Jadrolinija nabavljala katamarane u zadnji čas, pa im propao natječaj. Zašto nisu planirali na vrijeme?

Aktualno Bojan Bajgorić Šantić 28. stu 2024. 14:47 > 28. stu 2024. 14:48
featured image

28. stu 2024. 14:47 > 28. stu 2024. 14:48

Jadrolinijin natječaj kojim je u posljednji trenutak nabavljala dva nova katamarana propao je jer se na njega nitko nije javio. Broj brodogradilišta koji su se mogli javiti na njega bio je znatno smanjen, jer 18-mjesečni rok prema reakcijama nije dovoljan za dizajn, izgradnju i isporuku broda. Jadrolinija kratki rok opravdava zakonskim rokovima za uvođenje novog broda na subvencioniranu liniju, no kako je situacija bila predvidljiva sve su mogli planirati ranije.

Jadrolinija je poništila natječaj za kupnju dvije novogradnje, odnosno dva brza putnička broda u gradnji jer se na njega nitko nije javio.

Procijenjena vrijednost tog natječaja o kojem je Forbes Hrvatska već izvještavao iznosi 12,4 milijuna eura plus PDV, a njime se naručivalo dva aluminijska katamarana dužine 37 metara i kapaciteta najmanje 300 putnika.

Nabava dva navedena broda dio su plana nabave, pa zbunjuje činjenica da su rokovi bili takvi da brod može isporučiti samo neko brodogradilište koje u taj projekt ne kreće od nule. To je jasno i iz komunikacije sa zainteresiranim tvrtkama koja je vidljiva u natječajnoj dokumentaciji.

Inozemno brodogradilište: Rok je prekratak

Jedno inozemno brodogradilište s više od 50 godina iskustva u brodogradnji konstatiralo je kako se dizajn, konstrukcija i isporuka dva naručena broda prema njihovom iskustvu ne mogu obaviti u 18 mjeseci. Po njima, tako kratak rok bio bi moguć samo ako su brodovi već dizajnirani do krajnjih detalja, ako ne i uz započetu konstrukciju broda. Iz tog razloga oni su zatražili rok od 28 mjeseci, što Jadrolinija nije odobrila, pravdajući se kako nadležni zakon propisuje kako vlasnik broda u slučaju novogradnji mora početi koristiti brod u roku dvije godine od potpisivanja PSO ugovora.

Za neupućene, PSO ugovori su vrste koncesijskih ugovora kojima državna institucija potiče prijevoznika da na određenom području organizira prijevoz u situaciji kad to ekonomski nije opravdano. U slučaju Hrvatske, većina cjelogodišnjih linija je takva. Kad su u pitanju primjerice trajektne linije, samo je pet profitabilnih.

Jadrolinija u odgovoru inozemnom brodogradilištu pojašnjava kako će PSO ugovor vjerojatno biti potpisan do kraja 2024. godine, a onda slijedi već spomenuti rok od dvije godine. Zbog vremena potrebnog za transport broda rok su s dvije godine morali ograničiti na 18 mjeseci.

Ni 30 dana duži rok za prijavu Jadroliniji ne dolazi u obzir

Još zanimljivije je da Jadrolinija nije prihvatila niti njihovu molbu da s ciljem dobivanja više ponuda rok za prijavu na natječaj produže za 30 dana. Sad je to rezultiralo time da se na natječaj nije javio nitko. Apsurd je tim veći jer se čini da je Jadrolinija ranije razvlačila s raspisivanjem natječaja. Prethodno savjetovanje za taj natječaj objavljeno je i završeno u prvoj polovici kolovoza. Natječaj nije objavljen odmah nakon toga, nego tek 3. listopada uz rok prijave 4. studenog.

