Prodaja automobila u Europi pada, a za sljedeću godinu prognoze su crne
Rast prodaje automobila u Europi polako nestaje, što stvara pritisak na profite i prisiljava proizvođače da promotre svoje pretjerane kapacitete i razmišljaju o zatvaranjima.
Kao da to nije dovoljno, prognoze za 2025. godinu izgledaju još i gore budući da pravila Europske unije o emisijama ugljičnog dioksida zahtijevaju novi krug smanjenja. Morat će se prodati više ionako jedva profitabilnih električnih vozila nego što ih javnost zapravo želi kupiti, a prisilno smanjiti prodaja visoko profitabilnih vozila s motorima na unutrašnje izgaranje koje kupci zaista žele.
HSBC Global Research kaže kako će to problemima izložiti Volkswagen i Renault, iako se dioničari BMW-a i Volva mogu opustiti.
Prošle godine je prodaja u zapadnoj Europi skočila za 13,9 posto na 11,56 milijuna vozila, čime su proizvođači sedana i SUV-jeva mogli podići cijene i podebljati profite. Ti pogodni uvjeti ovde godine su postepeno nestali, a stanje će postati još gore.
Rasta gotovo uopće neće biti
GlobalData nemilosrdno smanjuje prognoze prodaje u zapadnoj Europi. Prije tri mjeseca predviđali su rast od tek nešto manje od 5 posto. Posljednja prognoza kaže kako rasta gotovo uopće neće ni biti – predviđaju tek 0,2 posto.
Zapadna Europa uključuje pet najvećih tržišta: Njemačku, Francusku, Britaniju, Italiju i Španjolsku.
“Postoji kombinacija prepreka za tržišnu aktivnost, a ne izgleda kao da će one uskoro značajno oslabjeti. Kamatne stope još uvijek su visoke, iako su se poduzeli prvi koraci za opuštanje monetarne politike,” kaže GlobalData u izvješću.
“Cijene vozila još uvijek su visoke – usprkos činjenici da su prepreke u isporuci koje su izazvale veliki porast cijena vozila posljednjih godina nestale – i nema znakova velikog smanjenja u kratkom roku. Istovremeno, zamah gubi i tržište električnih vozila. Sada predviđamo da će rezulat za čitavu godinu tek neznatno premašiti onaj iz 2023,” kažu.
Investicijska banka UBS kaže kako će ovi pogoršani uvjeti stvoriti pritisak na profit proizvođača do kraja ove godine.
Gledajući 2025. godinu, HSBC Global Research kaže kako bi potencijalne kazne za proizvođače koji ozbiljno krše mete EU-a za emisije ugljičnog dioksida mogle iznositi 5 milijardi eura, iako naglašavaju kako je iz Renaulta rečeno kako bi one mogle biti čak i dvostruko više.
“Volvo i BMW su u boljoj poziciji, dok Volkswagen i Renault moraju popuniti veliki jaz,” stoji u izvješću.
Proizvođači koji zaostaju nadaju se kako će im to poći za rukom uz pomoć novih modela.
“Volkswagen i Renault predstavit će čitav niz novih električnih vozila u drugoj polovici 2024. godine. To bi im trebalo pomoći, ali zaostajanje za zadanim metama donijet će strožiji nadzor, kao i veći pritisak da ti modeli zaista budu i uspješni. Mercedes i Stellantis u relativno su boljoj poziciji, ali ni oni nisu potpuno lišeni rizika, pogotovo ako potražnja za električnim vozilima još uvijek bude razočaravajuća,” stoji u izvješću.
Volkswagen otpušta radnike
U sklopu svojih dugoročnih planova za rezanje troškova, Volkswagen smanjuje broj zaposlenika i zatvara tvornice. Njemački IFO Institute vjeruje kako automobilska industrija te zemlje polako ulazi u mračnije razdoblje.
“Vjerojatno se ne treba očekivati značajno poboljšanje u narednim mjesecima,” kaže analitičarka instituta Anita Woelfl.
“Iskorištavanje kapaciteta palo je na 77,7 posto, što je devet postotnih bodova ispod dugoročnog prosjeka. 43,1 posto biznisa izvještava o premalom broju narudžbi, u usporedbi s 29,2 posto u travnju. Ne očekuje se ni pozitivan pomak iz inozemstva. Očekivanja o izvozu pala su na -16,8 bodova, što je preko 13 bodova niže nego u prethodnom mjesecu,” kaže Woelfl. “Automobilska industrija tone sve dublje u krizu.”
Autor originalnog članka: Neil Winton, viši suradnik Forbesa
Link: European Car Sales Growth Petering Out; Problems Loom For 2025
(Prevela: Nataša Belančić)