Honda Europe mora ubrzati program električnih vozila: Kako prijeći 400 km na jednom punjenju?
Hondu u Europi očekuje teška borba zbog presporog programa razvoja električnih vozila, a u tome nije usamljena
Nije problem samo u tome što se Honda prekasno pridružila trendu električnih automobila, kao ni u tome što posljednji Hondin električni automobil, e:NY1, ima (nepotrebno) velikih problema u ispunjavanju obećanja da može prijeći preko četiri stotine kilometara na jednom punjenju.
Britanija i Europska unija kažu kako prodaja električnih vozila do 2030. mora doseći 80 posto. Inzistiraju da proizvođači u tom periodu ispunjavaju zahtjevne uvjete: u Velikoj Britaniji električna vozila svakog proizvođača sljedeće godine moraju doseći 22 posto prodaje, 28 posto 2025., 33 posto 2026., 38 posto 2027., 52 posto 2028., i 66 posto 2029. godine. Europska unija inzistira na sličnom ritmu.
Za svaki automobil s motorom na unutrašnje izgaranje koji prodaju izvan zadane kvote, proizvođačima u Velikoj Britaniji prijeti kazna od 15.000 funti (17.500 eura).
Analitičari kažu da će s ispunjavanjem kvota problema imati japanski proizvođači Mazda, Subaru i Suzuki, ali i Renault, JLR i Ford.
“Nije tu samo Honda. Svim proizvođačima sa Zapada i iz Japana prijeko su potrebni mali, cjenovno pristupačni električni automobili kako ne bi počeli bespovratno zaostajati za Teslom i kineskim proizvođačima,” kaže Frank Schwope, predavač automobilske industrije na sveučilištu primijenjenih znanosti FHM Hannover.
Maleni “e” gradski automobil, prvo Hondino električno vozilo u Europi, nije postigao veliki uspjeh. Primijećen je zbog svoje ljepote, no njegova cijena od gotovo 35.000 eura, kao i ograničen domet od ponekad ispod 160 kilometara, odbio je kupce. Nova Honda e:NY1 pridružuje se velikoj gužvi SUV-jeva s cijenom ispod 58.500 eura. Iz Honde kažu kako novi model ima kapacitet baterije za preko 400 kilometara, no najbolji podaci Forbesovog suradnika pokazuju prosjek od tek 260 kilometara nakon pet punjenja, što je pad od preko 35 posto.
Ne samo to, već je i praćenje baterije nepouzdano. U jednom slučaju, tvrdnja pri paljenju vozila da baterija može izdržati 320 kilometara vrlo brzo je pala na 260. Drugi put, 329 kilometara odjednom se pretvorilo u 270. Hondi je poslan upit za komentar o kapacitetu baterije, kao i o praćenju stanja.
“Honda je još u ranoj fazi planova elektrifikacije i za to joj je potrebna pomoć. Honda e bio je prvi pokušaj, očito neuspješan. Model e:NY1 drugi je pokušaj, no on još uvijek nije dovoljno kompetitivan da donese neku razliku, pogotovo u Europi,” kaže Felipe Munoz, globalni analitičar u JATO Dynamicsu.
“Europa i Velika Britanija nisu ključna tržišta za Hondu. To znači da proizvodi koje dobivamo nisu zamišljeni za potrošače u Europi. Malo je vjerojatno da će ono što se ovdje dogodi promijeniti globalne strategije tvrtke,” dodao je.
Europa je 2022. godine činila 2.4 posto globalne prodaje Honde. U prvih 10 mjeseci ove godine, prodaja Hondinih sedana i SUV-ova pala je za 13.4 posto u usporedbi s istim periodom 2022. godine, na tržišni udio od 0.5 posto, kažu podaci ACEA-e. Udio na tržištu prepolovio se od 2018. godine. Honda je 2021. godine zatvorila svoju tvornicu u Britaniji.
Europsko tržište Honde 1980. godine iznosilo je 1.2 posto ukupnog, a otada postepeno pada. Američko tržište Honde 1979. godine iznosilo je 2 posto, a otada otišlo u suprotnom smjeru: rekord je doseglo 2009. godine s 10 posto. Prošle godine, Honda je u SAD-u prodala 881.000 automobila i SUV-ova, što čini 6.7 posto američkog tržišta.
Model e:NY1 neće se prodavati u SAD-u. Tamo će sljedeće godine u prodaju krenuti veći SUV, Prologue. Hondini planovi za Europu još ne uključuju drugo električno vozilo, iako iz tvrtke kažu kako planiraju na globalnoj razini proizvesti preko 2 milijuna do 2030. godine.
Podaci njemačkog analitičara Benjamina Kibiesa kažu da je e:NY1 na tržište stigao prekasno, a njegova cijena od 47.000 eura čini ga oko 10.000 eura skupljim od konkurentskih modela poput Volva EX30.
“Prema tome, ne očekujem da će e:NY1 nadoknaditi 22 posto prodaje u Velikoj Britaniji. Jedina opcija za njih tamo je da ograniče isporuku drugih modela,” kaže Kibies. “Bez uspješnih električnih vozila, Honda na europskom tržištu neće preživjeti.”
Kibies kaže kako se Honda Europe oslanjala na hibride kako bi smanjila prosjek emisija ugljičnog dioksida, no kako to neće biti dovoljno. Opcija suradnje s Teslom nije održiva. Kibies očekuje drugi, veći električni SUV – e:NY2 – ali cjenovno pristupačna električna vozila još nisu na vidiku, dodaje on.
Honda i neki drugi proizvođači prisutni u Europi suočavaju se s teškim uvjetima.
“Ostanak na europskom tržištu zahtijevat će značajna ulaganja u elektrifikaciju, a tržišni potencijal smanjuje se zbog ukupne saturacije i ulaska kineskih proizvođača,” kaže Kibies.
“U tom kontekstu, ciljevi i uvjeti u Velikoj Britaniji i Europskoj uniji zaista mogu predstavljati granicu za proizvođače koji većinu svoje prodaje ostvaruju u drugim dijelovima svijeta. To je slučaj što se tiče japanskih brendova poput Mazde, Subarua ili Suzukija, ali također i za Ford, koji se oslanja na tehnologiju Volkswagena kako bi ostao prisutan,” kaže Kibbies.
Schwope se slaže, a nije samo Honda pod pritiskom Kineza.
“Tradicionalni proizvođači sa Zapada svi su u istoj poziciji, a pozivi za mjere protekcije od kineskih brendova vjerojatno će postati još glasniji,” kaže on.
“Ipak, Kina je već sad najveće prodajno tržište za mnoge proizvođače sa Zapada, što znači da bi sve strane mogle izgubiti zbog protekcionizma. Ford, Renault i Honda, ali također i JLR, vjerojatno će osjetiti najveći udarac promjene smjera prema elektromobilnosti,” zaključuje.
Autor originalnog članka: Neil Winton, viši suradnik Forbesa
Link: Honda Europe Needs To Quicken EV Pace Or Face Harsh Realities
(Prevela: Nataša Belančić)