Uskoro stiže Muskov Cybertruck. Hoće li itko željeti kupiti ovo ‘apsurdno’ vozilo?

Tech Forbes 9. stu 2023. 10:01
featured image

9. stu 2023. 10:01

Fanovi su možda uzbuđeni zbog Cybertrucka, Muskove električne reinterpretacije pick-upa, no stručnjaci su zbunjeni, a klimatski aktivisti ga opisuju “apsurdnim” i bespotrebnim.

Klimatski aktivisti bili su oduševljeni vizijom za tvrtku Tesla koju je Elon Musk opisao u manifestu iz 2006. godine, prije nego je postao izvršni direktor i počeo samostalno donositi odluke. Tada je obećavao borbu protiv onečišćenja. Proizvodnja električnih vozila trebala je započeti skupim sportskim automobilima, a potom se polako prebaciti na jeftinije obiteljske modele, koji bi, u idealnom scenariju, koristili energiju sunca. Sedamnaest godina kasnije, njegovo predstavljanje velikog, nezgrapnog Cybertrucka – koji bi u prodaju trebao krenuti narednih tjedana – nema nikakve veze s klimatskom krizom.

“Vanjski oklop cybertrucka izgrađen je za maksimalnu izdržljivost i zaštitu putnika,” hvali se tvrtka na svojoj internetskoj stranici. “Od gotovo neprobojnog vanjskog oklopa, svaka komponenta dizajnirana je za maksimalnu snagu i izdržljivost, od strukturalnog oplata od nehrđajućeg željeza do Teslinog oklopnog stakla.

Tesla također tvrdi da ovo električno vozilo može “izdržati gotovo bezgraničnu težinu.”

“Očito, nijedno vozilo ne može izdržati bezgraničnu težinu,” kaže Ed Kim, predsjednik tvrtke Autopacific za istraživanje industrije.

Na stranici nigdje nije spomenuta korist za okoliš, kao ni detalji o datumu kada će Cybertruck krenuti u prodaju, njegovoj cijeni i udaljenostima koje može prijeći na jednom punjenju. “Nije to mali auto,” rekao je Musk u nedavnom konferencijskom pozivu, obećavajući da će biti predstavljen ove godine. Također je tvrdio kako je potražnja za pick-upom tolika “da joj ne možete vidjeti kraja.” Detalje nije podijelio, a Tesla ne odgovara na upite za komentar.

Iz tvrtke također nije rečeno koliko ljudi je platilo sto dolara za rezervaciju, iako stranice obožavatelja navode kako je to od inicijalnog predstavljanja u studenom 2019. učinilo preko 1.5 milijuna ljudi (istog onog predstavljanja na kojemu je šef dizajna Franz von Holzhausen teškim metalnim loptama uspio razbiti navodno neuništivo staklo). Nejasno je koliko dobro će se Cybertruck prodavati, no jedna stvar jest sigurna: klimatski aktivisti ga ne podnose.

“Isto loše promišljanje koje smo vidjeli kod električnog vozila Hummer, sada vidimo i kod Cybertrucka,” kaže Dan Becker, direktor Kampanje za sigurni prijevoz Centra za bioraznolikost, za Forbes. “Ja nisam jedan od onih koji ga jedva čekaju vidjeti. Upravo suprotno, bio bih najsretniji da ga nema.”

Prodor ovog ćudljivog milijardera na tržište pick-upova ima manje veze sa klimatskim ambicijama, a više sa zaradom: radna vozila čine najveći – i najlukrativniji – segment američkog tržišta automobila. Amerikanci su prošle godine kupili oko 2 milijuna pick-upova, a jedan se u prosjeku prodavao za 59.000 dolara. Ako bi Tesla godišnje prodao najmanje stotinu tisuća Cybertruckova za 60 tisuća dolara ili više, tvrtka bi godišnje ostvarila porast zarade od preko 6 milijardi dolara. Sve to pod pretpostavkom da će se Cybertruck prodavati, što se ne čini pretjerano realnim.

Teško mi je biti uzbuđen zbog Cybertrucka iz perspektive klime.

Musk možda očekuje da će ga ekolozi voljeti samo zato jer nudi električni pick-up. Istraživači Argonne National Laboratoryja razvili su tehniku procjenjivanja emisija ugljika jednog vozila u čitavom životnom vijeku, a oni kažu kako električno vozilo velike težine, s ogromnom baterijom, može biti manje štetno za okoliš od manjeg vozila s pogonom na fosilna goriva.

Ipak, ogromna količina energije, aluminija i minerala potrebnih za izgradnju Cybertrucka nije u skladu s Muskovim starim principima zaštite okoliša. Izvlačenje minerala šteti okolišu, onečišćuje vodu, ali i šteti ljudima: u rudnicima kobalta u Kongu rade maloljetnici.

“Teško mi je biti uzbuđen zbog Cybertrucka iz perspektive klime. Koristi su najblaže rečeno nejasne ako bi neki kupci inače možda kupili manje vozilo,” kaže istraživač transporta, David Zipper.

