Reagiranje Jadrolinije: Nije isto kupovati brodove u Hrvatskoj i Indoneziji
Jadrolinija je reagirala na članak Forbesa Hrvatska o kupnji dva katamarana od Tankerske plovidbe po uvjetima koji se čine vrlo nepovoljni za Jadroliniju. U njihovom odgovoru pojasnili su zbog kojih su troškova uračunatih u cijenu katamarani kupljeni u Hrvatskoj skuplji od onih koji se prodaju u Indoneziji. U svom odgovoru nisu pojasnili zašto je natječaj u bolji položaj stavljao one koji katamarane isporuče u roku 10 dana.
Jadrolinija je Forbesu Hrvatska poslala detaljniji odgovor na članak o kupnji katamarana od Tankerske plovidbe. Iako je već prije objave prvog članka Forbes zatražio obrazloženje poslovnih odluka, njihov prvi odgovor bio je znatno sažetiji. Njihov odgovor prenosimo u cijelosti, uz napomenu kako u njemu nisu pojasnili zbog čega bi rok za isporuku katamarana u deset dana bio značajan uvjet. Takav rok vjerojatno je eliminirao eventualne druge ponuđače.
Jadrolinijin odgovor:
Jadrolinija je zbog nužne obnove brzobrodske flote, a uzimajući u obzir raspisivanje natječaja za brzobrodske linije krajem 2023. godine, raspisala javnu nabavu dva katamarana. Cijena od 7,45 milijuna dolara dobivena je za katamarane već prevezene u Hrvatsku (proizvedene u Indoneziji) što uvelike utječe na formiranje cijene na svjetskom tržištu rabljenih brodova. Također, ovdje je bitno naglasiti kako su katamarani bili već prebačeni na hrvatsku zastavu (prijenos klase i zastave) i prilagođeni zahtjevima za obavljanje kabotaže u Republici Hrvatskoj. Napominjemo kako je za ova dva katamarana Jadrolinija zatražila procjenu neovisnog sudskog vještaka brodograđevne struke, a koja je uzeta u obzir prilikom odabira ponuditelja. Za ovaj je natječaj zaprimljena samo jedna ponuda. Budući da je ponuda bila uredna, Jadrolinija kao javni naručitelj u otvorenom postupku javne nabave nije niti imala osnove za odbijanje zaprimljene ponude, niti za poništenje postupka. Sukladno tome, jedina zakonom dopuštena odluka bila je – prihvat ponude.
Nadalje, značajna je razlika kupovati brodove u Hrvatskoj ili primjerice u Indoneziji, gdje su kupljene „Cvijeta“ i „Ružica“. U cijenu od 6,3 milijuna dolara za svaki katamaran u Indoneziji nije uračunata cijena prijevoza katamarana brodskim putem do Hrvatske, a koja vrijedi oko milijun dolara za oba katamarana. Moramo istaknuti kako su u vrijeme raspisivanja nabave za kupnju „Kate“ i „Danice“ 2023. godine cijene prijevoza bile značajno više, a kao posljedica svjetske pandemije i inflacije.
Također, htjeli bismo napomenuti kako se trenutno u Hrvatskoj katamaran star 12 godina prodaje za 7,8 milijuna dolara što potvrđuje tezu o različitoj vrijednosti rabljenih brodova na različitim geolokacijama, a iz čega proizlaze dodatni značajni troškovi te finalno i završno formirana cijena broda.