Pića s THC-om postaju sve popularnija: Ovo je priča o procvatu poluslobodnog tržišta u SAD
Otkad je ova rođakinja marihuane u SAD-u legalizirana 2018. godine, konoplja je nadmašila legalno tržište marihuane u Americi. Sada kokteli u limenkama i druga pića koja sadrže THC polako ulaze u mainstream – pogotovo na onim mjestima gdje je marihuana još uvijek ilegalna.
Šest godina nakon ukidanja prohibicije, 1939. godine, Manuel Eskind postao je vlasnik treće licence za distribuciju alkohola u Tennesseeju. Danas tvrtka Best Brands Incorporated Eskindove obitelji prodaje vina, žestice i pivo u vrijednosti od ukupno 200 milijuna dolara diljem te savezne države. Jason Eskind, Manuelov praunuk, vjeruje kako je pronašao novi prostor za rast tvrtke: pića od konoplje s dodatkom THC-a.
“Biznis ide jako dobro, eksponencijalno raste,” kaže Eskind, koji je nedavno osnovao posebnu tvrtku za distribuciju pića sa svojim rođakom Ryan Mosesom, a koja se fokusira na pića od konoplje s THC-om. Pića od konoplje dovoljno snažna da ljudi osjete njen utjecaj već su za Best Brends postala sektor vrijedan preko milijuna dolara. “Posao cvate – nove kupce dobivamo svaki dan.”
Marihuana je trenutno u Tennesseeju ilegalna, no konoplja je legalna na saveznoj razini, a vlast u Tennesseeju regulira i oporezuje psihoaktivne proizvode od konoplje. Marihuana i konoplja dvije su različite varijacije iste biljke – kanabisa, no konoplja po zakonskoj definiciji sadrži samo 0.3 posto THC-a na bazi mase suhe tvari, dok je marihuana definirana kao varijacija kanabisa koja sadržava više od tog praga.
Američka Agencija za suzbijanje droge (DEA) u pismu 2021. godine proglasila je kako su spojevi dobiveni od konoplje – uključujući delta-9-THC, spoj koji se nalazi i u marihuani, a izaziva osjećaj omamljenosti – legalne supstance, dok je marihuana još uvijek ilegalna i nalazi se u istoj kategoriji kao i heroin. U mišljenju žalbenog suda iz 2022. godine, suci su presudili kako su kanabinoidi dobiveni od konoplje legalni temeljem zakona iz 2018., čak i ako supstance imaju neke psihoaktivne značajke.
Dosad su ukupno 24 američke savezne države legalizirale upotrebu kanabisa, a federalna vlada razmišlja i o legalizaciji marihuane. Ipak, Eskind ne vidi razloge za nove reforme. “Zakon iz 2018. praktički je legalizirao travu u ovoj zemlji,” kaže on.
Njegova pravna analiza možda je pretjerano optimistična, no legalizacija konoplje stvorila je industriju koja konkurira mnogim programima za marihuanu u saveznim državama gdje je ona legalna. Legalna prodaja trave prošle godine iznosila je 26 milijardi dolara, no prodaja konoplje dosegla je 28 milijuna dolara, pokazuju podaci tvrtke Whitney Economics.
Rod Kight, odvjetnik čija je specijalnost savjetovanje proizvođača proizvoda od konoplje, slaže se s Eskindom da je prohibicija trave, dokle god THC dolazi od konoplje, gotova. “Ljudima nije do kraja sjelo što se događa,” kaže Kight. “Federalna vlada legalizirala je kanabis 2018., no to je učinila ‘na stražnja vrata.’ To je stražnji ulaz do legalizacije.”
Iako se s marihuanom ne mogu legalno prelaziti granice saveznih država, s proizvodima od konoplje to je moguće. Iako su neke savezne države zabranile THC proizvode od konoplje – a američka Agencija za hranu i lijekove poslala upozorenja tvrtkama koje reklamiraju CBD i druge nepsihoaktivne kanabinoide kao lijekove za bolesti – mnoge savezne države su odabrale da će ih regulirati.