‘Nikome se neće gledati kroz prste’

Ford, koji je svojim modelom F-150 desetljećima dominirao segmentom pick-upova, prestigao je na tržištu Teslu, predstavivši svoj F-150 Lightning s baterijskim pogonom. Zasad je upravo taj pick-up najpopularniji na tržištu. GM će također uskoro predstaviti svoj električni Chevy Silverado, a krajem sljedeće godine Stellantis će početi prodavati RAM 1500 REV. Kupci koji traže netradicionalne pick-upove također od tvrtke Rivian mogu kupiti električni R1T, sportski model kojeg tvrtka reklamira kao idealan za putovanja s prijateljima. To je daleko od zastrašujućeg Cybertrucka, koji izgleda kao da je inspiriran brutalističkom arhitekturom druge polovice 20. stoljeća i dizajniran za vožnje po postapokaliptičnoj pustinji. Teslini dizajneri uglavnom su ga “mrzili”, rekao je von Holzhausen Muskovom biografu Walteru Isaacsonu.

Photo by Christopher Peterson / SplashNews.com / Splash / Profimedia

GM-ov originalni Hummer davno je dokazao da se kontroverzan izgled nekim kupcima sviđa. Prodaja Cybertrucka uvelike će ovisiti o tome koliko je on zapravo dobar, kaže Eric Noble, predsjednik konzultantske tvrtke u toj industriji, The Carlab.

“Uspjeh ili propast pick-upova na sjevernoameričkom tržištu uglavnom se temelji na njihovoj sposobnosti da odrade ono što trebaju,” kaže on. To znači da po pitanju kapaciteta tereta, vuče i prijenosa, “kupci nisu spremni na apsolutno nikakav kompromis. Nikome se ne gleda kroz prste.”

Optimistični analitičari Tesle, poput Dana Ivesa, vjeruju kako bi kompanija sljedeće godine mogla prodati najmanje 150.000 ovih vozila, a možda i 250.000 ako povećanje proizvodnje prođe glatko. Noble nije previše siguran da postoji toliko veliko tržište za ovakav pick-up, pozivajući se na ukupnu prodaju Rivianovog R1T modela: ove godine do srpnja prodano je manje od 2.000 vozila mjesečno.

Fanovi Tesle možda su uzbuđeni, no slabašni interes potrošača za Cybertruck sugeriraju da sve neće biti tako glatko. U nedavnoj anketi Cox Automotivea, Cybertruck je završio na posljednjem mjestu po pitanju interesa potencijalnih kupaca. Prvi je bio Fordov F-150 Lightning, a slijede ga Dodgeov Ram EV, Chevroletov električni Silverado i Rivianov pick-up.

“Naše studije konstantno pokazuju koliko je važna snaga brenda, a to se pogotovo odnosi na ovaj segment gdje je lojalnost kupaca brendovima iznimna,” kaže Vanessa Ton, viša menadžerica za istraživanje tržišta u Coxu. “To znači da su izazovi velik iza Teslu i Rivian, koji su novopridošlice u segmentu pick-upova.

‘Apsurdno vozilo’

Budući da Tesla nije podijelio mnogo detalja o Cybertrucku, teško je točno procijeniti koliko je on dobar za okoliš. Moguće je da bi ovaj pick-up mogao smanjiti emisije ugljika za 50 posto tijekom svog životnog vijeka, pod pretpostavkom da će kupac njime zamijeniti benzinac slične veličine, kaž Nick Molden, izvršni direktor i osnivač tvrtke Emissions Analytics iz Ujedinjenog Kraljevstva. No ako kupac ovo vozilo koristi manje od benzinca, “to će potkopati koristi za klimu, budući da emisije do kojih dođe tijekom proizvodnje Cybertrucka ne bi mogle biti amortizirane.”

Ne izgleda kao nešto za što želite da vas udari.

Iako proizvodi manje onečišćenja, Cybertruck nije potpuno čist. Čini se da teška električna vozila stvaraju više štetne prašine od guma u usporedbi s konvencionalnim vozilima, kaže Molden čija kompanija istražuje upravo taj problem.

“Trošenje guma vjerojatno će biti značajno veće zbog dodatne težine, a većina toga stvarat će se pod ubrzanjem, kočenjem i na zavojima,” kaže on. “Postoje i drugi faktori poput sigurnosti – ovo vozilo ne izgleda kao nešto za što želite da vas udari.”

Kako sada stoje stvari, čini se da Cybertruck ne ispunjava uvjete za sigurnost pješaka i biciklista u Europskoj uniji i da se u trenutnom stanju tamo neće moći prodavati.

“Teško je ignorirati opasnost koju dizajn predstavlja za pješake i bicikliste. Ne vidim zašto bi smanjenje emisija stakleničkih plinova zahtijevalo žrtvovanje sigurnosti na cesti,” rekao je Zipper za Forbes.

Ljudi poput Dana Beckera već desetljećima glasno kritiziraju autoindustriju zbog prebacivanja fokusa s malenih automobila ne sve veće – i profitabilnije – pick-upove. On Cybertruck vidi kao dio “kamionizacije” čitavog tržišta i smatra ga, jednostavno rečeno, čudnim.

“Cybertruck je za mene zbunjujuć, nekakav misterij na kotačima jer on ne podsjeća ni na što drugo,” kaže on. “No to vozilo proizvod je čovjeka koji je dao 40 i nešto milijardi dolara na Twitter samo da bi ga potopio. Ni on nije kao nitko drugi. Nisam psihijatar, ali mogu vam reći da je ovo vozilo apsurdno.”

Autor originalnog članka: Alan Ohnsman, Forbes
Link: Musk’s Cybertruck Is Almost Here. But Will Anyone Buy The ‘Ludicrous’ Vehicle?
(Prevela: Nataša Belančić)