Kako su tri pilota “zarolala” hrvatsku avio-kompaniju koja vrti desetke milijuna eura i upravo je dobila ulaznicu za SAD
ETF Airways je pokrenut praktički usred pandemije, lani je dosegao prihod od čak 40 milijuna eura, a zrakoplovi su već rasprodani za sezonu 2024. godine, govori za FORBES Hrvatska direktor i pilot Stjepan Bedić
Hrvatska aviokompanija ETF Airways, koju su prije tri godine osnovala tri pilota i u nju uložili domaći investitori, ovih je dana objavila da je dobila odobrenje za letenje u SAD-u od Savezne uprave za avijaciju (FAA), pa već šalje ponude i na to tržište s kojeg stiže dosta upita, govori za FORBES Hrvatska direktor Stjepan Bedić.
Odobrenje su dobili i od agencije u Kanadi, no i bez toga su za iduću sezonu, u razdoblju od početka travnja do kraja listopada 2024. godine, njihova tri zrakoplova već potpuno rasprodana, pa bi u SAD-u i Kanadi, kaže, za početak mogli letjeti u zimskom razdoblju.
„Jednog dana ćemo možda letjeti i na linijama iz SAD-a prema Hrvatskoj, no za to će nam trebati veći avion“, kaže Bedić. U svakom slučaju, odobrenje za američko tržište ocjenjuje velikim korakom za ETF Airways, a napominje kako je za to zaslužna i Hrvatska agencija za civilno zrakoplovstvo koja je svojedobno uspješno prošla inspekciju FAA-a vezano za međunarodne sigurnosne standarde u zračnom prometu, te je dobila visoku ocjenu, kategorija 1. „Zato smo i mogli aplicirati za odobrenje u SAD-u“, naglašava.
U planu širenje flote
Razmišljaju i o širenju flote koju sada čine tri Boeinga 737-800, svaki sa 189 mjesta. No, tek trebaju pronaći pravu priliku jer su cijene lizinga trenutno prililčno visoke, tumači. Razmišljaju li o kupnji zrakoplova, pitamo. „Premala smo kompanija da bismo to mogli, u pitanju je iznos od najmanje 30-40 milijuna dolara, a naše banke to baš nisu sklone kreditirati“, odgovara.
Pilotira li još? Kaže nam da to nije više tako često jer je menadžerska uloga prilično zahtjevna. On je postao kapetan zrakoplova sa 27 godina, a svojedobno je letio i za čarter kompaniju Dubrovnik Airline.
Poslovnu priču ETF Airwaysa započeli su 2020. godine tri iskusna kapetana zrakoplova – Stjepan Bedić, Marko Banković i Dragan Stefanovski – i krenuli u potragu za investitorima. Toga su se primili prijatelji Ratko Bajakić (ICF), financijski stručnjak i investitor, Velimir Šonje (Delta Alius), ekonomski analitičar, te Zdenko Adrović (Korta), bivši bankar, a već u svibnju 2021. godine u Hrvatsku je, na aerodrom u Pulu, stigao prvi zrakoplov „The Voyager“. Prvi dugoročni ugovor sklopili su s My Wings Aviation s Kosova. Prošle godine u ožujku je pokrenuto novo partnerstvo, s nizozemskom Transaviom, s letovima iz Eindhovena i Rotterdama, a potom i s Transaviom u Francuskoj te talijanskom aviokompanijom Neos. Lani su, kaže nam Bedić, sa svoja tri aviona letjeli s 216 aerodroma, na rutama koje idu od Grenlanda i Norveške do Indije i Afrike, a za ETF Airways je za stalno angažirano 40 pilota i 60-ak članova kabinskog osoblja.
Dobit oko milijuna eura
Kompanija je inače, prebrodivši korona krizu, lani dosegla prihod od čak 40 milijuna eura uz dobit od 437 tisuća eura, a u ovoj godini će prihod biti nešto niži, kaže, no dobit dvostruko veća, oko milijun eura, jer su promijenili poslovni model: nisu ugovarali čarter letove nego isključivo sklapali ugovore o lizingu s drugim aviokompanijama. Razlog? Europska direktiva koja obvezuje aviokompanije da putnicima plaćaju kompenzacije ako su odgovorne za kašnjenje leta dulje od tri sata, što u njihovu slučaju po zrakoplovu može iznositi skoro 80 tisuća eura.
„Te situacije koje dovode do kašnjenja se ponekad doista ne mogu izbjeći, a za nas je to preskupo. Zato preferiramo da letimo za druge aviokompanije koje su onda odgovorne i za plaćanje eventualnih kompenzacija“, napominje Bedić. Prošle su godine, dodaje, preko čartera prevezli oko 300 tisuća putnika.
Za 2024. godinu su upravo sklopili ugovore u Francuskoj i Velikoj Britaniji, ali još nisu objavljeni pa ne otkriva imena kompanija za koje će letjeti.