Kineska ekspanzija u Srbiji: PowerChina gradi najveće infrastrukturne projekte u Beogradu
Portfolio kineske državne kompanije s kojom se sve češće u Srbiji potpisuju ugovori o izgradnji važnih infrastrukturnih projekata obuhvaća više od 100 zemalja
Prije nekoliko dana dana je suglasnost za zaključivanje ugovora Ministarstva građevinarstva, prometa i infrastrukture Republike Srbije i Power Construction Corporation China (u javnosti poznate kao PowerChina) o reguliranju međusobnih prava i obaveza u vezi s projektiranjem i izgradnjom cesta i komunalne infrastrukture na lokaciji Makiško polje I faza – LOT 1 i LOT 2 u vrijednosti od 167.735.000 eura bez PDV-a.
Taj sporazum jedan je od mnogih s kompanijom sa sjedištem u Pekingu.
U rujnu je potpisan i sporazum za projektiranje i izgradnju depoa za beogradski metro u Makišu, vrijedan 200 milijuna eura, a donesen je i zaključak o davanju suglasnosti za potpisivanje ugovora o izgradnji tunelske veze između Karađorđeve ulice i Dunavske padine, s pristupnim prometnicama, parkovskim površinama i infrastrukturom.
Ukupna vrijednost tog projekta veća je od 235 milijuna eura, a financijer radova je Ministastvo financija.
Izgradnja ovog tunela dio je šireg projekta koji donedavni gradonačelnik Aleksandar Šapić naziva „mali metro“, a koji podrazumijeva i uklanjanje Starog savskog mosta i izgradnju novog, većeg kapaciteta, na njegovom mjestu.
Izgradnja novog mosta također je povjerena kompaniji PowerChina, a Srbija se za taj projekt već zadužila za 80 milijuna eura kod bankarske grupacije BNP Paribas.
Kako je nastala PowerChina
Power Construction Corporation of China je kompanija koja je u potpunosti u državnom vlasništvu, a kojom upravlja kineska Komisija za nadzor i administraciju državne imovine. Ona je integrirana građevinska grupa koja osigurava investicije i financiranje, planiranje projektiranje, inženjersku izgradnju, proizvodnju opreme i upravljanje radom za čistu i niskougljičnu energiju, vodne resurse, razvoj životne sredine i infrastrukturu.
Nastala je kada i Narodna Republika Kina 1949. godine, a do 1986. godine zvala se Sinohydro Construction Group Corporation. Kasnije je proširivana kako su se osnivali novi sekretarijati i državni organi, poput Zavoda za izgradnju hidroelektrana 1986. godine i Kineskog instituta za inženjering obnovljive energije 1998. godine da bi konačno bila zaokružena 2011. godine na osnovu 14 pokrajinskih (regionalnih) istraživanja i projektiranja.
U njoj je po posljednjim podacima zaposleno više od 182 tisuće ljudi u okviru 69 članica korporacije.
PowerChina nadgleda i kompaniju Sinohydro – kinesku državnu hidroenergetsku i građevinsku kompaniju, HidroChina i dvije građevinske i inženjerske kompanije koje projektiraju i grade infrastrukturu za proizvodnju i prijenos električne energije SEPCO1 i SEPCO2.
U 2020. godini, PowerChina je rangirana na 157. mjestu među Fortune Global 500 (također poznat kao Global 500, godišnja rang lista 500 najboljih korporacija širom svijeta po prihodima koju sastavlja i objavljuje časopis Fortune), dok se našla na 41. mjestu među 500 najvećih poduzeća u Kini.
Ove godine je dodatno napredovala, pa se po izveštaju iz ove godine nalazi na 105. mjestu, a skočila je i na ljestvici najvećih preduzeća u Kini i sada je na poziciji 32.
PowerChina je na globalnoj ljestvici 2000 najvećih kompanija Forbesa, i to na 289. mjestu.
Na ENR listi (Engineering News Record’s), sistemu rangiranja priznatom od strane međunarodne inženjerske zajednice koji analizira godišnji razvoj međunarodnog tržišta inženjeringa, nalazi se na prvom mjestu. Ta lista izuzetno je utjecajna i poštovana u industriji. Kada je riječ o listi „Top 250 globalnih izvođača radova“ u okviru istog sistema analitike nalazi se na šestom mjestu.
Od autoceste u Izraelu do rudnika litija u Zimbabveu
PowerChina je kroz poslove vezana s više od 100 zemalja. Spektar poslovanja je prilično širok, pa je u skorijem razdoblju kompanija završila cestovnu infrastrukturu u Angoli i Kuvajtu, i rudnik litija Sabi Star u Zimbabveu.
Poslovala je u Pakistanu na projektima energije vjetra i napajanja pakistanske luke Kasim, u Sudanu i Laosu na izgradnji brane, rudniku uglja u Keniji, hidroelektrani u Ugandi, cesti u Izraelu koji spaja Tel Aviv i Haifu, Maleziji, Gani…
Kompanija se prethodno etablirala u okviru mnogobrojnih projekata unutar same Kine poput projekta Tri klanca, hidroelektrične gravitacione brane koja se proteže rijekom Jangce u blizini Sandoupinga, najveće na svijetu po kapacitetu (22,5 gigavata).
Bivši prvi čovek kompanije najavio je krajem 2020. izgradnju superbrane na rijekama koje se nalaze na par kilometara od granice Butana i Indije, i tri puta je veća od brane Tri klanca. Proizvodnja električne energije postizat će se korištenjem tehnologije tekuće rijeke.
Na čelu kompanije nalazi se Ding Yanzhang koji ima više od 30 godina iskustva u energetskoj građevinskoj industriji i diplomu višeg inženjera na razini profesora.
( Autor teksta je Pavle Jakšić, suradnik Forbes Srbija)