Magic Johnson postao je milijarder
Bogatstvo košarkaške legende Magica Johnsona sada iznosi 1.2 milijarde dolara, i to zahvaljujući njegovim investicijama u nekoliko profesionalnih sportskih klubova, kao i tvrtci za životno osiguranje koja je pod njegovim vlasništvom dosegla nove visine.
Da bi svoje odvažne poslovne ambicije pretvorio u stvarnost, Earvin Johnson trebao je malo magije. Dok su Lakersi u osamdesetim godinama prošlog stoljeća bili na svom vrhuncu, činilo se malo vjerojatnim da bi neki sportaš bio ozbiljno shvaćen u poslovnim krugovima. Kada je 1990. godine tada 31-godišnji Johnson za Sports Illustrated izjavio kako jednoga dana želi imati bogatstvo od “100 do 200 milijuna dolara”, u časopisu su se pitali što bi on uopće i napravio s takvim imetkom. “Za franšizu,” odgovorio je on. “I ne moraju to biti Lakersi; ne mora čak biti ni neki NBA klub. Volim sport. Ako neki klub bejzbola bude na raspolaganju prije nego košarkaški, ja ću to iskoristiti. Želim se baviti velikim poslovima.”
Danas je Johnson vlasnik malih udjela u klubu Washington Commanders NFL-a, Los Angeles Dodgersima MLB-a, LA Sparksima WNBA-ja, i LAFC-a u MLS-u. Njegova tvrtka Magic Johnson Enterprises veliki je igrač u sektorima od kinodvorana preko fast-food franšiza, nekretninskog biznisa, zdravstva pa sve do, što je za Johnsona i najznačajnije, kuće za životno osiguranje EquiTrust iz Des Moniesa u Iowi. On ima većinski udio u toj kući i upravo to čini većinu njegovog osobnog bogatstva koje Forbes procjenjuje na 1.2 milijarde dolara.
To znači da je 64-godišnji Johnson tek četvrti sportaš kojeg je Forbes ikada svrstao među milijardere. Drugi su Michael Jordan, Tiger Woods i LeBron James. Ipak, za razliku od drugih, Johnson nije imao ogromne koristi od plaće za vrijeme sportske karijere. Njegova zarada od Lakersa od 1979. do 1991., uz kratki povratak 1996., iznosi tek oko 40 mlijuna dolara (uz današnju stopu inflacije, 110 milijuna dolara), što je sitniš u usporedbi s LeBronom Jamesom, koji je od igranja dosad zaradio 479 milijuna dolara. Čak i na vrhuncu karijere Johnson je zarađivao tek između 2 i 4 milijuna dolara godišnje od sponzorstava, pokazuju tadašnje procjene Forbesa. James će samo ove sezone izvan terena zaraditi oko 70 milijuna dolara.
Kako bi postigao svoje ciljeve, Johnson je u biznisu morao uspjeti na isti način kako je uspio u sportu – timskim radom. Svoj portfelj izgradio je kroz zajednička ulaganja i partnerstva, koristeći se svojim šarmom u podjednakoj mjeri kao i snalažljivošću. Sklopio je dugotrajna prijateljstva s liderima poslovnog svijeta.
“Rođen je s tim posebnim talentom; ima ga od početka svoje karijere,” kaže izvršni direktor Mandalay Entertainmenta, Peter Guber, koji je s Johnsonom investirao u nekoliko navrata, uključujući ulaganje u Los Angeles Dodgerse. “Kada bih taj talent mogao točno definirati, izolirao bih ga i dao i sebi i svima drugima u svojoj kompaniji.”
Johnson je Gubera prvi put upoznao tijekom utakmice na Forumu, gdje su najmoćniji ljudi u Los Angelesu redovito posjećivali utakmice. Johnson je prišao Guberu – tada izvršnom direktoru Sony Picturesa – i glazbenom producentu Joeu Smithu i pitao ih kako da uđe u biznis. Njih dvojica postali su mu mentori i 1987. ga upoznali s moćnim agentom Hollywooda, Michaelom Ovitzom. Iako je Ovitz u početku Johnsonu rekao kako ga ne zanimaju sportaši jer ne zarađuju mnogo, ipak mu je pristao pomoći. Johnson ga je toliko šarmirao da je Ovitz u njegovo ime čak pregovarao o novom ugovoru za Lakerse, a upoznao ga je i s potencijalnim poslovnim partnerima, ne uzevši za to ni centa naknade.
“To je vjerojatno prvi put da sam išta slično učinio,” kaže Ovitz za Forbes. “Jednostavno sam odlučio, nemam pojma zašto, da ću mu pomoći. Ali učinio sam to i on je bio nevjerojatan. Jako sam sretan što sam učinio to što sam učinio.”
Taj trik Magica upalio je tijekom godina nekoliko puta. Ovitz je 1990. promatrao kako Johnson šarmira direktore Pepsija na ručku na Manhattanu, kupivši 33 posto udjela u kompaniji u ugovoru vrijednom 60 milijuna dolara kojim je preuzeo punionicu nedaleko Washingtona, navodno za gotovinski iznos manji od polovice njene vrijednosti. “Bio je nevjerojatan,” prisjeća se Ovitz.
