Njemački izbori vjerojatno neće donijeti nužne promjene u autoindustriji

Aktualno Forbes 8. ožu 2025. 13:53
featured image

8. ožu 2025. 13:53

Investitori u njemačku automobilsku industriju mogu odahnuti. Savezni izbori donijeli su rezultat koji neće uzdrmati tržište. Problem je, međutim, što će svi koji su očekivali brza rješenja za dugoročne probleme industrije i promjene ostati razočarani.

Postoje i neriješena pitanja. Među njima su kronična slabost na kineskom tržištu, prijetnja uvoza kineskih vozila u Europu te obećani Trumpov trgovinski rat carinama. Slaba prodaja električnih vozila zahtijeva subvencije vlade koja se već bori s manjkom sredstava. Cjelokupno tržište limuzina i SUV vozila također bi moglo dobiti poticaj, ali ga ne treba očekivati.

Moguće je da se dogodi i jedna pozitivna stvar – ustupak Europske unije, koja bi mogla ublažiti pravila o emisiji CO2. Prema tom ustupku, prodaja novih benzinskih i dizelskih vozila bila bi zabranjena od 2035. godine.

Što pokazuju rezultati izbora?

Rezultati izbora ukazuju na mogućnost koalicije između konzervativne stranke CDU/CSU, koja je pobijedila s 33% mandata u Bundestagu, i ljevičarskog SPD-a s 19%, prema izvješću Reutersa.

Desničarska Alternativa za Njemačku (AfD) osvojila je drugo mjesto s 24,1%. Ta se stranka smatra previše ekstremnom za koaliciju.

AfD je desničarska libertarijanska stranka koja se zalaže za niže poreze i manju ulogu države. Njeni zahtjevi za okončanjem i preokretanjem masovne imigracije smatraju se previše oštrima. Druge političke stranke smatraju ih previše ekstremnima. Neki analitičari ističu da bi AfD, koja je na ovim izborima udvostručila broj glasova, mogla ostvariti pobjedu na idućim izborima.

Prema Politicu, lider CDU-a i vjerojatni budući njemački kancelar Friedrich Merz nasljeđuje ekonomiju u recesiji, dodatno opterećenu krizom u automobilskoj industriji.

„On prepoznaje probleme: visoke troškove energije i rada te oštru konkurenciju u tranziciji na električna vozila. Međutim, nije bio konkretan oko toga kako namjerava pomoći proizvođačima automobila“, navodi Politico.

Električno vozilo
REUTERS/Yves Herman

Pitanje regulativa o emisiji CO2

Investicijska banka UBS ističe da ni CDU/CSU ni SPD nisu predložili konkretne mjere za poticanje potražnje za automobilima. SPD se založio za ponovno uvođenje subvencija za električna vozila, koje su ukinute prije nešto više od godinu dana, što je dovelo do naglog pada njemačkog tržišta električnih vozila. Međutim, konzervativni manifest CDU-a ne spominje ovu temu, a UBS smatra da su nove subvencije za električna vozila malo vjerojatne.

CDU/CSU je glasno kritizirao zabranu prodaje automobila s motorima s unutarnjim izgaranjem od 2035. godine, koju je uvela EU, navodi UBS.

„Kao vjerojatni sljedeći kancelar, Merz se pozicionirao kao pro-biznis i protiv birokracije. Stoga bi investitori mogli postati nešto optimističniji u pogledu konkurentnosti njemačkih proizvođača na srednji rok. Međutim, ne bismo previše inzistirali na tom argumentu, jer su izazovi industrije globalne prirode. Ključni problemi njemačkih proizvođača – gubitak tržišnog udjela u Kini, dolazak kineskih brendova u Europu, rizik od američkih carina – izvan su kontrole sljedeće njemačke vlade“, navodi se u izvješću UBS-a.

Glasniji zahtjevi za ublažavanje ciljeva smanjenja CO2

Osnivač Schmidt Automotive Researcha, Matt Schmidt, smatra da su male šanse da vlada izdvoji financijska sredstva za autoindustriju. Sektor će i dalje tražiti stabilnost cijena energije i konkurentnije cijene za energetski intenzivne industrije.

„Što se tiče CO2 regulativa, očekujemo još glasnije zahtjeve za ublažavanje ciljeva smanjenja emisija, s obzirom na to da se CSU, koji tradicionalno glasno lobira za auto-industriju, sada vraća u centar odlučivanja, dok Zeleni ispadaju iz jednadžbe“, rekao je Schmidt.

„Ako se u sljedeće četiri godine održe izvanredni izbori, rast AfD-a bi mogao dodatno porasti, što bi ga stavilo na put da potencijalno postane najveća stranka“, dodao je Schmidt.

Udruženje njemačkih proizvođača automobila apeliralo je na brzo formiranje vlade.

„Njemačkoj je sada potrebna stabilna vlada što je prije moguće… Snažan i jedinstven njemački glas u Europi od ključne je važnosti, kao i reforme unutar zemlje“, navodi se u priopćenju VDA.

Ovakav stav vjerojatno dijele i investitori, koji su svjesni da proces formiranja vlade može biti vrlo kompliciran i trajati mjesecima, a ne danima.

Neil Winton, suradnik Forbesa