U većini zemalja EU došlo je do porasta cijena turističkih aranžmana. Na vrhu je Francuska

Aktualno Forbes Hrvatska 2. ruj 2024. 15:38 > 2. ruj 2024. 15:39
featured image

2. ruj 2024. 15:38 > 2. ruj 2024. 15:39

Nakon pandemije došlo je do snažnog rasta potražnje za putovanjima što je, uz opću inflaciju i rast operativnih troškova, dovelo do rasta cijena turističkih aranžmana.

Eurostat je objavio podatke o kretanju cijena turističkih paket aranžmana koji pokazuju da su one u srpnju ove godine, na razini Europske unije porasle za 6,6 posto u odnosu na isto razdoblje  2023. godine. Cijene domaćih turističkih paketa porasle su za 11,1 posto, dok su međunarodni turistički paketi zabilježili porast od 5,7 posto.

Cijene paket aranžmana rastu diljem EU još  od kolovoza 2021. godine Godišnja stopa rasta premašila je 10 posto u većini mjeseci tijekom 2022. i 2023. Posebno snažan rast imali su domaći paket aranžmani čija je cijena samo u prvih sedam mjeseci prošle godine porasla za više do 20 posto.

U Francuskoj rast od preko 22 posto, Hrvatska s 9 posto oko sredine

Pod paket aranžmane koje Eurostat obrađuje u ovoj statistici podrazumijevaju se all-inclusive putovanja u sklopu kojih su osigurani prijevoz, smještaj, prehrana, turistički vodiči, izleti itd. 

U srpnju 2024. većina članica EU imala je rast cijena paket aranžman prodani unutar svojih zemalja. Najveći porast imali su aranžmani kupljeni u Francuskoj (+22,2 posto u usporedbi sa srpnjem 2023.), Italiji (+19,5 posto) i Cipru (+16,7 posto). 

Nasuprot tome, tri zemlje EU pad cijena domaćih paket aranžmana: Malta (-2,9 posto), Finska (-2,7 posto) i Danska (-0,2 posto). Rast cijena u Hrvatskoj bio je iznad europskog prosjeka te je iznosio 9 posto.

Prilično snažan rast cijena u turizmu zapravo i ne čudi, s obzirom na okruženje u kojem taj sektor posljednjih nekoliko godina funkcionira. Kao prvo, došlo je do snažne potražnje za putovanjima nakon pandemije koronavirusa. Nakon lockdowna i svega što se događalo, ljudi su odlučili nadoknaditi propušteno te je došlo do rasta potražnje za putovanjima, što onda, naravno, utječe i na rast cijena.

Rast troškova poslovanja

Osim toga, hoteli i drugi oblici smještaja podigli su cijene zbog viših operativnih troškova, poput troškova energije i radne snage. Nedostatak radne snage u  turističkom sektoru rezultirao je povećanje plaća, što se onda prenosi i na konačnu cijenu usluge.

Jedan od mogućih uzroka rasta cijena turističkih usluga nakon pandemije jest i to što turističke  tvrtke pokušavaju nadoknaditi gubitke iz razdoblja pandemije, a povećanje cijena jedan je od načina za ponovno postizanje financijske stabilnosti.