Elon Musk se možda odrekao privatnosti kako bi mogao putovati privatnim zrakoplovom, no Taylor Swift nije
Forbes donosi ekskluzivni pogled u svijet celebrityja i milijardera koji koriste federalne programe kako bi prikrili letove svojih privatnih zrakoplova. Evo zašto to ne funkcionira.
Kada je u listopadu prošle godine kupio Twitter, Elon Musk zacrtao si je jedan zadatak: izbaciti s platforme Jacka Sweeneya.
Student iz Orlanda u saveznoj državi Floridi, Jack Sweeney je pratio letove Muskovog privatnog, 65 milijuna dolara vrijednog zrakoplova Gulfstream G650, i na Twitteru objavljivao gdje se nalazi najbogatiji čovjek na svijetu. Elonu Musku to nije bilo zabavno. Svoju privatnost smatrao je sigurnosnim pitanjem. “Ne sviđa mi se ideja da će me neki luđak upucati,” rekao je Sweeneyu u direktnoj poruci.
Musk je u svojoj potrazi za privatnošću otišao i korak dalje: pridružio se besplatnom programu američke Federalne uprave za zrakoplovstvo (FAA), imena PIA, koji dopušta vlasnicima privatnih zrakoplova da sakriju svoju lokaciju tako što će njihovi avioni odašiljati alternativne identifikacijske kodove.
Nije mu uspjelo. Sweeney još uvijek u stvarnom vremenu objavljuje kretanja Muskovog zrakoplova, samo se prebacio na Instagram, BlueSky i Facebook. Bilo je vrlo jednostavno razbiti kodove FAA-ja, rekao je Sweeney za Forbes, dodavši: “To možete napraviti u jedan dan.” S vremenom su se Musk i njegovi zaposlenici prestali truditi, kaže Sweeney, i sada Musk leti bez sakrivanja. Musk nije odgovorio na upite za komentar.
Program PIA je ove godine prikrio putovanja 48 privatnih zrakoplova, pokazuju podaci JetSpyja koji prati letove. Ova tvrtka iz Chicaga uspjela je saznati tko su vlasnici 38 zrakoplova, a otkrića podijelila ekskluzivno s Forbesom. Među imenima se nalaze slavne osobe, ali i vladari financijskih i tech svjetova. Postoje i neke iznenađujuće iznimke.
Usprkos njihovom ulasku u program PIA, još uvijek je moguće vidjeti koliko puta je Taylor Swift posjetila svog američkog dečka Travisa Kelcea u Kansas Cityju; kamo Magic Johnson putuje u svom privatnom zrakoplovu Gulfstream III; koliko puta je Kenneth Griffin posjetio Francusku ili kamo odlaze Jeff Bezos, Sergey Brin i Evan Spiegel.
Javnost sada može pratiti i zrakoplove Walmarta i WinCo Foodsa, ali i znati za inače tajnovite regrutacijske poslove Sveučilišta u Kansasu koje već godinama trpi kritike zaposlenika zbog troškova privatnog zrakoplova Cessna Citation CJ4.
Signali transpondera
Oni zainteresirani mogu promatrati letove zrakoplova prateći signale transpondera koje svi zrakoplovi moraju odašiljati od 2020. godine. Ti signali sadrže lokaciju, visinu, brzinu i jedinstveni identifikacijski kod koji izdaje Međunarodna organizacija civilnog zrakoplovstva (ICAO).
Kada je taj sustav prvi put osmišljen u devedesetim godinama prošlog stoljeća, njegovi autori nisu predvidjeli da će entuzijasti koristiti jeftine prijemnike kako bi uhvatili signale i zajednički stvarati karte za praćenje zrakoplova diljem svijeta.
Upravo zbog toga nastao je program FAA-ja, koji zrakoplovima omogućuje da odašilju lažne signale koje obmanjuju sve osim institucija. Pridruživanje PIA-i je besplatno, no proces u kojemu vlasnici zrakoplova mijenjaju svoje kodove i testiraju njihovo funkcioniranje vrlo je kompliciran i dugotrajan.
Stručnjaci za Forbes kažu kako program uopće ne funkcionira jer ga ne koristi dovoljan broj zrakoplova – iz FAA kažu kako su od početka programa 2019. godine izdali oko 390 alternativnih identifikacijskih kodova – i jer vlasnici zrakoplova ne mijenjaju svoje lažne kodove dovoljno često.
“Beskoristan je,” kaže Martin Strohmeier, suosnivač europske stranice za praćenje zrakoplova OpenSky Network. “U najgorem slučaju može se reći i da je opasan jer ljudi mogu zaista povjerovati da su prikriveni, što nisu.”
Taylor i Travis
Teško je povjerovati da se Taylor Swift može ikamo sakriti. Milijuni njenih obožavatelja prate svaki njen pokret. Ipak, praćenje letova može pružiti poseban uvid u njen ljubavni život. Njen zrakoplov triput je u listopadu sletio u Kansas City gdje živi njen odabranik, igrač američkog nogometa Travis Kelce. Njene obožavateljice, takozvane Swifties, oduševljene su romantikom.
