davenport, viši analitičar u Gartneru.
Nema sumnje da tržište električnih automobila napreduje. Cijene padaju, a izbor je sve veći. Ipak, porast prodaje i približno ciljevima Europske unije djeluje kao nemoguća misija ako ne dođe do radikalnih promjena u ponudi. Zasad nema znakova da se to događa.
Autor originalnog članka: Neil Winton, viši suradnik Forbesa
Link: European EV Sales Forecasts Cut, While Germans Seek CO2 Relief
(Prevela: Nataša Belančić)