Nagibni vlak 2026. miču s pruge Zagreb-Split, a uskoro u HŽ stižu – baterijski vlakovi

Aktualno Forbes Hrvatska 23. srp 2024. 15:28
featured image

23. srp 2024. 15:28

Končar-Električna vozila potpisala su u utorak s HŽ Putničkim prijevozom ugovor o kupoprodaji šest elektrodizelskih motornih vlakova (EDMV DP) koji će zamijeniti nagibne vlakove koji voze između Splita i Zagreba od 2004. godine, objavili su na Zagrebačkoj burzi

Nagibni su vlakovi (Regio Swinger) bili nabavljeni od  Bombardiera, za 32,35 milijuna eura, a s njima je bilo dosta tehničkih i inih peripetija te nesreća. Mediji su 2012. godine tako pisali da je od osam nagibnih vlakova tada vozio samo jedan, na relaciji Zagreb-Split, a i nije se mogao nazvati nagibnim jer mu je inspekcijskim rješenjem isključena nagibna tehnika. Nije to bila baš najbolja investicija.  

Vrijednost ugovora za Končareve vlakove je 57,3 milijuna eura, a to se financira iz zajma Europske investicijske banke (EIB).

Končarev razvoj

Iz Končar-EI-a napominju da su novi vlakovi i njihovi  važni podsustavi rezultat vlastitog razvoja u čijoj proizvodnji sudjeluje više društava Grupe Končar, „čime je još jednom potvrđeno da je Končar jedna od vodećih regionalnih tehnoloških kompanija koja se može nositi s konkurencijom svjetskih proizvođača tračničkih vozila“.  

Vlak je hibridne izvedbe i na elektrificiranoj pruzi se napaja iz kontaktne mreže, a na neelektrificiranoj pruzi kao izvor energije koristi dva dizel motora ukupne snage veće od 1,2 megavata.

Zagreb i Split povezuje pruga duljine 429 kilometara koja je elektrificirana od Zagreba do Oštarija, a od Oštarija do Splita neelektrificirana, piše Hina, te dodaje da ćes novi vlakovi postizati maksimalnu brzinu od 160 kilometara na sat.

„Za dvije godine na pruzi će biti prvi vlak, potom će u promet biti pušten po jedan vlak mjesečno te ćemo do kraja 2026. imati potpuno obnovljen vozni park između ova dva grada”, rekao je Željko Ukić, predsjednik Uprave HŽ Putničkog prometa.

Dva baterijska vlaka kroz NPOO

Ministar prometa Oleg Butković je naveo da je danas u prometu 61 novi vlak, a do kraja sljedeće godine bit će ih ukupno 70, odnosno više od polovice cijele flote.  

Među njima bi trebali biti, prema dosadašnjim najavama, i baterijski vlakovi, što se nabavlja kroz Nacionalni plan oporavka i otpornosti, a ugovor je s Končarom-EI potpisan krajem 2022. godine.  Preciznije, od Končara se nabavljaju baterijski elektromotorni i baterijski motorni vlak te šest stabilnih energetskih priključaka za punjenje baterija na kolodvorima Split, Osijek, Varaždin, Bjelovar, Virovitica i Pula.

Nabavom baterijskih vlakova, rečeno je, omogućit će se „organizacija željezničkoga putničkog prijevoza na neelektrificiranim prugama na ekološki prihvatljiv način“.