Postojeće baterije u električnim automobilima mogle bi trajati 40 posto duže od očekivanja

Tech Forbes Hrvatska 13. pro 2024. 17:15
featured image

13. pro 2024. 17:15

Način na koji su se baterije u električnim vozilima testirale nije odgovarao najčešćim uvjetima vožnje. Nova Stanfordova studija otkriva kako bi one zbog toga mogle trajati i 40 posto duže nego se očekivalo.

Stvarni stani-kreni način vožnje električnih vozila bolji je za baterije od simuliranih uvjeta gotovo svih laboratorijskih testova.

Baterije u električnim vozilima koje se koriste u svakodnevnim uvjetima mogle bi trajati za trećinu duže od onoga što očekuju znanstvenici. To uključuje gusti promet, duga putovanja po autocesti, kratke gradske vožnje i provođenje većine vremena na parkingu. Zaključak je to Stanfordove studije o kojoj je izvijestio Stanford Report.

Cijena baterijama pala 90 posto u 15 godina, ali su i dalje skupe

Studija navodi kako znanstvenici i inženjeri koji testiraju životni vijek baterija u laboratorijima brzo ponavljaju ciklus punjenja i pražnjenja baterija. Međutim, to nije dobar način za predviđanje životnog vijeka baterija, posebno u slučaju ljudi koji električni automobil koriste za svakodnevnu uporabu po gradu.

Baterije su dosta skupe. Iako im je cijena u zadnjih 15 godina pala za 90 posto, one i dalje čine trećinu cijene električnog automobila. Informacija da bi mogle trajati duže mnoge će razveseliti.

„Na naše iznenađenje, stvarna vožnja s čestim ubrzavanjem, kočenjem koje malo puni baterije, zaustavljanjem kako bi svratili u trgovinu i puštanjem baterija da se odmaraju satima, pomaže da baterije traju dulje nego što smo mislili na temelju standardnih laboratorijskih testova” – kaže Simona Onori, izvanredna profesorica energetskih znanosti i inženjerstva na Stanford Doerr School of Sustainability.

Snažno ubrzanje ne ubrzava starenje baterije

Istraživači su dizajnirali četiri vrste profila pražnjenja baterija električnih vozila, od standardnog konstantnog pražnjenja do dinamičkog pražnjenja na temelju stvarnih podataka o vožnji. Istraživački tim testirao je 92 komercijalne litij-ionske baterije više od dvije godine u različitim profilima pražnjenja. Kod profila koji su realističnije odražavali stvarno ponašanje u vožnji, očekivani životni vijek baterija električnih vozila se povećavao.

Nekoliko faktora doprinosi neočekivanoj dugovječnosti, otkriva studija. Algoritam strojnog učenja treniran na svim podacima koje je tim prikupio pomogao je u otkrivanju utjecaja dinamičkih profila pražnjenja na degradaciju baterije.

Na primjer, studija je pokazala korelaciju između oštrih, kratkih ubrzanja električnih vozila i sporije degradacije. To je bilo u suprotnosti s dugotrajnim pretpostavkama istraživača baterija, uključujući tim ove studije, koji je mislio da su vršna ubrzanja loša za baterije. Snažan pritisak na papučicu nogom ne ubrzava starenje. Štoviše, usporava ga, objasnio je Alexis Geslin, jedan od trojice vodećih autora studije i doktorant znanosti o materijalima i inženjerstva te računalne znanosti na Stanfordovom fakultetu inženjerstva.

Kod komercijalnih vozila priča je malo drugačija

Istraživački tim također je tražio razlike u starenju baterije zbog mnogih ciklusa punjenja i pražnjenja u odnosu na starenje baterije koje dolazi s vremenom. Baterije kod kuće koje godinama stoje neiskorištene u ladici neće raditi tako dobro kao kad su kupljene, ako uopće rade.

“Mi baterijski inženjeri pretpostavili smo da je ciklusno starenje puno važnije od starenja izazvanog vremenom. To uglavnom vrijedi za komercijalna električna vozila poput autobusa i dostavnih vozila koja su gotovo uvijek ili u upotrebi ili se pune”, rekao je Geslin. “Za potrošače koji koriste svoja električna vozila da dođu na posao, pokupe svoju djecu, odu u trgovinu, ali ih uglavnom ne koriste ili čak ne pune, vrijeme postaje glavni uzrok starenja u odnosu na cikluse punjenja.”