25 godina GRAMPET Grupe: Od obiteljskog poslovanja do prve 100% rumunjske multinacionalne kompanije s operacijama u 10 europskih zemalja

Intervju s Gruiom Stoicom – predsjednikom GRAMPET Grupe
GRAMPET prije 25 godina
Pokrenuli smo ovaj posao 1999. godine, na tržištu koje je tek počelo učiti pravila moderne ekonomije. Naučili smo da uspjeh zahtijeva dobro proračunat rizik te smo iskoristili svaku priliku koja nam se pružila kako bismo postali prva 100% rumunjska multinacionalna kompanija. Naša međunarodna ekspanzija započela je 2004. godine ulaskom u Bugarsku, a zatim smo se proširili na Mađarsku 2005., Moldaviju i Njemačku 2010. godine. Do 2012. bili smo prisutni i u Austriji, u Hrvatskoj od 2016., Srbiji od 2018., Grčkoj od 2019., Sloveniji od 2021. te smo ove godine ušli i na tržište Sjeverne Makedonije.
Danas, s operacijama u 10 europskih zemalja i dok slavimo 25 godina poslovanja, s optimizmom gledamo u budućnost. U sljedećoj četvrtini stoljeća želimo GRAMPET priču proširiti još dalje na svjetskoj karti i značajno pridonijeti razvoju željezničke industrije.
Kako GRAMPET izgleda danas?
Nakon 25 godina poslovanja, najveća smo privatna željeznička grupa i logistički operater u Rumunjskoj te u Srednjoj i Jugoistočnoj Europi. Naš portfelj obuhvaća 18 kompanija, flotu od 450 lokomotiva i 20.000 vagona, prevozimo preko 15 milijuna tona tereta godišnje. U 2023. godini, prihod naše grupe dosegao je 440 milijuna eura.
Grup Feroviar Român (GFR), naša vodeća tvrtka, najveći je privatni operater željezničkog teretnog prijevoza u Rumunjskoj. Osim toga, upravljamo s četiri tvornice u kojima proizvodimo, popravljamo i moderniziramo željeznička vozila: Electroputere VFU Pașcani, RELOC Craiova, REVA Simeria i GRAMPET Debreceni.
Ove godine, zajedno s GFR-om, otvorili smo najveći terminal za pretovar žitarica u Europi. Novi kompleks u Dorneștiju, investicija od 10 milijuna eura, ima kapacitet od 3 milijuna tona, učvršćujući poziciju Rumunjske kao europskog logističkog i željezničkog čvorišta. Ovo je peti terminal pod upravljanjem GRAMPET Grupe, pridružujući se našim postojećim objektima na granicama s Ukrajinom i Moldavijom (Galați, Cristești Jijia i Halmeu) te na sjeveru Bukurešta.
Jedno od naših najznačajnijih postignuća posljednjih godina je razvoj Leon vlaka, prvog dizelskog vlaka proizvedenog u Rumunjskoj od Drugog svjetskog rata. Oslanjajući se na 155-godišnje nasljeđe Electroputere VFU Pașcani, Leon dokazuje da rumunjski inženjering i dizajn i dalje imaju ključnu ulogu u oblikovanju budućnosti željezničke industrije.
Uz to, u Electroputere VFU Pașcani, 27 vagona “Plava strijela” prošlo je veliku rekonstrukciju, a započeli smo i testiranje i certificiranje prototipa moderniziranog vagona financiranog iz Plana oporavka i otpornosti (PNRR), u sklopu ugovora vrijednih preko 66 milijuna eura.
U RELOC Craiova, prva od 19 moderniziranih lokomotiva, financirana putem ugovora PNRR vrijednog više od 91 milijun eura, uspješno je prošla testove performansi.
Uspjeh u ovom sektoru zahtijeva viziju i vodstvo. To su ključni faktori za upravljanje izazovima s kojima se suočava kompanija veličine GRAMPET Grupe. Godinama smo učinkovito odgovarali na zahtjeve tržišta, pružajući klijentima potpuno integrirano iskustvo na najvišoj razini stručnosti. Naš razvoj dokazuje našu posvećenost gospodarskom rastu Rumunjske i njenom povezivanju s regijom i svijetom.

Na što je GRAMPET najponosniji?
Našu misiju i vrijednosti – a u središtu svega su ljudi i izvrsnost. Naša strategija temelji se na ulaganju u ljude, društvo i strateške projekte. Svaku priliku pažljivo analiziramo, a investicijske odluke donose se u skladu s dugoročnim poslovnim ciljevima.
Predano radimo ne samo na jačanju naših kompanija već i na razvoju cijele željezničke industrije. U 2023. i 2024. godini fokusirali smo se na rast i modernizaciju, s ulaganjima koja premašuju 100 milijuna eura. Najvažniji projekti uključuju:
- Otvorenje najvećeg terminala za pretovar žitarica u Europi.
- Nabavu 74 DMU putnička vlaka i 31 lokomotive, od kojih je 10 već modernizirano.
- Nabavu 212 cisterni, 60 vagona za žitarice i 7 potpuno novih Siemens Smartron lokomotiva.
- Kupnju 70% udjela u Electromontaj Carpați SA Sibiu.
I ne planiramo stati – za 2025. i 2026. planiramo ukupna ulaganja od približno 150 milijuna eura.
Ova ulaganja moraju biti popraćena i ulaganjem u ljudske resurse. Živimo u vremenu brzih promjena, potaknutih prvenstveno tehnološkim napretkom. Kontinuirana edukacija sada je ključna. Ljudi moraju naučiti razumjeti i koristiti tehnologiju kako bi postali produktivniji te razviti vještine za rad s digitalnim alatima i novom opremom. Naravno, to otvara i pitanje pristupa obrazovanju, koje nažalost nije jednako dostupno svima.
Želimo dati značajan doprinos u ovom području i nadamo se da će nam se pridružiti i druge tvrtke. Već sada to činimo kroz partnerstva s akademskom zajednicom – modernizirali smo dva laboratorija na Fakultetu prometa Politehničkog sveučilišta u Bukureštu i razvijamo projekt “Dual Campus”, koji će privući 30 milijuna eura iz EU fondova. Također, kroz vlastite programe, poput GFR škole, u koju smo uložili više od 18 milijuna eura i omogućili specijalizaciju za više od 1.200 osoba u željezničkom sektoru.

Koji su vaši ciljevi za 2025.?
Posljednjih godina industrija željezničkog prijevoza pokazala je otpornost, agilnost i sposobnost iskorištavanja novih prilika. GRAMPET je zadržao visoke standarde izvrsnosti i učinkovitosti, podržavajući rast poslovanja svojih klijenata i doprinoseći gospodarskom razvoju, lokalnim zajednicama i pojedincima.
Naš trajni cilj je povezivanje poslovanja, ljudi i ideja, dijeljenje rješenja i vizija kako bi željeznička industrija postala temelj održivog društvenog razvoja.
Naša je predanost budućnosti — boljoj budućnosti za generacije koje dolaze. Prepoznajemo važnost željezničkog sektora u svakom gospodarstvu, ne samo u rumunjskom, i želimo doprinijeti njegovom rastu. Svaki projekt koji poduzmemo približava nas tome da Rumunjsku učinimo regionalnim željezničkim čvorištem. Sa svojim strateški povoljnim zemljopisnim položajem, Rumunjska ima veliki potencijal te se nadamo da ćemo otvorenim i transparentnim dijalogom uspjeti privući više partnera u ovaj pothvat.