Rusi zarobili ukrajinski oklopni transporter iz sedamdesetih, odveli ga u bitku i – izgubili
U teškom deficitu oklopnih vozila ruska vojska poseže za očajničkim mjerama, zarobljava ukrajinske transportere, no ni to im ne ide u korist
Konzorcij nizozemskih tvrtki predvođen američkim FMC-jem 1977. je počeo graditi prvi od više od dvije tisuće YPR-765 oklopnih transportera na gusjenicama za nizozemsku vojsku. Trideset pet godina kasnije, Nizozemci su umirovili posljednji oklopni transporter od 15 tona za deset osoba. I deset godina nakon toga, Nizozemska je Ukrajini obećala prvi od 269 viškova YPR-765.
U 29 mjeseci otkako je Rusija krenula u rat protiv Ukrajine, ruske su trupe zarobile najmanje pet YPR-765. A u petak ili malo prije njega, Rusi su se na jednom od bivših ukrajinskih oklopnih transportera vratili u bitku u Donjeckoj oblasti u istočnoj Ukrajini.
Ukrajinske snage pogodile su YPR-765, zapalile ga i ubile najmanje dva Rusa. Ukrajinski dron promatrao je jezive posljedice.
Rusima ponestaje oklopnih vozila. Nisu bez razloga morali prenamijeniti zarobljeno nizozemsko vozilo iz kasnih 1970-ih.
Ruska vojska krenula je u rat u Ukrajini početkom 2022. godine s oko 11 tisuća borbenih vozila pješaštva i oklopnih transportera, glavnih vozila za prijevoz pješaštva u bitku i njihovu potporu vatrenim oružjem.
Na bojnim poljima prepunim dronova i artiljerije u Ukrajini, borbena i oklopna vozila nedvojbeno su važnija od tenkova. Zbog čega je, početkom rata, analitičar Carnegie Endowmenta Michael Kofman upozorio da “glavni ruski deficit u oklopnim vozilima nije u tenkovima, već u borbenim vozilima pješaštva.”
Taj deficit je postajao sve gori i gori kako je rat odmicao. U 29 mjeseci, Rusi su izgubili barem 6.500 borbenih vozila pješaštva i oklopnih transportera. Kako bi nadoknadila gubitke i opremila nove jedinice, ruska je industrija proizvela možda nekoliko tisuća novih vozila i izvukla iz dugotrajnog skladištenja čak 7.000 starih vozila. No skladišta postaju sve praznija.
U prosincu su analitičari pretražili satelitske snimke i zaključili da su zalihe oklopnih transportera na kotačima BTR-60/70/80 pale za 30 posto. Gotovo 40 posto BMP gusjeničnih IFV-ova je nestalo. Ostalo je samo 15 posto oklopnih traktora MT-LB.
Gubici vozila i povlačenje starih vozila iz skladišta ubrzani su od prosinca. Što je još gore za Ruse: mnoga vozila koja su ostala u skladištu toliko su zahrđala nakon desetljeća izloženosti kiši i snijegu da su beskorisna.
Rezultat te komplicirane matematike je da ruskim pukovnijama i brigadama ponestaje oklopnih vozila. To su kompenzirali korištenjem, i gubitkom, više kineskih golf kolica i kineskih i bjeloruskih motocikala.
A ako je taj jedan YPR-765 koji se pojavio na ruskoj strani u ratu u Donjecku ikakav pokazatelj, oni to kompenziraju tako što se kreću u bitku u zarobljenim ukrajinskim vozilima.
Autor originalnog članka: David Axe, Forbes
(Prevela: Nikolina Oršulić)