Amerika ulaže milijarde dolara kako bi pokušala dostići ostatak svijeta u razvoju brzih željeznica
SAD zaostaje za ostatkom svijeta po pitanju ultrabrze željeznice, no 1,6 milijardi dolara za projekte u Kaliforniji i Nevadi to bi napokon moglo promijeniti
Američki predsjednik Joe Biden poznat je kao veliki ljubitelj vlakova – desetljećima je kao senator na posao putovao upravo vlakom. Kako bi sada pojačali željeznički putnički promet u Americi, njegova vlada dijeli preko osam milijardi dolara, uključujući sredstva za dva ultrabrza vlaka u Kaliforniji i Nevadi.
Administracija za državne željeznice u ministarstvu prometa oslobađa 8,2 milijarde eura iz zakona o infrastrukturi iz 2018. godine, kojima će se financirati 10 projekata željezničkog putničkog prometa diljem zemlje. To uključuje i 3,1 milijardu eura za dovršetak prve dionice od 275 kilometara svog 100 milijardi dolara vrijednog sustava ultrabrzog vlaka, kao i 3 milijarde dolara za Brightline West, 350 kilometara dugu brzu dionicu od Las Vegasa do predgrađa Los Angelesa. Dodatna sredstva poboljšat će prometne željezničke koridore u Virginiji, Sjevernoj Karolini i Washington DC-ju, kao i obnoviti kolodvor Union Station u Chicagu.
Biden je o projektima govorio prošlog petka u Las Vegasu. Koordinator Bijele kuće za infrastrukturu i bivši gradonačelnik New Orleansa, Mitch Landrieu, za Forbes kaže kako se radi o najvećoj investiciji u željeznički putnički promet u Americi od stvaranja Amtraka prije pedeset godina.
“Ovo je ključan trenutak u povijesti željeznice u Sjedinjenim Američkim Državama,” kaže Landrieu. “Predsjednik često kaže kada govori o Xi Jinpingu, Kini i natjecanju s njima, da SAD mora imati brzu željeznivu svjetske klase, a ovo je poprilično dobar temelj za ostvarivanje tog cilja.”
Japan je svoje ultrabrze vlakove shinkansen prvi put predstavio prije šest desetljeća, a brza željeznica sada spaja velike gradove diljem Europe, Južne Koreje, Tajvana, a pogotovo Kine koja ima ogroman sustav dug gotovo 42 tisuće kilometara. Nove željezničke linije izgrađene su i u Maroku, pustinji Saudijske Arabije i na indonezijskom otoku Javi, kojima vlakovi mogu putovati brzinom većom od 290 kilometara na sat. Za usporedbu, najbrži vlak u SAD-u je Acela, na sjeveroistočnom koridoru Amtraka, koji vozi na ruti između New Yorka i Bostona brzinom od maksimalno 240 kilometara na sat na određenim dionicama.
Bidenova administracija prošlog je mjeseca najavila 16.4 milijarde dolara investicija u obnovu željezničke pruge, mostova i tunela, kao i brže nove vlakove koji će pomoći postizanju brzine od 257 kilometara na sat.
Kalifornijski guverner Gavin Newsom rekao je kako su nova sredstva za državni projekt, koji bi trebao spajati Los Angeles i San Francisco, a stajat će više od 100 milijardi dolara, “znak povjerenja u našu viziju koji dolazi u ključnom trenutku i daje novi vjetar u leđa projektu.”
Tvrtku Brightline West osnovao je milijarder Wes Edens. Ona upravlja putničkim vlakovima između Orlanda i Miamija, a kroz pustinju planira voziti brzinom do 320 kilometara na sat kada se otvori, do 2028. godine. Kalifornijski sustav, izgrađen uglavnom na povišenom vijaduktu, trebao bi voziti brzinom od preko 350 kilometara na sat na prvom koridoru koji će spajati gradove Bakersfield, Fresno i Merced. Taj segment mogao bi biti otvoren već 2030. godine. Brightline West i Kalifornija planiraju svoje vlakove napajati obnovljivom energijom uglavnom sa solarnih farmi, a promoviraju ih kao mnogo ekološki čišći način prijevoza od zrakoplova ili automobila.
Edens povrh državnih potpora prikuplja gotovo 9 milijardi dolara od privatnih investitora, a iz Brightlinea kažu kako će izgradnja pruge za vlak kroz pustinju trajati samo oko dvije godine. Dionica počinje u centru Las Vegasa, a završava u mjestu Rancho Cucamonga, nekih sat vremena udaljenog od centra Los Angelesa, gdje se spaja s linijom do samog centra drugog najvećeg grada u SAD-u.
“Više nema povratka – američka revolucija ultrabrze željeznice dolazi,” kaže Ray LaHood, bivši američki ministar prometa. “Uz klimatske katastrofe koje nam prijete, vrijeme je da ubrzamo ove revolucionarne projekte za spas planeta.”
Edens proučava dodatne lokacije za izgradnju ultrabrze željeznice, i to u blizini postojećih koridora koji spajaju velike gradove kako bi se umanjili troškovi izgradnje.
“Ovo je povijesni trenutak kojim stvaramo temelje za novu industriju, a ovaj nevjerojatni projekt omogućit će nam da ponovimo ovaj model diljem zemlje,” rekao je Edens u Las Vegasu.
Bi li se SAD trebao više okrenuti javno-privatnim partnerstvima poput ovog za izgradnju ultrabrzih vlakova?
“Mislim da tu ne postoji rješenje koje odgovara svugdje. Što se tiče brze željeznice, većina – ako ne i svi – projekata je javno,” kaže Landrieu. “Brightline na Floridi je gotovo isključivo privatan. Ovo je zapravo nekakav hibrid.”
Bivši gradonačelnik New Orleansa slaže se da se radi o katalizatoru. Brightline West “je projekt koji mijenja cijelu priču jer ispunjava sve uvjete,” kaže Landrieu. “Takvo javno-privatno partnerstvo gradi se vrlo brzo. Sindikati su veliki dio priče. Ima odlične klimatske projekcije. Kreće se vrlo, vrlo brzo. Bit će popularan među ljudima. Kada ga građani vide, htjet će još više sličnih projekata.”
Autor originalnog članka: Alan Ohnsman, Forbes
Link: ‘Watershed Moment’ For US Rail With Biden Giving $8.2 Billion To Train Projects
(Prevela: Nataša Belančić)