Rezultat je stvaranje poluslobodnog tržišta gdje proizvodi mogu nastati u Indiani ili Kentuckyju – gdje je marihuana ilegalna – i biti isporučeni bilo gdje u SAD-u. Deseci startupova za pića proizvode koktele od konoplje, a distributeri alkohola i trgovine s alkoholnim pićima slobodno ih prodaju, što znači da Amerikanci koji žive na mjestima gdje je trava još uvijek ilegalna mogu jednostavno ušetati u dućan i kupiti piće od konoplje ako se žele “opustiti”.
U ožujku ove godine, bivši menadžer terminala u naftnoj i plinskoj kompaniji Kinder Morgan, Stephen DuBose, zajedno je sa dvojicom prijatelja Johnom Berduxoom i Liamom Beckerom pokrenuo Levity, kompaniju bezalkoholnih pića s konopljom. Sjedište im je u Charlestonu u Južnoj Karolini, a Levity proizvodi tri pića s THC-om – Mellow Mash (njihova verzija “viskija” s notama karamele, hrasta i dima), Agave High Water (koji ima okus sličan tekili) i London High, piće inspirirano džinom. Pića su pakirana u boce od 750 ml, a svako sadrži 50 miligrama THC-a i 50 miligrama CBG-a. Prodaju se za oko 40 dolara.
Levity svoje proizvode prodaje distributerima alkohola, barovima, restoranima i dućanima s alkoholom u osam saveznih država, a ovog mjeseca proširit će poslovanje i u Rhode Island i Massachusetts. DuBose kaže kako će kompanija do kraja godine zaraditi 1.5 milijuna dolara, no prihodi će 2024. porasti na preko 10 milijuna dolara zbog velike potražnje i proširenja. “Rastemo malo prebrzo,” skromno se hvali DuBose. “Imam osjećaj da imamo dobitnu kombinaciju.” Levity će također početi prodavati koktele u limenci, što je jedna od najbrže rastućih kategorija pića – a oni će imati duhovita imena inspirirana klasičnim koktelima: Cannagrita, Chronic Collins i Kentokey Mule.
Louis Police, osnivač Hi Seltzera iz Louisvillea u Kentuckyju, isporučuje limenke delta-8-THC-a – poznatog kao “THC Lite” zbog manje snažnih psihoaktivnih karakteristika – na 3.000 lokacija u 23 savezne države. Otkad je pokrenuo prodaju 2021. godine, Hi Seltzer generira 1.5 milijuna dolara prihoda mjesečno, a do kraja godine očekuju da će dosegnuti 20 milijuna dolara. “Potražnja je nezaustavljiva,” kaže Police, objašnjavajući kako je njegova tvrtka nedugo nakon pokretanja počela prodavati 10.000 limenki mjesečno, a sada prodaju preko pola milijuna.
Ne sudjeluju u ovom biznisu samo startupovi i mali distributeri. U studenom je lanac dućana s alkoholnim pićima Total Wine and More, koji u SAD-u ima preko 260 lokacija, počeo u nekoliko dućana u Minnesoti prodavati pića s THC-om.
Pića sada čine tek oko 2 posto ukupne prodaje kanabisa u legalnim apotekama, pokazuju podaci tvrtke za analitiku Headset. Većina potrošača u specijalizirane dućane idu kako bi kupili sastojke za joint ili proizvode koji se jedu. Ipak, moguće je da će takvi dućani postati sekundarni za pića s THC-om, budući da maloprodajnici i dućani počinju prodavati takve proizvode.
Adam Terry, suosnivač tvrtke Cantrip iz Massachusettsa, čiji proizvodi se prodaju na lokacijama Total Winea u Minnesoti, kaže kako je prvi znak rušenja kule od karata upravo prodaja seltzera s travom u velikim lancima. Ipak, on se ne slaže s Kightom da proizvodi s THC-om od konoplje prodiru na tržište kroz stražnja vrata.
“U ovom trenutku, oni ulaze na prednja vrata,” kaže Terry. “Sada na THC možete naletjeti u svakodnevnom životu. Odete van po limenku alkoholnog seltzera i pred nosom vam je.”
Autor originalnog članka: Will Yakowicz, Forbes
Link: Why Hemp-Derived THC Drinks Are Riding High
(Prevela: Nataša Belančić)