Biraju se brodari za linije na Jadranu, koliko će biti novih katamarana?

featured image

20. pro 2024. 15:37

Brodari koji održavaju brzobrodske linije ovih dana imaju priliku dobiti nove ugovore o subvencijama. Direktorica Agencije za obalni linijski promet Paula Vidović kaže za Forbes Hrvatska da im je proračun povećan za 30 posto

U tijeku je izbor brodara i katamarana koji će sljedećih sedam godina održavati 12 brzobrodskih linija na Jadranu. Na njih devet Agenciji za obalni linijski pomorski promet pristigle su ponude, dok su tri još u statusu žalbe na dokumentaciju. Pet subvencija se odnosi na splitsko područje, pet na zadarsko, a dvije na riječko.

U razgovoru za Forbes Hrvatska, direktorica Agencije Paula Vidović kaže kako im je proračun povećan za 30 posto. U prijevodu, iznosi koje izabrani brodari dobivaju za subvenciju na određenoj liniji u pravilu je dovoljan da mogu nabaviti novije ili potpuno nove brodove. Štoviše, kako uvjeti natječaja između ostalog propisuju i više bodova na natječaju za novije brodove, veća je šansa da će liniju dobiti ako ponude noviji brod. U konačnici to rezultira pomlađivanjem flota katamarana na navedenim linijama.

Novi brod osim toga nudi produženje ugovora, pa u tom slučaju subvencije umjesto za razdoblje od šest godina mogu trajati deset. Ponuđeni šestogodišnji iznosi subvencija kreću se od 23,35 do 32,03 milijuna eura ovisno o liniji. Konkurirajući na natječajima, tvrtke ih smanjuju pokazujući spremnost da linije održavaju i za manje iznose subvencija.

Jadroliniji još traje natječaj, oni su u težoj poziciji od privatnika

U pomlađivanje flote krenula je i Jadrolinija o čemu je Forbes Hrvatska već izvještavao. Njihov zadnji natječaj za dva katamarana u gradnji produžen je nakon što se na njega nije javio nitko. Još nije poznato hoće li Jadrolinija na njemu dobiti novu ponudu. U dokumentaciji se navodi da je rok za dostavu ponuda pomaknut na 30. prosinca. Doduše, nije jasno je li to prekasno za sudjelovanje u utrci za subvencije.

Vidović brani Jadroliniju i kaže kako su oni na ovakvim natječajima u puno nepovoljnijem položaju od privatne konkurencije. Kako oni moraju raspisivati natječaje za kupnju brodova, procedura njihove nabave im je puno sporija. Osim toga, mali brodari zahvaljujući natječajnoj dokumentaciji mogu vidjeti sve detalje o brodovima koje Jadrolinija nabavlja, pa svoju ponudu na natječaju na osnovu toga mogu prilagođavati. S druge strane, Jadrolinija ne može znati s kojim brodovima će se na natječaj prijaviti mali brodari.

Nakon potonuća Princa Zadra, Miatours planira novogradnje

Forbes Hrvatska razgovarao je i s članicom Uprave Miatoursa Mirjanom Šarin. O navedenoj kompaniji izvještavali smo nakon potonuća njihovog katamarana Princ Zadra. Ta zadarska tvrtka drži tri linije, a sada se javila na dva natječaja Agencije. Konkretno, za Zadar – Premuda – Silba – Olib te Zadar – Sali – Zaglav – Iž Mali / Bršanj.

Nakon potonuća Princa Zadra prvu liniju održavaju katamaranom Antonija, dok na ovoj drugoj plovi katamaran Melita tvrtke G&V Line ladera.

Katamaran Melita koji trenutačno plovi na liniji Zadar – Sali – Zaglav – Iž Mali / Bršanj izgrađen je još 1985. godine. Dobije li Mia Tours tu liniju koristit će ga u najmu od G&V Line ladera do dolaska novog broda; Foto: G&V Line ladera

Nakon otvaranja ponuda, Šarin misli da će na prvoj liniji subvenciju umjesto njih dobiti Tankerska plovidba, dok bi oni, s obzirom na ponudu, trebali dobiti drugu.

Rok za uvođenje novog broda je dvije godine, a do tada liniju može održavati postojeći katamaran kojeg bi uzeli u najam. Na pitanje gdje će graditi katamaran ako dobiju liniju, kaže da su se odlučili za brodogradilište Penguin iz Singapura.