Nekoliko godina kasnije, Johnson je Guberu predložio izgradnju kinodvorane u kvartu Baldwin Hills u LA-ju, koji je u to vrijeme bio prepun nasilnih bandi. Guberov lanac kinodvorana Loews svejedno je pristao na partnerstvo u omjeru 50:50. Šest godina kasnije, kinodvorana je od prodaje ulaznica zaradila 5 milijuna dolara i postala jedna od najuspješnijih u zemlji. Johnson je kasnije izgradio i kinodvorane u većinski crnačkim kvartovima u Houstonu, Atlanti, New Yorku i Washingtonu, da bi 2004. ponovno prodao dvorane Loewsu.
U sve svoje pregovore Johnson je, uz zvjezdanu prašinu, unosio i ono za što je, kako je vjerovao, stručan: dopiranje do crnih potrošača. Svoje kinodvorane opremio je gaziranim sokovima i hot-dogovima. “Rekao sam Loewsu, crnci će večerati u kinu,” ispričao je za New York Times 2000. godine. “Ti hot-dogovi su nama večera, a isto je i s pićima. Prodaja sokova išla je u redu, ali onda sam rekao da crnci vole gazirana pića s okusom jer smo odrasli na Kool-Aidu. Ponudili smo takva pića i prodaja je eksplodirala.”
Uz sve svoje vještine, Johnson je propustio neke najvećih prilika za zaradu koje su mu ikada ponuđene. Sada već notorna priča glasi ovako: Nike je Johnsonu ponudio sponzorstvo prije drafta 1979. godine, a ugovor je uključivao udio od prodaje tenisica, kao i značajan udio u kompaniji, još veći od onog koji je Michael Jordan prihvatio pet godina kasnije. Johnson je odbio Nike i odlučio se za garantiranu zaradu od Conversea, što ga je skupo stajalo.
Također, vlasnik Lakersa Jerry Buss Johnsonu je 1994. dao priliku da kupi 4.5 postotni udio u kompaniji za 10 milijuna dolara, koji je Johnson potom 2010. prodao milijarderu Patricku Soon Shiongu tik prije nego je vrijednost NBA klubova otišla u nebo. Forbes procjenjuje kako bi Johnsonov udio u Lakersima 2010. iznosio oko 29 milijuna dolara. Da ga nije prodao, danas bi njegov udio u klubu vrijedio preko 265 milijuna dolara.
Iste godine, Johnson se u Santa Monici sastao s Guberom i Joeom Lacobom, novim vlasnicima Golden State Warriorsa. “S njim smo se prvim sastali nakon kupnje kluba jer smo željeli da sudjeluje s nama u poslu,” rekao je Guber. Zbog svoje velike povezanosti s Lakersima, Johnson je odlučio da neće investirati. Forbes sada vrijednost Warriorsa procjenjuje na 7.7 milijardi dolara, što je preko 17 puta više od iznosa za koji je klub kupljen 2010. godine.
Kruna u portfelju Magic Johnson Enterprisesa je EquiTrust, čiji je Johnson većinski vlasnik. Od Johnsonovog preuzimanja tvrtke, imovina EquiTrusta porasla je s 16 milijardi na 26 milijardi dolara, a godišnja zarada vrti se oko 2.6 milijardi dolara. Andrea Caruso, glavna operativna direktorica u MIB Solutionsu, tvrtci koja pruža podatke o životnom osiguranju, kaže kako je pandemija podigla svijest o anuitetima, no nije jamčila uspjeh jer “životno osiguranje s prodaje, a ne kupuje.” Još je važnije, dodaje ona, snalaženje u kompleksnoj mreži regulatornih pravila koja se stalno mijenjaju.
“Životno osiguranje definitivno zahtijeva ulaganje. Mislim li da je to jednostavno ulaganje? Ne,” kaže Caruso. “No ono je prilika da se ljudima pruži malo mentalnog mira.”
Iako posjedovanje tvrtke za životno osiguranje možda ima dublje značenje za nekoga kome je 1991. godine dijagnosticiran HIV, Ovitz kaže kako je Johnson “uvijek bio otvoren prema svim vrstama biznisa, dokle god su oni odgovarali parametrima dobrog poslovanja.”
Nevjerojatno je da danas Johnsona podjednako prepoznaju po biznisu i po sportu, a on je postao primjer načina na koji bi buduće generacije mogle prekoračiti taj jaz. Russell Westbrook definitivno imitira Johnsona po pitanju investicija, a košarkaške legende Dwayne Wade, Charles Barkley i Shaquille O’Neal navode upravo Johnsona kao najveću inspiraciju za biznis. Shaqovim riječima: “Svi smo mi Magicovi dužnici.”
Autor originalnog članka: Matt Craig, Forbes
Link: Magic Johnson Is Now A Billionaire
(Prevela: Nataša Belančić)