Guverner Vujčić poručio građanima da će cijene pasti kad prestanu kupovati
Hrvatske potrošače najviše, naravno, pogađaju cijene hrane, s obzirom da na tu kategoriju proizvoda odlazi najveći dio budžeta.
Iako se inflacija u Hrvatskoj smiruje, još uvijek je na relativno visokim razinama, iznad četiri posto godišnje te i dalje raste, a prema prognozama guvernera Hrvatske narodne banke Borisa Vujčića, rast bi se mogao i nastaviti, za što je “okrivio” turističku sezonu.
“U zadnjih godinu dana smo vidjeli, a vidi se i sada, da u Hrvatskoj glavni doprinos inflaciji dolazi iz područja usluga, a dolazak turističke sezone bi mogao to i dalje potencirati”, izjavio je Vujčić, koji sudjeluje na konferenciji “Dan hrvatskih financijskih institucija – održivo financiranje i razvoj gospodarstva”.
“Cijene rastu dok potražnja ne počne padati”
Dodao je i da “cijene rastu sve dok se ne sretnu s opadajućim djelovanjem krivulje potražnje, odnosno sve dok ih ljudi više nisu spremni platiti”, što u prijevodu znači, ako želimo pad cijena, moramo prestati kupovati.
Inače, prema podacima Državnog zavoda za statistiku, odnosno provj procjeni indeksa potrošačkih cijena, u ožujku ove godine inflacija je iznosila 4,1 posto u odnosu na isti mjesec 2023., dok je u odnosu na veljaču porasla za 0,9 posto.
Najviše su porasle cijene usluga i to za 6,6 posto, zatim hrana, piće i duhanski proizvodi, ukupno za 4,7 posto, slijede industrijski neprehrambeni proizvodi čije cijene su porasle za 2,5 posto, a na kraju je energija, s porastom cijena od 1,4 posto.
Prema podacima Eurostata, Hrvatska je u ožujku, mjereno harmoniziranim indeksom potrošačkih cijena (HICP) imala rast cijena od 4,9 posto na godišnjoj razini, dok su u odnosu na veljaču porasle za 0,9 posto.
Hrvatske potrošače najviše, naravno, pogađaju cijene hrane, s obzirom da na tu kategoriju proizvoda odlazi najveći dio budžeta. Hrvatska kućanstva oko 20 posot, odnosno petinu prihoda troše na hranu i bezalkoholna pića, dok je u bogatijim zemljama taj postotak znatno niži. Na primjer, u Irskoj na hranu i bezalkoholna pića troše manje od 10 posto prihoda.