Što znamo o turskoj tvrtki koja besplatno obnavlja prugu koja spaja Ploče s BiH
Željeznička pruga koja preko Bosne i Hercegovine povezuje Luku Ploče s Hrvatskom i ostatkom svijeta konačno će biti popravljena. Besplatno je popravlja velika turska kompanija, Cengiz Insaat, koja u Hrvatskoj radi na projektu većem od Pelješkog mosta, a i u BiH posljednjih godina ima niz poslova ukupno vrijednijih od milijardu eura.
Turska tvrtka Cengiz Insaat besplatno obnavlja teško oštećeni dio pruge kod Donje Jablanice u Bosni i Hercegovini. On je teško oštećen u poplavama koje su zahvatile taj dio BiH u listopadu.
Forbes Hrvatska tada je izvještavao kako je oštećenje pruge tada značajno utjecalo na Luku Ploče, s obzirom da je tako prekinuta njihova željeznička veza sa svijetom. To uključuje i povezanost Ploča s Hrvatskom, s obzirom da su Ploče prugom s ostatkom države također povezane samo preko BiH. Hina sad javlja kako se očekuje da vlakovi ponovno krenuti za dva tjedna. To će smanjiti i broj kamiona koji teret iz Ploča sad prevoze cestovnim putem.
Brzi rast turska tvrtka može zahvaliti Erdoganovim natječajima
Cegniz Insaat je turska građevinska i rudarska tvrtka koja zapošljava više od 40.000 djelatnika te je izvođač radova na izgradnji nekoliko velikih infrastrukturnih projekata diljem svijeta. DW.com navodi kako svoj rast dijelom duguju i natječajima Erdoganove Vlade. T24.com.tr navodi kako su prema izvještaju Svjetske banke iz 2020. godine treća kompanija u svijetu prema broju dobivenih javnih natječaja. Njihova vrijednost tada iznosila je 42,1 milijardu dolara. Vlasnik tvrtke je Mehmet Cengiz, čije se bogatstvo prije par godina procjenjivalo na 2,2 milijarde dolara.
Svoju podružnicu imaju i u Hrvatskoj, u kojoj je prema ranijoj analizi Jutarnjeg lista dvanaesta građevinska kompanija u Hrvatskoj po veličini prihoda. U 2023. godini iznosili su 88,78 milijuna eura, dok je dobit bila 3,29 milijuna. Prema podacima Fine, te godine zapošljavali su 33 osobe čija je prosječna plaća iznosila 1991 euro neto.
Glavni su izvođač radova na izgradnji rekonstrukciji postojećeg i izgradnje drugog kolosjeka na dionici Križevci – Koprivnica – državna granica. Ugovor o toj gradnji sklopila je s HŽ infrastrukturom, a taj posao uključuje i novi most Drava. Prema podacima koje je objavilo Ministarstvo vanjskih poslova 2021. godine, riječ je o projektu vrijednom više od 3,3 milijardi kuna, odnosno 438 milijuna eura. Drugim riječima, to je veći projekt od projekta izgradnje Pelješkog mosta. Većina ove dionice duge 42,6 kilometara već je otvorena.
Niz poslova u BiH, ali i vlasništvo nad dva medija
S obzirom na presude Europskog suda donesenu prije dva mjeseca, upitno je bi li turska tvrtka u budućnosti mogla dobiti takav posao. Gospodarski subjekti iz trećih zemalja poput Turske prema toj presudi u lošijoj su poziciji od onih koji imaju potpisan međunarodni sporazum s EU u području javne nabave. Konkretno, sudjelovanje na natječajima im je dozvoljeno, ali im nije omogućena gotovo nikakva pravna zaštita. Više informacija o tome može se pronaći u ranijem članku Forbesa Hrvatska.
Humanitarnu stranu Cegniz Insaat osim u BiH, pokazao je i u Hrvatskoj. Nakon potresa u Petrinji uplatili su 250.000 eura humanitarne pomoći u državni proračun. To je bila jedna od najizdašnijih jednokratnih uplata tim povodom neke strane tvrtke u Hrvatskoj.
Pomoć koju su sada dali Bosni i Hercegovini dolazi nakon niza poslova koji su već radili u toj državi. Između ostalog, imali su dva projekta dionica autoceste vrijedna oko 306 milijuna eura, te još gotovo 700 milijuna eura vrijedne poslove na dodatna tri natječaja. Najveći dio financiranja ovih projekata osigurale su Europska banka za obnovu i razvoj i Europska investicijska banka.
Zanimljivo je i da su u indirektnom vlasništvu turske tvrtke i dva medija u BiH: internet portal Faktor i tjedni politički magazin STAV.