Ovdje nastaju praline koje čekaju goste Esplanade na jastuku. A iza njih je jedinstvena priča (video)
Forbes Magazin vas vodi u jedinstvenu hrvatsku radionicu čokolade i pralina, Hedonu u Križevcima, koja osvaja ljubitelje čokolade diljem Hrvatske, a u njihovoj proizvodnji sudjeluju osobe kojima treba podrška u uključivanju u društvo. Čokolada, eliksir dobrog raspoloženja, iz Križevaca širi nevjerojatnu priču o inkluzivnosti
Tvrtka Hedona je osnovana 2013. godine u Križevcima u sklopu projekta “Chocolateria Cris” – Tvornica čokolade Križevci i od prvog je dana bila orijentirana na društveno odgovorno poslovanje – cilj je bio zapošljavati osobe s invaliditetom, a ta je misija Hedone ostala do danas. Tvrtka prvenstveno zapošljava osobe s invaliditetom na području Koprivničko-križevačke županije i na taj način želi utjecati na poboljšanje kvalitete osobnog života i razvoj socijalne osjetljivosti u društvu i razbijanje predrasuda. No, neovisno o toj pozadinskoj veličanstvenoj misiji, ili baš zato – proizvodi Hedone, čokolade i praline – osvajaju tržište iznimnom kvalitetom.
Kako je sve počelo…
“Počeli smo skromno, ideja se rodila u udruzi osoba s invalidititeom 2012., u sklopu projekta “Chris”. Zašto čokolada? Zato što se tražilo nešto što svi mogu raditi, a dosta ih je bilo sa strukom slastičara, znali smo da neće moći raditi u kuhinjama u kojima je veliki stres, a ovo se činilo kao savršen smjer. Gospođa iz Belgije nam je prva dala neke trikove zanata, a onda smo dalje gradili korak po korak.”, kaže u razgovoru za Forbes Magazin direktorica Hedone, Alemka Lončar.
Danas Hedona ima 54 zaposlenika, od kojih je 25 osoba s invaliditetom. Neki od zaposlenika tražili su mjesto za sebe na tržištu rada čak 10 godina, a ovdje su dobili priliku da pokažu kako su majstori u ručnoj izradi pralina od vrhunske belgijske čokolade. Predrasude, kojih nisu bili pošteđeni, razbijaju jednostavno, degustacijom.
“Kad probaju proizvode sve ostalo pada u vodu. Postalo je vrlo brzo jasno da je riječ o sjajnim proizvodima. Hotel Esplanada je naš vjerni kupac već 10 godina i sve njihove goste na jastuku čekaju upravo naše praline.”, kaže Alemka Lončar.
Najpoznatiji su po svojim pralinama s pistacijom, lješnjakom, kokosom, jagodom, narančom, keksom, marcipanom, kikirikijem i bademom, ali mogu se ovdje naći i čokoladne dražeje, sladoled za ljetne dane kojeg poslužuju u svom choco baru i na Strossmayerovom trgu u Hedoninoj kućici u Križevcima i mnogo ostalih čokoladnih delicija koje su svoje mjesto našle i u nekim trgovačkim lancima. Uskoro planiraju pokretanje i proizvodnje torti, a kako bi cijela priča bila zaokružena imaju i tiskarski odjel koji se bavi izradom ambalaže za čokoladu i omot, te šivanjem jednostavnijih tekstilnih proizvoda kao što su radne kute, stolnjaci, salvete, plahte, jastučnice, ručnici i platnene torbe.
Potražnja za personaliziranim proizvodima
” Neki od lanaca u maloprodaji su Konzum, KTC, Interspar i Kaufland, ali plasiramo proizvode i u manje dućane koji se bave baš delikatesama i hrvatskim proizvodima. Najveća potražnja je za personaliziranim proizvodima, do, naravno, korporativnih poklona.”, objašnjava direktorica Lončar model prodaje.
2018. godine dobili su status integrativne radionice, što im je omogućilo i sklapanje ugovora o zamjenskim kvotama sa svim tvrtkama koje plaćaju državi kvotu jer ne zapošljavaju dovoljno osoba s invaliditetom.
“Od nas uzmu robu u vrijednosti kvote koju bi trebali platiti državi tako da je to win-win situacija. Oni su podržali našu proizvodnju i prodaju, a ne moraju platiti penale koje bi ionako morali platiti. Mi se probijamo na tržište kvalitetom naših proizvoda, ne možemo se uspoređivati sa velikima kao što je Kraš, ali sve kod nas je ručni rad i trudimo se i uspijevamo.”, izjavio je za Forbes Magazin, Franjo Hartman, koordinator prodaje.
Recepte i ideje razvijali su u nekoliko faza, a sva proizvodnja prilagođena je uvjetima koje zahtjeva čokolada.
“ Čokolada se ne smije kvariti ni na koji način, njoj smeta vlaga pa radimo sve što moramo da bismo izbjegli bilo kakve greške.”, naglašava važnost kvalitete čokolade direktorica Lončar.
A imaju li više posla pred Božić? Da, to je sigurno najzahtjevnije razdoblje za ovakav biznis. “ Svi u uredima pakiraju, vežu se mašnice, pakiramo u kutijice, dodajemo sve dodatke koji su potrebni. Dostave tokom ovog dijela godine idu svaki dan.”, kaže Alemka Lončar.
Poslovni rezultati Hedone rastu
Međutim, inflacija nije zaobišla ni čokoladu, ali najviše je na podizanje cijena utjecala loša žetva kakaovca koja je cijenu sirovine povisila za čak 50 posto, unatoč tome uspijevaju održati zadovoljavajuće rezultate. No, direktorica Lončar kaže da da njezin kolektiv na izazove reagira – s još više rada. „Iz godine u godinu se naš promet povećava, ne damo se potopiti. Svaka stagnacija je nazadovanje i to je oduvijek bila moja filozofija.”, naglašava.
U prilog tome govore i brojke: Ukupni prihodi u 2023. godini iznosili su € 1,54 mil., što je povećanje od 15,20% u odnosu na prethodnu godinu. U 2023. godini poslovni subjekt ostvario je neto dobit od € 154.713, što je povećanje od 8,28% u odnosu na prethodnu godinu.
A ove sjajne brojke će omogućiti još više pomoći u zapošljavanju onima kojima to treba. “Cilj je oduvijek bio zapošljavati što veći broj osoba sa invaliditetom, često nam dođu djeca i mi im uvijek kažemo da smo htjeli da ovo bude mjesto na kojem će svi moći u svom tempu raditi posao, možda nekome treba malo više vremena da nešto savlada, ali nakon toga ti ljudi rade sjajan posao. Živimo u vremenu kada nitko nema vremena za ništa, ali poslodavci moraju biti svjesni da je bolje posvetiti više vremena nekome tko će ostati i raditi odličan posao nego konstantno se boriti sa fluktuacijom zaposlenika. ”, zaključuje direktorica Lončar.
Reportažu o Hedoni emitiranu u Forbes Magazinu možete pogledati ovdje: