Kina i EU sastaju se ne bi li ublažile trgovinske napetosti, a možda i carine
Usred eskalacije trgovinskih napetosti, kineski ministar trgovine Wang Wentao i povjerenik Europske komisije za trgovinu Valdis Dombrovskis trebali bi se sastati u četvrtak kako bi razgovarali o trgovinskim odnosima dviju država
Kina i zemlje članice EU-a pripremaju se za razgovore usred eskalacije trgovinskih napetosti. Tijekom vikenda, kineski ministar trgovine Wang Wentao sastao se s Robertom Vavassorijem, predsjednikom Talijanskog udruženja automobilske industrije, u Torinu.
Prema priopćenju za tisak kineskog Ministarstva trgovine, dvije su strane razmijenile mišljenja o antisubvencijskoj istrazi EU-a o kineskim električnim vozilima i razgovarale o suradnji između kineske i talijanske industrije električnih vozila.
Bio je to sastanak uoči ključnog događaja 19. rujna, kada Wang treba posjetiti Europu kako bi se sastao s povjerenikom Europske komisije za trgovinu Valdisom Dombrovskisom, kako bi razgovarali o rastućim trgovinskim napetostima između Kine i EU-a, piše Euronews.
Europska komisija (EK) predložila je dodatne carine do 35,3 posto na uvoz kineskih električnih vozila (EV), navodeći zabrinutost da bi “nepravedne subvencije” Pekinga za kineska EV vozila mogle uzrokovati značajnu štetu lokalnim proizvođačima automobila.
Peking najavio carine na uvoz svinjetine i rakije iz EU
Kina je reagirala tako što je intenzivirala svoju istragu o uvozu europske hrane i pića, uključujući svinjetinu i rakiju. Međutim, nedavni razvoj događaja sugerira da su i Kina i EU spremne ublažiti rastući trgovinski sukob.
Predstojeće rasprave između kineskih i dužnosnika EU-a od velikog su značaja za rješavanje napetosti i traženje kompromisa s obje strane.
U najnovijem razvoju događaja, EU je dodatno smanjio niz predloženih carina za električna vozila kineske proizvodnje, a Tesla je najbolje prošla. Carina na Tesle proizvedene u Kini smanjena je na 7,8 posto s 9 posto, prije toga, prošlog mjeseca, smanjena je s 20,8 posto.
Carine za Geely smanjene su na 18,8 posto s 19,3 posto, dok su carine za SAIC i tvrtke koje nisu surađivale u istragama EU-a smanjene na 35,3 posto s 36,3 posto. Međutim, carina na najprodavaniju kinesku marku BYD ostala je nepromijenjena i iznosi 17 posto.
Te su carine uvedene povrh postojeće carine od deset posto koja se primjenjuje na uvoz kineskih električnih vozila u EU.
Carine i dalje trebaju odobriti zemlje članice EU-a
Nove carine EU-a morat će odobriti većina stanovništva, odnosno 15 od 27 država članica EU-a, prije 31. listopada. Ako budu odobrene, ostat će na snazi sljedećih pet godina.
“Kina je voljna nastaviti blisko surađivati s EU-om kako bi se postiglo rješenje u zajedničkom interesu obiju strana i u skladu je s pravilima Svjetske trgovinske organizacije, kako bi promicala zdrav i stabilan razvoj gospodarskih i trgovinskih odnosa Kine i EU”, izjavio je glasnogovornik kineskog Ministarstva trgovine.
Prema novinskoj agenciji Xinhua, glasnogovornik je dodao kako ne prihvaćaju objavu konačne presude EU-a te kako ostaju predani rješavanju napetosti kroz dijalog i konzultacije s ciljem pronalaženja obostrano prihvatljivog rješenja.
Prošlog je tjedna Europska komisija odbacila prijedloge kineskih proizvođača električnih vozila za postavljanje cjenovnog minimuma za nadoknade državnih subvencija.
Glasnogovornik EK-a komentirao je: “Naš pregled bio je usredotočen na to hoće li prijedlozi eliminirati štetne učinke subvencija i mogu li se učinkovito nadzirati i provoditi. Komisija je zaključila da nijedan od prijedloga nije ispunio te zahtjeve.”
Dodao je kako Komisija ostaje otvorena za pregovaračko rješenje, ali ono mora “u potpunosti biti u skladu s pravilima WTO-a i učinkovito riješiti štetne učinke identificiranih subvencija”.
U lipnju je Kina pokrenula antidampinšku istragu o uvozu svinjskog mesa iz EU, pri čemu je Španjolska primarni izvoznik na jedinstvenom tržištu.
Razgovori sa španjolskim premijerom
Španjolski premijer Pedro Sanchez posjetio je Kinu prošlog tjedna, što se smatra pokušajem ublažavanja trgovinskih napetosti između zemalja. Kineski predsjednik Xi Jinping rekao je da je posjet bio “konstruktivan” te pridonio poboljšanju veza između Kine i EU.
Kina je pokrenula sličnu istragu uvoza rakije iz EU-a u siječnju, navodeći da bi europski proizvodi mogli značajno naštetiti njezinoj domaćoj industriji.
Kinesko ministarstvo trgovine je u najnovijem priopćenju istaknulo: “Istražno tijelo preliminarno utvrđuje da postoji damping uvezene srodne rakije podrijetlom iz EU, da domaćoj industriji rakije prijeti znatna šteta i da postoji uzročna posljedica odnos između dampinga i prijetnje štete.
“No, Ministarstvo za sada neće uvesti carine, što bi snažno utjecalo na izvoz francuskog konjaka, koji čini većinu kineskog uvoza rakije iz EU.”