Propala javna ponuda dionica Studenca. Jesu li imali prevelika očekivanja?
Iz Studenca su objavili da odustaju od javne ponude dionica “zbog izazovnih okolnosti na tržištu”. Formalno kažu da “ne nastavljaju s inicijalnom javnom ponudom svojih dionica”.
Propala je javne ponuda dionica trgovačkog lanca Studenac, koja je započela prije tjedan dana.
Iz izjave predsjednika uprave Studenca čini se da jednostavno nije bilo dovoljno interesa ulagača što, naravno, znači da su ocijenili da je Studenac postavio previsoku cijenu.
“Tijekom brojnih razgovora i sastanaka hrvatski, poljski i međunarodni ulagatelji pokazali su ozbiljno zanimanje za poslovni model Studenca, poštovanje prema ostvarenom dinamičnom rastu i podršku našem daljnjem planiranom širenju. Ipak, zbog izazovnih okolnosti na tržištu kapitala, zajedno s našim većinskim vlasnikom, odlučili smo zaustaviti IPO dionica Studenca” rekao je Michał Seńczuk, predsjednik Uprave Studenca.
Raspon cijena za institucionalne ulagatelje kretao se od 3,14 do 3,32 po dionici. Cijena za male ulagatelje, za koje je bilo predviđeno do 10 posto dionica iznosi 3,32 eura po dionici.
Cijena oko 500 milijuna eura previsoka za ulagače
Prema cijeni od 3,32 eura po dionici, kojih je nakon javne ponude trebalo biti 157.630.267, vrijednost kompanije bila bi oko 523 milijuna eura, što s obzirom na trenutno poslovanje Studenca nije baš jeftino, promatrajući kroz uobičajene pokazatelje poput odnosa cijene i zarade.
Prošlogodišnji prihodi od prodaje iznosili su 668 milijuna eura, dok je neto dobit, zbog snažne ekspanzije, iznosila tek 1,3 milijuna eura, tako da su se potencijalni ulagači mogli osloniti tek na očekivanja da će se snažna ekspanzija nastaviti. Doduše, uprava Studenca to je i obećavala. U komunikaciji prema javnosti govorili su da u srednjoročnom razdoblju očekuju rast od 25 do 30 posto.
Ulagači su se možda “ispucali” na IPO-u trgovačkog lanca u Poljskoj prije oko mjesec dana
Na “izazovne okolnosti na tržištu”, kako kaže Seńczuk, možda je utjecala i nedavna javna ponuda dionica trgovačkog lanca Żabka u Poljskoj, prije otprilike mjesec dana. Radilo se o jednoj od najvećih javnih ponuda dionica ove godine u Europi. Prikupljeno je 1,5 milijardi eura, pa je moguće da su poljski institucionalni ulagači time zadovoljili trenutne apetite za ulaganjem u trgovačke lance.
Żabka ima sličan poslovni model kao i Studenac – otvaraju manje kvartovske trgovine. Prošle godine imali su prihode od oko 4,6 milijarde eura i dobit od 360 milijuna eura. Iako je njihova ponuda bila uspješna, cijena dionice postavljena je na 21,5 zlota, odnosno na oko 4,95 eura, sada, više od mjesec dana nakon javne ponude, trguje se na oko 18 zlota. Znači, ispod cijene iz IPO-a.