Novi potres u EU auto industriji: Radnici na ulicama u Italiji usmjerili su svoj gnjev prema jednoj tvrtki
Nezadovoljni što automobilska industrija smanjuje proizvodne kapacitete i za njih je sve manje i manje posla, talijanski radnici izašli su na ulice. Prvi nacionalni štrajk u automobilskom sektoru u Italiji u posljednjih dvadeset godina zapravo je pobuna protiv posljednjih poteza Stellantisa
Deseci tisuća radnika u automobilskoj industriji marširalo je u petak ulicama Rima, mašući sindikalnim zastavama i noseći transparente u znak prosvjeda protiv uvjeta rada u problematičnoj, talijanskoj automobilskoj industriji. Takav nacionalni štrajk država nije vidjela u posljednjih dvadeset godina. Bio je to vapaj za spas radnih mjesta u sektoru koji se sve više suočava s izazovima zelene tranzicije i kineske konkurencije.
Tri glavna sindikata u sektoru u Italiji zatražila su od vlade da zaštiti zaposlenost u sektoru i pomogne osigurati budućnost industrije proizvodnje automobila u Italiji.
“Radimo jedan do dva dana u tjednu kada nam ide dobro. Dakle, ono što danas govorimo jest da (ekološku) tranziciju ne mogu platiti isključivo radnici“, rekao je Riccardo Falcetta, dužnosnik sindikata metalaca UIL u Bariju, prenosi Euronews.
Glavni poticaj na izlazak na ulice najave su talijanskom proizvođača automobila Stellantisa o obustavi proizvodnje u tri talijanske tvornice te o smanjenju dobiti, što izaziva još veću neizvjesnost. Četvrti najveći svjetski proizvođač automobila pod pritiskom je da razjasni svoje buduće proizvodne planove jer se suočava s rastućom kineskom konkurencijom i financijskim poteškoćama.
Talijanska krajnje desna vlada optužila je kompaniju za preseljenje tvornica za sklapanje u zemlje s niskim troškovima.
Prema podacima o proizvodnji za prvih devet mjeseci od sindikata, Talijanske federacije mehaničara metala, Stellantisova proizvodnja pala je za 40 posto u 2024. u usporedbi s prošlom godinom.
“Kako bi ispunila cilj koji je postavila vlada od milijun vozila 2030. godine, Stellantis grupa bi morala udvostručiti proizvodnju“, stoji u izvješću.
Turbulencije oko Stellantisa
Multinacionalna grupa, stvorena 2021. spajanjem Fiat-Chryslera i PSA Peugeota, zabilježila je oštar pad proizvodnje u većini svojih talijanskih tvornica u prvoj polovici 2024. Tijekom proteklih 17 godina proizvođač automobila srezao je svoju talijansku proizvodnje za gotovo 70 posto.
Izvršni direktor Carlos Tavares nedavno je okrivio pravila EU-a o emisiji ugljika za povećanje troškova proizvodnje, sugerirajući da bi grupa mogla biti prisiljena zatvoriti neke pogone za sklapanje kako bi se suočila s konkurencijom iz Kine. Rekao je da “ne može isključiti” otpuštanje radnih mjesta, ponavljajući potrebu za dodatnim državnim poticajima kako bi se potaknula potražnja za električnim automobilima.
Stellantis, koji proizvodi vozila Jeep i Chrysler, bio je u središtu pozornosti nakon što su objavili kako očekuju da će godinu završiti s gubitkom od do 10 milijardi eura.
Kompanija je ovog tjedna objavila da će u studenom pauzirati proizvodnju Fiat Pande. Sličnu odluku prije mjesec dana donijeli su i u vezi s Fiatom 500 electric.
U međuvremenu, francuske tvornice automobilske grupe također se suočavaju s neizvjesnošću. No svi će do sredine studenoga imati trogodišnji proizvodni plan, navodi AFP.
Izvršni direktor Carlos Tavares također je bio na meti kritika američkih trgovaca i sindikata United Auto Workers zbog loših financijskih rezultata ove godine, nakon što ga je previše skupih vozila zateklo u salonima zastupnika.
Pokušavao je smanjiti troškove odgađanjem otvaranja tvornica, otpuštanjem sindikalnih radnika i nuđenjem otkupa zaposlenicima.
Grupacija je u rujnu objavila da traži nasljednika za 66-godišnjeg Tavaresa u sklopu planirane promjene vodstva.
Tavaresov petogodišnji ugovor trajao je nešto više od godinu dana od datuma isteka 2026. godine, no tvrtka je tada nagovijestila da je moguće da će on na poslu ostati dulje.