Kako je Prostoria sa svojim profinjenim namještajem u 13 godina prevalila put iz Zagorja do Chicaga (video)
Hrvatski dizajnerski brend namještaja Prostoria otvorio je svoj prvi sjevernoamerički flagship salon u Chicagu, u četvrti poznatoj kao River North Gallery District. Otvorila je i izložbeni prostor u The Martu, a sav namještaj za američko tržiste i dalje se proizvodi u Hrvatskom zagorju. Ekipa Forbes Magazina posjetila je tvornicu u Svetom Križu Začretju gdje je razgovarala s vlasnikom Prostorije, vizionarom brenda, Tomislavom Knezovićem
Prostoria je već duži niz godina prisutna na američkom tržištu preko drugih dobavljača. Tvrtka se neprestano suočavala s logističkim problemima. “Obično su kupci sami uzimali robu, skupljali je negdje u Italiji, zajedno s drugim dobavljačima, te se znalo dogoditi da naša roba zbog nekih drugih dobavljača kasni na putu do kupaca. I onda smo odlučili, s obzirom da smo gradili firmu na vrhunskom servisu uz originalan, dobar proizvod, sami otvoriti firmu u SAD i uzet stvari u svoje ruke i organizirat dostavu iz Hrvatske”, rekao je između ostalog vlasnik Prostorie Tomislav Knezović u razgovoru s urednikom emisije Forbes Magazin Elvirom Mešanovićem.
Chicago je za njih savršena lokacija budući da se tamo održava najvažniji američki sajam za opremanje interijera, NeoCon. Upravo na tom mjestu Prostoria je otvorila i cjelogodišnji showroom.
“U prvom mjesecu zaključili smo da europsko tržite stagnira i dalje i nismo vidjeli neki veliki pozitivni pomak. Mi smo u isto vrijeme završili novo skladište od pet tisuća kvadrata, logistički centar. I onda sam krajem veljače rekao: Ovo je moment za Ameriku, idemo sad to iskoristiti kad nemamo preopterećenu proizvodnju s Europom”, prisjetio se Knezović trenutka kada je prelomio da je vrijeme za Chicago.
A onda je od ideje do realizacije prošlo svega četiri mjeseca. Efikasnost je jedna od karakteristika Prostorije.
Ovo je dizanje brenda Hrvatske
Je li ovaj novi, snažniji izlazak Prostorie na američko tržište bitno postignuće za hrvatsko gospodarstvo, pitao je urednik Forbes Magazina. Knezović kaže da financijski gledano to nije nešto bitno za hrvatsko gospodarstvo. No, Prostoria radi nešto drugo bitno – dizanje brenda Hrvatske, što je u industriji vrlo rijetko.
“Mi znamo da smo u sportu jaki, da smo prepoznatljivi zbog prirodnih ljepota, ali u industriji jako malo radimo na proizvodima i brendovima s identitetom i da se tako prodajemo i predstavljamo u cijelom svijetu. I mislim da je s te strane to nemjerljiv doprinos hrvatskom gospodarstvu, odnosno Hrvatskoj općenito”, kaže Knezović.
U tvornici u Hrvatskom zagorju proizvodi se sav namještaj Prostorie, pa i onaj koji će preko Chicaga sada brže i lakše do američkih kupaca. Tu rade i dizajneri i oko 300 radnika koji kreiraju inovativne i udobne komade namještaja.
A koja je tajna uspjeha?
“Mislim da je ključno to da mi u Prostoriji razmišljamo globalno i ne smatramo se manje vrijednima niti manje sposobnima od bilo koje druge firme na tržištu namještaja u Europi i svijetu”, kaže Knezović i otkriva da u njihovim pogonima u Zagorju nema niti jednog radnika s iskustvom u nekoj drugoj tvornici namještaja.
“Nijedan tapetar nije došao iz neke dobre tapetarije nego su svi naučili posao sami sebe – kao i mi sami. Znači, mi smo 2011. godine krenuli s probnom proizvodnjom bez znanja, bez proizvoda i bez kupca”, rekao je između ostalog Knezović.
Sve na jednom mjestu omogućuje fleksibilnost
A u tvornici se doista odvija cijeli proces proizvodnje. Od krojenja, šivanja, opjene, stolarije, lakirnice i svih drugih elemenata potrebnih da bi konačni proizvod izgledao vrhunski. Sve te procese nadgleda osobno i Tomislav Knezović.
On smatra da su i brži i fleksibilniji zato jer sve imaju pod jednim krovom. “Naš razvoj je puno brži nego što bi bio da imamo samo tapetariju plus kooperante jer svaka izmjena kod razvoja proizvoda se čeka po nekoliko mjeseci. Mi pojedinu izmjenu možemo provesti doslovno za dva sata. Mnogi dizajneri su jako impresionirani, pogotovo strani, kad dođu kod nas i kažu: Joj, a mi bi sad promijenili ovaj radijus, ovo bi ovdje napravili drugačije… Ja im onda kažem: Dobro, idemo na ručak pa kad se vratimo bit će gotovo! Ostanu šokirani – jer bi kod njih proces promjene trajao sljedeća dva mjeseca.
Prostoria danas oprema brojne tvrtke, institucije, hotele, restorane, penthousee i vile po cijelom svijetu, od Australije do Amerike. U budućnosti očekuju zdrav i održiv rast – a kako je krenulo – zadane ciljeve će i značajno premašiti.
Cijeli razgovor s Tomislavom Knezovićem i reportažu iz tvornice pogledajte ovdje: