Tko je Kineskinja zbog koje strepi europska automobilska industrija
Stella Li već gotovo tri desetljeća radi u kineskom proizvođaču električnih vozila BYD. Tijekom tog vremena vodila je širenje na američko i europsko tržište.
Carine na kineska električna vozila očito neće spriječiti najvećeg kineskog proizvođača BYD u širenju na europska tržišta. To širenje predvodi izvršna potpredsjednica BYD-a Stella Li, koja je tijekom gotovo tri desetljeća rada u toj kompaniji postala jedna od najistaknutijih direktorica u automobilskoj industriji, piše Forbes Slovenija.
Diplomantica statistike nije zabrinuta zbog podataka o prodaji električnih vozila koji ukazuju na usporavanje globalne potražnje, smatrajući da je riječ samo o privremenoj stagnaciji. Kineski div je krajem prošle godine prvi put nadmašio Teslu po tromjesečnoj globalnoj prodaji.
“Naš plan za potpunu elektrifikaciju automobilske industrije preporučuje postupan pristup: uvođenje električnih vozila u javni prijevoz, zatim specijalizirana vozila, a s vremenom i prijelaz na osobne automobile. To je bila provjerena strategija BYD-a za promicanje vozila na električni pogon tijekom proteklih desetljeća,” izjavila je Li u intervjuu za časopis Time.
Li, koja vodi američku podružnicu BYD-a, prošle je godine uvrštena na popis 100 najutjecajnijih lidera u borbi protiv klimatskih promjena (Time 100 Climate). Godine 2021. kineski Forbes svrstao ju je među najutjecajnije žene.
Otvorila prve podružnice BYD-a u inozemstvu
Li je 1992. diplomirala statistiku na kineskom sveučilištu Fudan u Šangaju. Godine 1996. pridružila se BYD-u, tada manje od dvije godine starom proizvođaču baterija u Shenzhenu, kao voditeljica marketinga za globalna tržišta. Godinu dana kasnije otvorila je BYD-ovu podružnicu u Hong Kongu, koji je te godine prešao iz britanske pod kinesku upravu. Godine 1999. otvoren je europski ured u Rotterdamu, a prva američka podružnica osnovana je u Chicagu 2000. godine.
Proizvodnjom automobila BYD se počeo baviti tek 2003. godine, kada je osnivač Wang Chuanfu akvizicijom kineskog proizvođača automobila osnovao BYD Auto. Ta podružnica je prošle godine ostvarila više od 80 posto ukupnih prihoda matične kompanije, a u ožujku 2022. godine ukinuta je proizvodnja vozila s motorima s unutarnjim izgaranjem kako bi se fokusirala na baterijska električna vozila (BEV).
Li je zaslužna za širenje marke BYD na tržišta Sjeverne i Južne Amerike. Godine 2011. postala je generalna direktorica američke podružnice BYD Americas i osnovala novo sjedište tvrtke u Los Angelesu. Dvije godine kasnije, pod njezinim vodstvom, tvrtka je u Kaliforniji, u gradu Lancasteru, otvorila tvornicu električnih autobusa, kamiona i baterija, koja zapošljava oko 500 radnika.
U manje od deset godina podružnica je postala najveći proizvođač električnih autobusa u SAD-u.
Tvornica u Europi
I u Europi BYD-ov posao raste otkako je Li pomogla uspostaviti prvo inozemno sjedište tada još proizvođača baterija. Posljednjih godina BYD se, nakon osvajanja domaćeg tržišta električnih automobila, usmjerio i na izvoz, uključujući Europu, gdje je prisutan od listopada 2022. godine. Na europskom tržištu, osim automobila, tvrtka nudi i autobuse, kamione i viličare.
Krajem prošle godine tvrtka je najavila gradnju tvornice električnih automobila u gradu Szegedu na jugu Mađarske, blizu granice sa Srbijom. Prema Li, proizvodnja automobila u toj tvornici počet će do kraja iduće godine, a otvorit će i nekoliko tisuća radnih mjesta.
Usporavanje rasta potražnje za električnim vozilima, dijelom zbog ukidanja subvencija za njihovu kupnju na nekim ključnim tržištima, od Kine do Njemačke, Li ne zabrinjava.
“Mislim da je trenutni pad prodaje baterijskih električnih vozila privremen jer su ljudi zbunjeni, ne znaju što misliti o političkim raspravama vezanim za električna vozila, a brine ih i cijena. No, mislim da će tvrtka koja zna što radi, poput BYD-a, isporučivati vrhunsku tehnologiju,” zaključila je Li.