Za ruske snage u Ukrajini sada je normalno ići u bitku u starim Ladama

Aktualno Forbes 1. velj 2025. 13:34
featured image

Nakon gubitka 15.000 oklopnih vozila, Rusi se okreću neoklopljenim civilnim modelima.

1. velj 2025. 13:34

Kako su rezerve oklopnih vozila iscrpljene uslijed katastrofalnih gubitaka u Ukrajini i zapadnoj Rusiji, ruska vojska sve češće provodi napade u civilnim automobilima. I to ne bilo kakvim automobilima, već Ladama Žiguli: kompaktnim modelima dužine od samo 5 metara i težine nešto više od jedne tone.

Kada su prve ruske jurišne skupine prošle jeseni sjele u svoje Žigulije i krenule u gotovo suicidalne napade preko ničije zemlje pod nadzorom dronova u istočnoj Ukrajini, činilo se da je riječ o izoliranim akcijama najočajnijih i vozila lišenih ruskih pukovnija.

No više nije realno slikati tako ružičastu sliku ruskih mehaniziranih napora. S gubicima oklopnih vozila i druge teške opreme koji sada premašuju 15.000, napadi sa Žigulijima postaju sve učestaliji.

“Zar je juriš s Ladama sada normalan?” pitao se analitičar otvorenih izvora Moklasen. On je proučavao još jedan video zapis ukrajinske jedinice dronova koja uništava ruske Žigulije u napadu na ukrajinske položaje.

Andrew Perpetua, još jedan analitičar otvorenih izvora, jednako je bio zbunjen. “Vrijeme za juriš”, napisao je. “Svi u Ladu.”

Sve više Lada na bojištu

Lade – ne samo modeli Žiguli već i nešto snažnije Nive – počele su se pojavljivati u većem broju među ruskim jurišnim jedinicama kada su zalihe oklopnih vozila počele ozbiljno opadati prije nekoliko mjeseci.

Rusija godišnje proizvodi možda 200 novih borbenih vozila BMP-3 i 90 novih tenkova T-90M, kao i nekoliko stotina drugih novih oklopnih vozila, uključujući borbena vozila na kotačima BTR-82.

No Rusija gubi oklopna vozila godišnjom stopom od oko 6.000. Tijekom dvije godine Kremlj je bez problema nadoknađivao ovaj četveroznamenkasti jaz između gubitaka i proizvodnje izvlačeći stara vozila iz Hladnog rata iz dugoročne skladišne rezerve.

Skladišta iz razdoblja Hladnog rata nekoć su sadržavala velike zalihe starih tenkova i drugih oklopnih vozila. No sada su i te zalihe pri kraju.

Stari modeli

Analitičar otvorenih izvora Jompy najbolje je objasnio situaciju, uzimajući borbena vozila BTR kao primjer. “Čini se da Rusija još uvijek ima ukupno 2.358 pohranjenih BTR-60/70/80 od 3.673 koliko ih je bilo na skladištu prije rata”, napisao je Jompy u prosincu.

“U stvarnosti, većina vozila su stariji modeli BTR-60 i -70, i u lošem su stanju”, dodao je Jompy. “Koliko lošem?” Proučavao je satelitske snimke Logističkog centra 1063 u Saigrajevu, blizu ruske granice s Mongolijom. Te dodatne snimke parkova vozila u ruskoj enklavi Kalinjingrad, kao i Smolina, zapadno od Moskve.

Pokazalo se da se nijedno vozilo u Saigrajevu nije pomaknulo s parkirnih mjesta od 2020. Vozila u Kalinjingradu bila su nepomična od 2018. Ona u Saigrajevu nisu se pomaknula ni centimetar od 2010.

Sve manje oklopnih vozila

“Vozilo koje se ne pomakne toliko dugo je mrtvo vozilo”, objasnio je Jompy. “A ako mi ne vjerujete, sigurno ste vidjeli što se događa s napuštenim civilnim automobilima nakon samo nekoliko godina na otvorenom.”

Promatrači su mjesecima raspravljali hoće li i kada ruske oružane snage doseći kritičnu točku – iscrpljenje napora za stvaranje novih vozila – i započeti dug i bolan proces demehanizacije.

Normalizacija napada s Ladama jasan je znak da su prešli tu granicu. Svakim danom rata, kako ruski širi rat protiv Ukrajine traje, Rusi će imati sve manje oklopnih vozila – i sve će se više oslanjati na kompaktne automobile za prijevoz vojnika u bitku.

David Axe, novinar Forbesa