Amerika će ove godine konačno dobiti prvi pravi brzi vlak – od Vegasa do Los Angelesa

Tech Forbes 21. sij 2025. 17:29
featured image

21. sij 2025. 17:29

Ako se projekt dužine 350 kilometara, koji je prošle godine iz federalnih sredstava dobio tri milijarde dolara, realizira kako je planirano, bit će to prva prava brza željeznica u SAD-u. Predviđa se da će do 2031. donijeti prihod od 1,4 milijarde dolara.

Brightline West, željeznički projekt investitora milijardera Wesa Edensa, povezat će Las Vegas s predgrađem Los Angelesa električnim brzim vlakovima. Trenutačno prikuplja 2,5 milijardi dolara od privatnih investitora putem ponude obveznica oslobođenih poreza, s ciljem pokretanja putničke usluge do kraja 2028. godine.

Tri milijarde dolara

Ovaj pothvat, podržan infrastrukturnim obveznicama koje osiguravaju savezne države Kalifornija i Nevada, također uključuje tri milijarde dolara koji je Brightline dobio od administracije predsjednika Joea Bidena prošle godine. Radovi na izgradnji započeli su u travnju 2024. u Las Vegasu, iako su trenutačne aktivnosti usmjerene na pripremne radove za prugu uz pustinju Mojave. Brightline iz Miamija, koji u Floridi upravlja jedinom privatnom putničkom željeznicom u SAD-u, navodi, u prezentaciji za investitore, da očekuje najmanje 1,4 milijarde dolara prihoda i 8,6 milijuna putnika do 2031. godine.

“Izgradnja punog opsega trebala bi započeti ove godine”, izjavio je potpredsjednik kompanije za korporativne poslove Ben Porritt za Forbes. Radovi će se odvijati istovremeno na četiri različite lokacije u Nevadi i Kaliforniji.

Nova ponuda, s federalnim sredstvima, dodatnim infrastrukturnim obveznicama i bankovnim financiranjem koje kompanija traži, pokrit će procijenjenih 12,4 milijarde dolara potrebnih za dovršetak pruge. Pruga će povezivati Vegas i Rancho Cucamonga, grad udaljen oko 65 kilometara istočno od Los Angelesa, s kojim je povezan postojećom željezničkom linijom za putnike, uz dvije postaje u pustinjskim gradovima Victor Valley i Hesperia. Iako je Brightline planirao da vlakovi budu u funkciji do Olimpijskih igara u Los Angelesu 2028. godine, sadašnji je cilj pokretanje usluge u prosincu 2028.

Prekretnica

Vlak iz Vegasa veliki je rizik za Edensa, suosnivača i predsjednika Fortress Investment Groupa, čije bogatstvo Forbes procjenjuje na tri milijarde dolara, ali bi mogao postati prekretnica koja će konačno donijeti brze vlakove u SAD. Predviđeni datum otvaranja ove linije nekoliko je godina ispred kalifornijskog državnog projekta brzih vlakova, čiji je trošak procijenjen na više od 100 milijardi dolara, a povezat će San Francisco i Los Angeles. Brzina ovih vlakova dosezat će do 320 kilometara na sat, što je znatno brže od Amtrakove Acela linije, koja postiže maksimum od 240 kilometara na sat između Bostona i Washingtona. Čak i s unaprjeđenjima – novim prugama i vlakovima financiranim Bidenovim Zakonom o infrastrukturi – maksimalna brzina Acela linije povećat će se samo na 260 kilometara na sat.

Brightlineov projekt znatno je jeftiniji od kalifornijskog projekta duljine 800 kilometara jer se radi o kraćoj ruti na trasi koja je osigurana prije nekoliko desetljeća. Veći dio pruge prolazit će kroz središte međudržavne autoceste 15. Upravljanje vlakovima u razini postojećeg puta eliminira potrebu za skupim vijaduktima, poput onih koje Kalifornija gradi za svoj sustav. Trasa Brightline Westa također izbjegava gradske ulice i raskrižja s kojima se suočavaju vlakovi na Floridi, što im ograničava brzinu i povremeno dovodi do sudara s automobilima, a nekad čak i hitnim vozilima.

Kompanija procjenjuje da će putovanje između postaje u Las Vegasu i terminala u Južnoj Kaliforniji trajati oko dva sata, što je upola kraće od vožnje automobilom u idealnim uvjetima.

Morgan Stanley vodi prodaju Brightline obveznica, koje još nisu dobile kreditni rejting.

Alan Ohnsman, novinar Forbes