Na bojištu se pojavili još čudniji i ranjiviji ruski oklopljeni motocikli u stilu Mad Maxa
Ruski vojni oklopljeni i kamuflirani motocikl koji je ovog tjedna snimila i dronom uništila ukrajinska jedinica, nije baš ekvivalent na dva kotača nezgrapnim “tenkovima kornjačama” s metalnim kućištima, ali gotovo pouzdano ima iste nedostatke: lošu pokretljivost i vidljivost
Ruski vojni motocikli u stilu Mad Maxa i dosad su bili čudni, ali sada su postali još čudniji i – ranjiviji.
Video koji je snimila ukrajinska jedinica bespilotnih letjelica ovoga tjedna, kako se navodi, prikazuje jedan od ruskih vojnih oklopljenih jurišnih motocikala s kamuflažom prebačenom preko zavarenog oklopa protiv napada dronova.
Ne bi se baš moglo reći da je u pitanju ekvivalent na dva kotača onim ruskim nezgrapnim “tenkovima kornjačama” s metalnim kućištima, ali je blizu – i gotovo pouzdano ima iste nedostatke: lošu pokretljivost i vidljivost.
Kad je ukrajinski dron uočio taj kamuflirani motocikl kako bezbrižno vozi zemljanom cestom usred bijela dana negdje duž crte bojišnice 28-mjesečnog ruskog rata protiv Ukrajine, ishod je bio gotovo siguran. Dron s eksplozivom ukrajinske Apachi FPV grupe pojurio je za motorom i digao ga u zrak. Moguće je da vozač, ili vozači, nisu ni uočili da dron dolazi. Dovoljno je teško vidjeti kroz glomazne metalne kaveze koje ruske posade zavaruju na više svojih vojnih motocikala u očajničkom pokušaju da ih zaštite od FPV dronova, a vjerojatno je još teže kad su ti kavezi umotani u kamuflažu.
Nakon što je izgubila oko 15 tisuća oklopnih vozila u Ukrajini, ruska vojska je tražila nove načine za transport – i počela kupovati jeftina kineska vozila za golf, kao i kineske i bjeloruske motocikle.
Ideja iz Prvog svjetskog rata
Vojnici su vozili laka vozila na četiri kotača i čak lakša vozila na dva kotača barem od Prvog svjetskog rata, ali rijetko su tim slabašnim vozilima išli u izravnu borbu umjesto da su ih držali daleko iza prve crte radi podrške.
Nekoliko je vojski eksperimentiralo s oklopnim jurišnim motociklima tijekom i neposredno nakon Prvog svjetskog rata, ali su ih smatrali nezgrapnima. Bez brzine i sposobnosti manevriranja koje ima neoklopljeni motocikl, a ujedno bez zaštite koje ima veće vozilo s kotačima ili gusjenicama, oklopni motocikli u nesretnoj su sredini između toga.
Usprkos tome, tijekom Prvog svjetskog rata, njemačka je vojska opremila nekoliko trupa motociklima i naredila da napadnu savezničke položaje, testirajući lošu ideju. Rezultati su bili “prilično tragični”, prema Ends Cuoio. “Nepotrebno je reći: ideja o raspoređivanju motocikala za izravnu borbu je napuštena.”
Stotinjak godina kasnije, ruska vojska je oživjela tu ideju – ali samo zato što joj je ostalo malo drugih opcija. Ideja je bila da motorističke jedinice stignu do ukrajinskih linija brže nego što Ukrajinci mogu reagirati. Kad bi se našli u blizini oružja kratkog dometa, vojnici bi sišli s motocikala i borili se pješice. U praksi, motocikli nisu bili dovoljno mali da ih ne otkriju ukrajinski nadzorni dronovi, niti dovoljno brzi da izbjegnu udare eksplozivnih FPV dronova. Kada su ruski motociklisti početkom prošlog mjeseca napali položaje ukrajinske 79. zračno-jurišne brigade, Rusi su dobili “po zubima” bespilotnim letjelicama, tvrdi ta ukrajinska brigada.
Greška s kamuflažom
Nekoliko tjedana nakon što su prve motociklističke trupe krenule u bitku, neki od preživjelih počeli su instalirati kaveze protiv dronova na svoje bicikle – u biti kopirajući praksu koja je neke od ruskih tenkova transformirala u oklopne tenkove kornjače. Problem je, naravno, u tome što se tenk od 40 tona s motorom od 1000 konjskih snaga može nositi s dodatnim oklopom mnogo bolje od motocikla za teren od 90 kilograma i 100 konjskih snaga. To je lekcija koju je danska vojska naučila nakon Prvog svjetskog rata, kad je testirala oklopni motor F.P.3. “Velika masa vozila otežavala je upravljanje”, primijetila je Tanks Encyclopedia. “Mobilnost je na zemljanom terenu bila minimalna.”
Čini se da Rusi povećavaju tu grešku dodavanjem kamuflaže na oklop kaveza nekih motocikala, ometajući tako vidljivost vozaču kao i pokretljivost. Što je još gore, kamuflaža je loše dizajnirana. Tradicionalno, dobra kamuflaža sadržava “dezene nepravilnih, obojenih oblika koji otežavaju određivanje obrisa i oblika kamufliranog predmeta”, prema Imperial War Museum.
No jednobojna kamuflaža na ruskom ratnom motoru kojeg je pogodio Apachi FPV zapravo je istaknula četvrtasti oblik oklopa motocikla, uzrokujući tako da se ističe u krajoliku umjesto da se stapa s njim.
Autor: David Axe, Forbes, Link: Don’t Fear The Turtle Bike: Layers Of Armor And Camo Make Russian Infantry Bikers Slow And Blind