Dvije najluksuznije jahte na Dalmatia Boat Showu predstavio nam je pokretač sajma, Željko Baotić
Dalmatia Boat Show nautički je sajam koji se pokrenut kako bi nadomjestilo gašenje Croatia Boat Showa. Za trgovce, on je prilika da prije sezone prodaju brodove koje imaju na lageru. Za posjetitelje, prilika da vide što se novo nudi u svijetu motornih jahti, jedrilica i drugih plovila. Forbes Hrvatska razgovarao je s pokretačem sajma, poduzetnikom Željkom Baotićem.
Prvi Dalmatia Boat Show održao se u Marini Baotiću u Segetu Donjem kod Trogira od 18. do 21. travnja 2024. godine. Okupio je preko 120 izlagača koji su predstavili preko 200 plovila raznih veličina.
Pokrenuo ga je Željko Baotić – poduzetnik čije se ime najviše veže uz njegov posao sa zastupništvima automobilima Renault, Volvo, Dacia i Nissan, no to je tek dio njegovog poslovnog carstva. Ono obuhvaća i izgradnju, prodaju i iznajmljivanje nekretnine, ulaganje u obnovljive izvore energije, zastupništvo više brendova jahti i dvije marine.
Za Forbes Hrvatska pojasnio je kako je na ideju pokretanja nautičkog sajma došao nakon što se prije dvije godine ugasio Croatia Boat Show koji se održavao u Splitu. Takvi sajmovi dobra su prilika trgovcima da prije sezone pokušaju prodati brodove s lagera. Organiziranju sajma u prilog je išla i činjenica da Baotić posjeduje i vlastitu marinu.
Sredinom prošle godine nazvao je glavne izlagače, predstavio im ideju i dobio njihovu podršku. Njegov tim u rujnu i listopadu počeo je s pripremama koje su rezultirale organizacijom sajma na kojem su brodovi vrijedni od 50.000 eura na više.
Absolut Navetta 68 i Azimut 78 dvije su najskuplje jahte na sajmu
Najskuplja dva su Absolut Navetta 68 i Azimut 78. Na prvome, vrijednom oko 3,9 milijuna eura razgovarali smo s Baotićem. Svake godine, on proda Absolutovih jahti u vrijednosti 10 do 15 milijuna eura. Kupci su uglavnom stranci koji brodove drže u Hrvatskoj: Mađari, Nijemci, Česi, Austrijanci, Švicarci…
„To su uglavnom vlasnici većih firmi, koji su shvatili da je Hrvatska jedna od najljepših država za nautiku, a uz to i blizu svima u Europi“ – pojašnjava.
Kaže kako je zadnje 2-3 godine za brodovima bila iznimno velika potražnja. Tvornice su imale probleme s isporukama, sad se to smiruje i ide u normalnu smjeru kakav je bilo prije korone. Puno stvari je poskupilo radi raznih faktora, što je rezultiralo i poskupljenjem brodova od 30 posto zadnje 3 godine, što je prilično. Neki modeli su odmah dostupni na skladištu, a neki se čekaju i po dvije do tri godine.
Prodaje motorne jahte, ali više voli jedrenje katamaranima
Iako prodaje motorne jahte, Baotić otkriva kako osobno više voli jedrilice-katamarane. On i njegovi muški prijatelji redovito s nekoliko katamarana plove Jadranom u petom mjesecu. Katamarani pružaju znatno veći komfor od klasičnih jedrilica. Svatko od njih na njima ima svoju kabinu i tuš, zajednički prostor je poprilično širok, a tu je i mala potrošnja.
Mjesec dana kasnije Baotić i njegovi prijatelji ponovno katamaranima plovi Jadranom, ali ovaj put u društvu svojih supruga.
Tijekom srpnja i kolovoza ponekad će se suprugom kratko otisnuti na more svojom jahtom Absolute 47 vrijednom 1,5 milijuna eura, Nju će u nekom trenutku prodati zainteresiranom kupcu i kasnije nabaviti neku drugu. Čini se da je kratko posjedovanje vlastitih jahti česta praksa kod ljudi koji vode zastupništva jer isto tako funkcionira i Gordan Zadro direktor tvrtke Navis Marine koja u Hrvatskoj između ostalog vodi zastupništvo za Azimut jahte. On posjeduje Azimut Magellano 66 koji je prije tjedan dana stigao iz tvornice. Na taj način njih dvojica se dobro upoznaju s brodovima koje prodaju.
80 do 90 posto izloženih brodova već je prodano
Ljudi koji kupuju jahte rijetko kada odmah kupe veliki brod, pojašnjava Baotić. Obično prvo koriste charter, razmisle koju godinu je li to prava stvar za njih i onda ga nabave. Veliki brod obično traži duže vrijeme za odluku.
Naravno, ima i iznimki. Kaže kako je jedan njemački poduzetnik nakon prodaje firme s 300 suradnika odlučio ispuniti svoj životni san. Jednom je bio na charteru koji mu je bio najbolji odmor ikad, pa je nakon prodaje firme odlučio kupiti brod vrijedan 2,5 milijuna eura. On će mu biti isporučen u srpnju, kad će uzeti i skipera koji će mu pomoći da brže ovlada upravljanjem brodom, ali i dobije preporuke gdje su najbolje uvale, mjesta za vezivanje, hrana… I drugi Baotićevi kupci često su iz njemačkog govornog područja jer je i sam tamo živio preko 40 godina.
Jahta Absolute na kojoj razgovaramo već ima vlasnika iz Češke, također poduzetnika. Baotić pojašnjava kako je 80 do 90 posto izloženih brodova već ima vlasnike ili će im ubrzo biti isporučeni.
Riječ je o brodu dugom 20,53 metra, širokom 5,63 metra s dva motora pojedinačne snage 1100 konja. Ima moderni Volvov sustav pogona IPS, a vozi ga se i „parkira“ joystickom.
Malo dalje od njega nalazi se „konkurentski“ Azimut 78 iz 2022. godine. Njegova cijena iznosi 3,7 milijuna eura, dok bi novi bio četiri milijuna bez PDV-a. U četiri kabine ima osam kreveta, a u onoj za posadu tri. Dug je 23,64 metra, širok 5,75, a pokreću ga tri volvo motora pojedinačne snage 900 konja. Trenutni vlasnik ga želi prodati, s obzirom da je kupio novi, 35-metarski brod.
Charter prije kupnje, charter poslije kupnje
Jahte Azimut u Hrvatskoj, Sloveniji i Srbiji zastupa tvrtka Navis Marine, s čijom smo djelatnicom razgovarali. Kaže kako su njihovi klijenti često manji i veći poduzetnici iz regije, koji jahte uglavnom uzimaju za obitelj. Uglavnom se radi o ljudima starijima od 40 godina s djecom. Oni obično već znaju što žele kupiti, a često to dodatno potvrde charterom prije kupnje.
Osim što prodaje brodove, Navis svojim kupcima nudi i njihovo održavanje te stavljanje kupljenih brodova u charter. Na taj način, može se smanjiti troškove posjedovanja i održavanja broda.