IZ REGIJE: Slovenci osmislili inovaciju za perilice rublja koja rješava globalni problem
Slovensku start-up tvrtku Planet Care, koja je razvila prvi mikroplastični filter za perilice rublja, prije nekoliko godina odbijali su svjetski proizvođači jedan za drugim. Do danas su svi promijenili mišljenje, a Planet Care surađuje s vladama širom svijeta na pripremi revolucionarne regulacije odvoda
Čak trećina mikroplastike pronađene u morima dolazi iz strojeva za pranje rublja – nakon ispiranja rublja, pokazuju podaci Međunarodne unije za zaštitu prirode (International Union for Conservation of Nature).
Kada se ispire sintetička odjeća, plastična vlakna se otpuštaju u odvod, a odatle završavaju u morima i lancu prehrane. Znanstvenici su potvrdili prisustvo mikroplastike u plućima i srcima, a slovenski istraživači su je našli čak i u tuči.
Slovenski start up Planet Care 2017. godine razvio je filter koji, prema njihovim navodima, zadržava oko 90 posto mikroplastike u otpadnoj vodi strojeva za pranje rublja.
Ta se tvrtka među prvima počela baviti ovom vrstom filtera, rekla je za FORBES Slovenija direktorica Mojca Zupan, koja je tvrtku osnovala zajedno s kemičarem Andrejem Kržanom s Instituta za kemiju, te Mihom Vrhovcem, inženjerom elektrotehnike koji je doktorirao robotiku.
Do danas je kompanija razvila filter druge generacije, koji je, prema njihovim navodima, efikasniji od prvog. Naglašavaju da zadržava 98 posto mikroplastike iz otpadne vode stroja za pranje rublja.
Nakon početnog uzbuđenja, udarili u zid
Prošlog mjeseca sukupljani su novac radi promocije na platformi za skupno financiranje Kickstarter. Postavljeni cilj – 15.000 eura – premašen je za samo nekoliko sati. Na kraju su prikupili više od 150.000 eura, te su ovog mjeseca nastavili kampanju na Indiegogo.
Platforme za skupljanje financijera inače nisu bile dio prvobitnog plana – a to je bilo razvijanje koncepta koji bi bio ugrađen u stroj za pranje rublja. Naredni korak bi bila prodaja tehnologije proizvođačima strojeva za pranje rublja i naplatili naknadu za licencu.
Ali ideja u početku nije urodila plodom, naprosto zato jer je osviještenost problema bila niska i nije bila ni “na radaru” proizvođača strojeva za pranje rublja.
Proizvođači su doslovno zatvarali svoja vrata kompaniji iz Ljubljane.
„Rekli su da nitko ne želi naše rješenje, a pritom su vjerovali da oni nisu ni odgovorni za ono što ljudi stavljaju u stojeve“, objašnjava Zupan. Član odbora jednog od najvećih proizvođača strojeva za pranje rublja čak je nakon predstavljanja filtera rekao da bi najbolji potez koji bi mogao učiniti za mora i oceane bilo – da usvoji delfina.
Sami su stvorili tržište
U start up-u Planet Care jednim dijelom se i slažu s proizvođačima da nisu odgovorni za sadržaj stroja. Međutim, Zupan smatra da se kod borbe protiv zagađanja svi moraju što više približiti izvoru.
Ona naglašava da je upravo odvodna cijev u slučaju stroja za pranje rublja je idealna točka na kojoj se može osujetiti zagađenje.
„Nakon odbijanja, odlučili smo lansirati proizvod kako bismo pokušali podići svijest o problemu i pokazati industriji da postoji tržište i ljudi kojima je stalo. To možete učiniti samo tako što ćete ponuditi prvu verziju proizvoda i pratiti odaziv.“, opisuje početke menadžerica Zupan.
Kompanija je do sada stekla sedam tisuća kupaca, što, kažu, nije mnogo, „ali ako uzmemo u obzir da praktično nemamo novaca za marketing i da je rast organski, ovo je sasvim respektabilan iznos za start up. Naime, kupac mora i dalje kod nas kupovati uloške za ponovno punjenje – i tako ostaje vezan uz tvrtku”.