Dio dokumentacije iz koje se vidi da Jadroliniji nije bilo prihvatljivo ni produženje natječaja za 30 dana; Screenshot: eojn.hr

Jadrolinija: Jedini u Europi obnavljamo flotu putem javne nabave

Forbes Hrvatska Jadroliniju je upitao zbog čega su rokovi za isporuku tako kratki, zbog čega nabava nije planirana pravovremeno, za koju liniju nabavljaju dva katamarana i hoće li poništenje natječaja rezultirati time da se Jadrolinija neće moći javiti na neki od PSO natječaja. Kao i inače, Jadrolinijin odgovor nije pokrio većinu konkretnijih pitanja i nije bio detaljan.

Istaknuli su kako su ponovili navedeni natječaj te napomenuli kako su jedini brodar u Europi koji obnavlja flotu putem postupka javne nabave te sve provodi po strogo definiranim procedurama i pravilima uz izloženost poslovnih odluka javnosti, a što se posebice odražava na njezinu konkurentnost na natječajima za državne linije koji su u tijeku.

Planiranje je moguće

Ravnateljica Agencije za obalni linijski pomorski promet Paula Vidović na upit Forbesa Hrvatska o natječajima za brzobrodske linije odgovorila je da ih je u tijeku 11 za 12 linija. Ako Vlada ne donese odluku o nekoj novoj liniji, sljedeće godine neće raspisivati ni jedan novi natječaj.

Na pitanje koliko se često raspisuju i jesu li predvidljivi, odgovara kako se raspisuju svakih šest godina te su predvidljivi jer brodari znaju kada prethodni ističu. Ti podaci su i dostupni u Izvještaju o radu objavljenom na njihovim stranicama.

Što se zakonskih rokova tiče, Vidović pojašnjava kako je u slučaju novogradnje brodar prije isteka roka o izvršnosti odluke o njegovu odabiru, odnosno odluke o davanju koncesije, dužan dostaviti javnom naručitelju odnosno davatelju koncesije projekt gradnje broda ovjeren od nadležnog registra brodova kojim se potvrđuje da novogradnja udovoljava uvjetima Zakona. Novogradnju moraju uvesti na liniju u roku od dvije godine od sklapanja ugovora, a do tada su dužni javnu uslugu na liniji obavljati zamjenskim brodom određenim odlukom o odabiru najpovoljnijeg ponuditelja odnosno odlukom o davanju koncesije.

Novi natječaj s vrlo kratkim rokom

Na pitanje je li Jadrolinija brod mogla naručiti i puno prije raspisivanja PSO natječaja, odgovara da je mogla, ali ih i brani govoreći kako su oni u puno kompliciranijem položaju od malih brodara. Procedure i broj ljudi koji donose odluke su takvi da im treba dosta vremena dok donesu odluke, a javna nabava ih prilično usporava i čini nekonkurentnima.

Novi natječaj Jadrolinije za gradnju dva katamarana raspisan je u četvrtak, 28.11. Rok za dostavu je 11.12., što je kasnije od produženja koje ranije nije odobreno neimenovanom inozemnom brodogradilištu. Iznos je i dalje isti – 12,4 milijuna eura plus PDV.

Na upit za komentar, glavni tajnik Sindikata pomoraca Hrvatske Neven Melvan kaže kako je iz svega jasno da Jadrolinija nije dovoljno profesionalna i nema nikakvu suvislu strategiju koja se na kraju svede na kupovanje polovnih brodova po svijetu. Nedostaje im znanja i profesionalnosti, kaže Melvan, kojem je žao zbog toga jer misli da je svima u interesu da Jadrolinija ostane glavni brodar na Jadranu i pod kontrolom države.

Ističe kako moraju opstati, ali je krucijalno da imaju kvalitetnu Upravu što trenutačno nije slučaj. Podsjeća i kako ova Uprava nije kupila niti jedan novi trajekt. Po njegovom mišljenju, trajekti su puno važniji od katamarana, za koje postoji i interes privatnika.

Uvjeren je da bi prelaskom trajektnih linija u ruke privatnika izgubili na kvaliteti i dobiti čak i još stariju flotu. Još jednom je ponovio da žele opstanak Jadrolinije, ali kao kvalitetne kompanije.