Drugi putuju na destinacije koje promatrači ne mogu objasniti. Na primjer, Ken Griffin. Forbes procjenjuje da njegov imetak iznosi 33.5 milijardi dolara, a jedna od njegovih tvrtki, Citadel Securities, posrednik je u jednom od tri slučaja trgovine dionicama na američkoj burzi. Njegov zrakoplov, Bombardier Global Express (kojeg možete kupiti korištenog za tričavih 12 milijuna dolara) dosad je ove godine letio 195 puta. Podaci JetSpyja pokazuju da je zrakoplov ove godine posjetio Francusku više puta nego Chicago, gdje je do prošle godine bilo sjedište Citadela (preselili su na Floridu) i gdje tvrtka još uvijek ima snažnu prisutnost.
Iako Forbes nema detaljne uvide u Griffinov ljubavni život – nije odgovorio na pitanja o svojim letovima – možemo pretpostaviti da on, kao i Musk, upravo zbog sigurnosnih razloga želi prikriti svoja kretanja. Na primjer, na Redditu Griffinovu lokaciju prate mali investitori koji ga krive za kontroverzno zaustavljanje trgovine dionicama GameStopa na platformi Robinhood, što je pomoglo velikim trgovcima dionica da se izvuku iz milijardi dolara teških gubitaka i istovremeno nanijelo štetu mnogim malim trgovcima koji su dionicama trgovali od kuće. Griffin je negirao umiješanost u situaciju.
“I sam sam vidio da moji klijenti dobivaju prijetnje zbog svih koji prate njihova kretanja,” rekao je Dan Drohan, izvršni direktor Solairus Aviationa, tvrtke koja upravlja preko 300 privatnih zrakoplova za njihove vlasnike, ali nije povezana s Griffinom. “Najviše su uznemireni oni koji imaju djecu.”
Sweeney, kojemu je Musk dopustio da otvori novi račun na X-u (nekadašnjem Twitteru) i prati Muskov zrakoplov dokle god s objavljivanjem lokacije pričeka 24 sata, brani svoje postupke. “Ovaj račun ima svako pravo objavljivati lokacije zrakoplova,” napisao je na Twitteru 2022. prije nego je izbačen. Transmisije lokacija zrakoplova javna su informacija, rekao je, i “svaki zrakoplov na svijetu mora imati transponder, čak i Air Force One.”
Postoji i još jedan razlog zašto su bogati i slavni toliko osjetljivi po ovom pitanju: zagovornici zaštite okoliša praćenjem zrakoplova mjere štetu koju privatni avioni čine svjetskoj klimi, a podatke koriste i za posramljivanje vlasnika. Na primjer, prosječni Amerikanac godišnje proizvede 16 tona ugljičnog dioksida, dok je Griffinov zrakoplov u prvih devet i nešto mjeseci 2023. godine ispustio oko 12 milijuna tona CO2.
Špijunaža, ali po zakonu
Praćenje zrakoplova također omogućava korporativnu špijunažu – ili barem njenu legalnu verziju. Brad Pierce, vlasnik tvrtke Restaurant Equipment World, za Forbes kaže kako su mu posjeti potencijalnim klijentima na koje odlazi u svom zrakoplovu Cirrus SR-22 omogućili da proširi svoj biznis, no također su omogućili jednom njegovom velikom konkurentu – kojeg ne želi imenovati – da prati njegova putovanja i posjećuje potencijalne klijente s kojima Pierce razgovara. On kaže kako su izvori tih informacija sami čelnici kompanija, koji su mu to priznali tijekom konferencija.
“Rekli su mi: ‘Imamo jednog tipa u uredu čiji je jedini posao pratiti kamo ti ideš, kako bismo i sami mogli svoje ljude tamo poslati’,” rekao je Pierce.
Upravo to je glavna reklama stranica za praćenje zrakoplova kao što su JetSpy, Quandl i JetTrack, koje sve zahtijevaju pretplatu.
Da bi PIA funkcionirala, vlasnici zrakoplova svoje lažne identifikacijske kodove trebali bi mijenjati za svaki let, kaže Strohmeier iz OpenSky Networka.
To je zasad nemoguće, kaže Rene Cervantes, zamjenik predsjednika za operacije u Solairus Aviationu. Mijenjanje koda zahtijeva da proizvođači transpondera ažuriranje softwarea postave na CD, što može potrajati mjesecima. Mnogi vlasnici zrakoplova koji su zainteresirani za program ipak mu se ne pridruže kada čuju što je sve potrebno, kaže Cervantes.
Neki koji su nekoć bili u programu su, čini se, odustali. Među onima koji od prošle godine ne lete pod lažnim kodovima nalaze se i Kim Kardashian, Mark Zuckerberg i gigant kapitalnih ulaganja Blackstone Group kojeg vodi milijarder Stephen Schwarzmann.
Odustao je i francuski milijarder Bernard Arnault, no on je otišao i korak dalje. Prošle godine, nakon što je izvršni direktor luksuznog konglomerata LVMH bio oštro kritiziran na Twitteru zbog emisija ugljičnog dioksida za koje je odgovoran, Arnault je odlučio prodati zrakoplov tvrtke.
Arnault, koji je s imetkom od 187.6 milijarde dolara po Forbesovoj listi drugi najbogatiji čovjek na svijetu ove godine, sada – unajmljuje.
Autor originalnog članka: Jeremy Bogaisky, Forbes
Link: Elon Musk May Have Given Up On Privacy For His Jet Travels, But Taylor Swift Hasn’t
(Prevela: Nataša Belančić)