Što sindikati pomoraca kažu o objavljenom izvješću o nesreći Lastova i Soptinoj odgovornosti

featured image

9. lis 2024. 16:22

Dva pomorska sindikata zadovoljna su nacrtom izvješća o ljetošnjoj nesreći u kojoj su poginula tri člana posade broda Lastovo i utvrđivanju odgovornosti, rekli su za FORBES Hrvatska njihovi predstavnici. Predsjednik Uprave Jadrolinije David Sopta i dalje šuti, a iz kompanije su nam poručili da nisu u posjedu nikakvog službenog rješenja ili dokumenta o istrazi

Predsjednik Uprave Jadrolinije David Sopta na dan nesreće, 11. kolovoza, u kojoj su u padu rampe poginula tri člana posade trajekta Lastovo rekao je kako će “lako razgovarati o odgovornosti nakon što se pregrmi što se dogodilo”. Nacrt izvješća o provedenoj upravnoj istrazi koji su mediji objavili u utorak upravo njega drži odgovornim za nesreću jer kompanija nije uspostavila sustav upravljanja sigurnošću.

No, Sopta dva mjeseca ne želi pričati o odgovornosti, a iz Jadrolinije za FORBES Hrvatska u srijedu odgovaraju kako u ovom trenutku nisu u posjedu nikakvog službenog rješenja, dokumenta o istrazi ili nacrta izvještaja.

U njihovu odgovoru, umjesto zatražene Soptine izjave, govore o tome da su u rujnu 2024. godine bile provedene dvije dodatne vanjske prosudbe Sustava upravljanja sigurnošću (SUS odnosno engl. ISM) od strane klasifikacijskog društva – Hrvatskog registra brodova. Bili su nazočni i Uprava za sigurnost plovidbe kao predstavnik Ministarstva mora, prometa i infrastrukture te Lučka kapetanija Rijeka. Pri tome, kako kažu u Jadroliniji, nisu pronađeni značajni nedostaci provođenja ISM-a u glavnom uredu Društva u Rijeci te na brodu Lastovo uz zaključak da isti u potpunosti funkcionira. Iste zaključke Jadrolinija je dobila, navode, iz nalaza prijašnjih godina.

“Sustav upravljanja sigurnošću uveden je u 1996. godine te svake godine HRB provodi vanjske prosudbe u svrhu provjere implementacije i učinkovitosti primjene tog sustava” – navodi se pri završetku Jadrolinijine izjave.

Melvan: Profesionalno izvješće s dozom osobne hrabrosti

Glavni tajnik Sindikata pomoraca Hrvatske Neven Melvan za FORBES Hrvatska kaže kako je nacrt izvješća napravljen vrlo profesionalno i stručno, sa znanjem i s dozom osobne hrabrosti. Naziva ga apsolutno točnim i tvrdi da mu se nema što prigovoriti. No, kaže, nije iznenađen jer na tim razinama u Ministarstvu ipak rade profesionalci.

Na pitanje je li nacrt poslan u medije da se nešto ne promijeni prije donošenja konačne verzije izvješća, kaže kako je to teško komentirati jer se politika petlja u sve. Ponavlja da je stručno izvješće odrađeno vrhunski, ali i da bi moglo pretrpiti izmjene ako se krene u tom smjeru.

Za Soptinu odgovornost kaže da je neupitna od samog početka. Podsjeća kako se na brodu u ozbiljnim kompanijama, što bi Jadrolinija trebala biti, zna i da je ISM kodeks sastavni dio SOLAS-a. Riječ je o međunarodnoj konvenciji čija je potpisnica i Hrvatska.

Kad kodeks ne postoji ili se ne poštuje, Melvan kaže da se događaju ovakve stvari. Kad se bilo kakva opasna radnja odvija, postoji proceduralni postupak, što je najnormalnija stvar na svim brodovima. Misli da je na Lastovu sve bilo prepušteno improvizaciji, što je posljedica toga da ne postoji i ne provodi se ISM kodeks.

Trajekt Lastovo
Trajekt Lastovo u vrijeme očevida nakon nesreće; Foto: Nel Pavletić / Pixsell

Da ISM kodeks postoji i poštuje se, znalo bi se tko je kriv u roku 24 sata

“Nama je to jasno od prvog dana, otkad smo vidjeli dokumentaciju. Sve priče su po meni završene, a kao što sam i objavio nakon nesreće – da ISM code postoji i poštuje se, znalo bi se tko je kriv u roku 24 sata”, kaže Melvan.

Na pitanje hoće li Sopta sada ponuditi ostavku, odgovara kako je troje ljudi poginulo na ružan način. Ipak, ne komentira i kaže kako je kod nas sve moguće. Misli da bi Jadrolinija mogla reći kako to još nije pravomoćno i tako kupovati vrijeme.

“Da je ovo normalna zemlja, a Jadrolinija normalna kompanija, Sopta bi davno dobio otkaz ili sam ponudio ostavku. To bi bio minimum pristojnosti kad troje ljudi strada na onakav način”, završava Melvan i dodaje kako se nada da će i DORH odraditi dio vezan uz kaznenu odgovornost. Naime, u izvješću se Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture predlaže prekršajno kažnjavanje Sopte. Za kazneno nisu nadležni.

I predsjednik Strukovnog sindikata pomoraca Hrvatske Ivan Srzentić smatra, kako nam je rekao, da je izvješće napisano krajnje profesionalno.

O nepoštivanju ISM kodeksa oba sindikata pričaju od samog početka. Srzetić kaže da ne zna što bi se moglo promijeniti u samom izvješću istrage Ministarstva. To je po njemu i najbitnija istraga i dodaje kako “samo impresivna glupost može ovo demantirati i otkloniti odgovornost s predsjednika Uprave”.