Suradnja s Francuskom
Suradnja tvrtke Planet Care s francuskom vladom takođe je bila revolucionarna u osvetljavanju pitanja mikroplastike u odvodu strojeva za pranje rublja jer je Francuska je pionir u oblasti zakonodavstva koje će regulirati odvode strojeva.
Francuzi su ih primetili na sajmu Change Now u Parizu, gde se predstavljaju inovacije koje bi pomogle očuvanju planete, i sami su ih kontaktirali. Prvobitno je planirano da će zakon u Francuskoj stupiti na snagu 2025. godine, ali će rok vjerojatno biti odgođen.
„Nije tako lako kako su Francuzi zamišljali. Mora se usvojiti čitav niz standarda, definirati testiranje, provjeriti efikasnost filtera i tako dalje. Sudjelujemo u komisijama i znanstvenim timovima koji pokušavaju uvesti neku standardizaciju u testove“, objašnjava Zupan.
Sadašnji zakon napisan je tako da se čak i najlonska čarapa u odvodu može shvatiti kao filter.
„S obzirom na snažan lobi i otpor industrije, usvajanje je malo odgođeno. Ali nema nazad. Kada imate prvi pokušaj donošenja zakona usred Europe, a o tome razmišljaju i SAD i Australija, klupko se počinje odmotavati. Hoće li zakon biti usvojen 2025. ili 2026. godine, možda čak i 2028. godine, ne znam. Ali budućnost je takva da će strojevi za pranje rublja imati filtere“.
Upravo su pomaci u području regulacije odvoda strojeva za pranje rublja uzburkali i proizvođače. Nakon što su jedan za drugim zatvorili vrata tvrtki Planet Care, sada su prisiljeni s njima surađivati na razvoju.
Tržište veće od 60 milijardi eura
Takva suradnja s proizvođačima nije zanemariva, ako se uzme u obzir podatak platforme Statista da je globalno tržište stojeva za pranje rublja oko 62 milijarde eura. Platforma također navodi projekcije da će tržište rasti za 3,74 posto godišnje do 2028.
Planet Care je već razvio ugradbenu tehnologiju, uz koju je napravio još dva eksterna filtera: aktivni koji „komunicira” sa strojem i pasivni koji radi po principu fizičke filtracije. Sada taj projekt nude na Kickstarteru.
Za sada ne planiraju prodavati aktivni eksterni filter građanima. Dostupan je samo kao licencirani model za glavne proizvođače. Odlučili su se na razvoj tog projekta jer očekuju popuštanje u regulativi u Francuskoj koja bi omogućavala upotrebu eksternih jedinica.
Kako kaže Mojca Zupan, aktivne eksterne filtere zagovaraju i sami proizvođači jer im je teško mijenjati proizvodne platforme. „Lakše je i jeftinije ponuditi im dodatak. Stroj za pranje rublja takođe ima veoma male marže. Mnogo se više zarađuje na sušilicama nego na perilicama rublja, jer kod perilica ima mnogo manje prostora za promjenu ulaznih troškova“, dodaje.
Više od pet godina nakon kreiranja prvog filtera, misija kompanije je i dalje da filter bude sastavni dio perilica, jer bi na taj način ekološki efekat bio najveći.
Profitabilni – za tri godine
Planet Care je prošle godine ostvario 327.000 eura prihoda od prodaje i 5.000 eura dobiti. Kompanija s 10 zaposlenih također ima preneseni gubitak od 674.000 eura.
2020. godine dobili su 1,5 milijuna eura iz europskih razvojnih fondova, a u listopadu prošle godine dobili su nagradu austrijske državne agencije za unapređenje međunarodne trgovine Advantage Austria.
A kada bi mogli postati profitabilni? Prvobitno su predvidjeli da će prekretnica biti u 2025. godini kada se očekivala promijena francuskog zakonodavstva, no to odlaže. „Ako budemo rasli samo organski, s vanjskim korisnicima i modelom licenciranja, očekujem da ćemo prvi profit ipak ostvariti 2026. godine“, predviđa vodstvo tvrtke Planet Care danas.
(Original teksta je objavljen na Forbes Slovenija. Autor: Aljoša Črnko)