Slovensku pekarsku tvrtku koja posluje i u Hrvatskoj preuzima meksički holding
Fobes Slovenija je analizirao što Meksikanci dobivaju preuzimanjem velike slovenske pekarske tvrtke Don Don. Ta pekarska grupacija prije 30 godina startala je od nule, a danas su njezini osnivači jedni od najbogatijih Slovenaca.
Sredinom studenoga BB Global Investing Holding SLU prijavio je Agenciji Republike Slovenije za zaštitu tržišnog natjecanja preuzimanje pekarske grupe Don Don iz Grosuplja. Riječ je o španjolskoj podružnici meksičke grupe Bimbo, koja je najavila i preuzimanje KJK Investicije 2, posebne tvrtke finskog fonda KJK, koji posjeduje 40,61 posto Don Dona.
U grosupeljanskoj tvrtki većinski vlasnici su Alenka Mozetič Zavrl i Aleš Mozetič, koji i vode tvrtku, preko Amal ulaganja koja posjeduju preostalih 59,39 posto. O prodaji tvrtke i daljnjim planovima ne žele govoriti, te je Forbes Slovenija, koristeći javno dostupne podatke, pogledao što Meksikanci dobivaju preuzimanjem Don Dona i kako se mali pekar krafni iz Metlice razvio u velikog regionalnog igrača.
Od slovenskog gradića do tvrtki u deset država
Osnovna djelatnost Don Don grupe koja je u rujnu obilježila 30 godina postojanja je proizvodnja peciva i kruha. Prodajni program uključuje svježi kruh, pekarske proizvode, fina peciva i pržena peciva, posebne vrste kruha i peciva s produženim rokom trajanja, asortiman proizvoda za pečenje na prodajnom mjestu te ostale smrznute proizvode. U razvoju prate trendove i trude se biti inovativni. Lani su, primjerice, razvili novi proteinski kruh bez kvasca, a s mladom tvrtkom Grashka napravili su veganski sendvič.
Don Don grupa posluje u Sloveniji, Srbiji, Bosni i Hercegovini, Crnoj Gori, Bugarskoj, Rumunjskoj, Sjevernoj Makedoniji, Poljskoj, Slovačkoj i Hrvatskoj. Svoje proizvode plasira i na neka druga tržišta, primjerice u Mađarsku.
Grupa se sastoji od više od 10 tvrtki. Don Don Slovenija ima podružnice u Beogradu, Donjoj Zelini i Varšavi, koje su sve u njegovom stopostotnom vlasništvu. Don Don Srbija ima podružnice u Beogradu, Podgorici, bugarskom Gabrovu, Nišu, Banja Luci, Bukureštu, Pragu, Budimpešti i Skoplju. On je sto posto vlasnik svih tvrtki, osim Žitopeka u Nišu, gdje ima dobru polovicu, i Žita Dona u Beogradu, gdje ima 75 posto.
U rast pekarske industrije na tržištima na kojima posluju dosad je uloženo približno 100 milijuna eura, napisali su u godišnjem izvješću za prošlu godinu.
Rekordna 2003. godina: 21 milijun eura neto dobiti
Lani je grupa ostvarila nešto manje od 190 milijuna eura poslovnih prihoda, što je osam posto više nego godinu prije. S rekordnim prihodima, kako stoji u godišnjem izvješću, jedna su od najvećih pekarskih tvrtki u regiji. Operativna dobit prije amortizacije iznosila je oko 34,4 milijuna eura, što je 63 posto više nego prethodne godine. Neto dobit iznosila je preko 21 milijun eura, što je gotovo dvostruko više nego 2022. godine.
Otprilike četvrtinu prihoda pridonijela je matična tvrtka Don Don, odnosno 48,7 milijuna eura, EBITDA je iznosila nešto više od pet milijuna eura.
Grupa zapošljava oko 2500 ljudi, od kojih je krajem prošle godine u Sloveniji bilo zaposleno 307 ljudi.
Kako je nastao regionalni gigant?
Don Don je najpoznatiji po brendu ‘Tvojih 5 minuta’, koji su 1994. godine osnovali brat i sestra Alenka Mozetič Zavrl i Aleš Mozetič. Obiteljski posao u početku je pekao krafne i ostala slatka peciva. Godine 2003., s oko pet milijuna eura prodaje i 150 tisuća eura čiste dobiti, prvi su se put otisnuli u inozemstvo, odnosno na hrvatsko tržište, gdje su osnovali tvrtku. Pet godina kasnije otisnuli su se u Srbiju kupnjom PDM-a. U 2009. godini poslovanje je prošireno na Crnu Goru, BiH i Bugarsku.
U godinama od 2011. do 2014. puno su ulagali u inozemstvu, posebice u Srbiji, gdje su izgradili nove proizvodne pogone, uključujući kupnju mlina, te preuzeli tvrtke Žitopek i Žitoprodukt.
Ulaskom KJK-a u vlasničku strukturu 2014. godine Don Don se još brže širio. Već godinu dana kasnije preuzeo je Pekaru Grosuplje, koja je do tada bila u vlasništvu Mercatora, te nastavio jačati, posebice na srpskom tržištu, gdje je, među ostalim, kupio dodatni mlin, izgradio tvornicu tosta u Kragujevcu, preuzeo preko tvrtke Hleb i novih proizvodnih pogona u Zaječaru i Kraljevu .
Početkom 2018. godine tvrtka Don Don otvorila je novi proizvodni pogon za pečenje kruha i pekarskih proizvoda u Danilovgradu u Crnoj Gori.
Prije tri godine završila je četvrtu proizvodnu liniju u Novom Sadu, kupila poslovne prostore u Subotici u Srbiji i Svetoj Heleni u Hrvatskoj.
U međuvremenu je u Kranju pokrenuta potpuno automatizirana linija za proizvodnju krafni.
Don Don je prošle godine u Kranju proizveo više od 50 milijuna krafni, od čega je više od polovice prodao u inozemstvo, te ispekao više od 150 tisuća tona kruha i pekarskih proizvoda u 21 proizvodnom pogonu u Sloveniji, Hrvatskoj, Srbiji i Crnoj Gori, napisali su slovenske Finance.
Prije dvije godine osnovao je tvrtke u Češkoj, Poljskoj, Mađarskoj i Sjevernoj Makedoniji, postavio liniju za proizvodnju lepinja u Subotici te preuzeo tvrtku Fidelinka u stečaju.
Prošle je godine nastavio s investicijama, među ostalim završio je projekt izgradnje solarnih elektrana u Kranju i Grosuplju.
Među najbogatijim Slovencima
Finance Manager ove je godine imovinu Alenke Mozetič Zavrl i Aleša Mozetiča procijenio na 104 milijuna eura, što je gotovo dvostruko više od 54 milijuna eura koliko im se naplaćivalo lani. Kako pojašnjava časopis, vlasnici su i tri četvrtine tvrtke AF Agrar, osnovane 2018. godine, koja se bavi uzgojem goveda. “Nakon niza akvizicija i ulaganja u srednjoj i jugoistočnoj Europi, od ulaska fonda (KJK, op. a.), Don Don grupa je utrostručila imovinu i prodaju na prošlogodišnjih 156, odnosno 186 milijuna eura. Neto dobit se udvostručila na 21 milijun eura. Neto financijski dug postao je osjetno manji od EBITDA-e.
Prijašnjih godina, prilikom ocjenjivanja poslovanja Don Don Grupe, pozornost je uglavnom privlačila velika neto financijska zaduženost, no ona je u posljednje dvije godine u stalnom padu, dok je EBIDTA, koja je lani iznosila nešto više od 34 milijuna eura u stalnom je porastu. Prije pet godina EBITDA je bila tri puta manja, objasnio je časopis Finance Manager.