Tesla se suočava s prosvjedima, vandalizmom i prijetnjama bojkotom zbog Muskove MAGA-DOGE pomame
![featured image](https://forbes.n1info.hr/wp-content/uploads/2025/02/Tesla-18-1000x667.jpg)
Prodaja je krenula loše jer CEO Tesle privlači kritike zbog svog angažmana u Trumpovoj administraciji. Bez naznaka da će se upravni odbor tvrtke umiješati, imidž brenda među kupcima automobila pati.
Glasači Trumpa voljeli su ideju da Elon Musk uzme mesarski nož i ide protiv savezne vlade. No sada, kad CEO Tesle divlja hodnicima DC-a mašući motornom pilom, javno mnijenje se počinje mijenjati. I to polako šteti brendu Tesle.
Tvrtka Tesla u Lovelandu, Colorado, bila je vandalizirana 7. veljače, treći put u mjesec dana, s “uvredljivim i mrziteljskim” grafitima, dok je oko 50 ljudi prošlog tjedna okupilo ispred Teslina dućana u San Luis Obispou, Kalifornija, kako bi prosvjedovali protiv smanjenja saveznog proračuna od strane Muskova Ministarstva vladine učinkovitosti, ili DOGE. Sličan prosvjed također se dogodio u San Diegu prošlog vikenda.
Bizarni, pozdrav u stilu nacista CEO-a milijardera na Trumpovoj proslavi pobjede prošlog mjeseca izazvao je prosvjednike u Nizozemskoj da na trgovinu kompanije u Haagu naslikaju svastike i anti-Muskove poruke. Musk je ismijao usporedbe s pozdravom Sieg Heil nazivajući ih “prljavim trikovima”, rekavši da je napad “svi su Hitler” već “tako dosadan”.
Pozivi na bojkot
U Njemačkoj, policija istražuje jesu li grupe koje su projicirale sliku Muska koji daje pozdrav ravne ruke na stranu Teslina Gigafactoryja u Berlinu, zajedno s frazom “Heil Tesla”, prekršile zakone protiv prikazivanja nacističkih simbola. Također, u Poljskoj postoji poziv na bojkot Tesle. Trumpove prijetnje carinama na Kanadu također su izazvale pozive na bojkot njenih električnih vozila, kao i Muskove X društvene mreže i Starlinka u toj zemlji.
I investitori su uplašeni. Od kada je Tesla dionica dosegnula rekordnih 479,86 dolara 17. prosinca, pala je za 27%, zatvarajući na 350,73 dolara u ponedjeljak.
Čak i superfanovi analitičari dionica koji prate Teslu počinju mijenjati ton. Unatoč Muskovim sve polarizirajućim političkim komentarima prošle godine, mnogi su skloni umanjivati bilo kakve potencijalne negativne posljedice za brend, obično slaveći Muskove ambiciozne planove za robotaksi, robote i umjetničku inteligenciju. Ali njegovo ponašanje — i sve negativniji javni sentiment — postaju sve teži za ignorirati.
Većina kupaca su demokrate
“Mišljenja o Elonu Musku okrenula su se na gore s obzirom na političke afilijacije. Demokrati su očigledno skeptični prema ‘predaji vladinih podataka neizabranom milijarderu’, dok mnogi republikanci čini se podržavaju DOGE, ili barem su sretni s Muskovom podrškom Trumpu,” rekao je Stephen Gengaro, analitičar u Stifelu, u istraživačkom izvještaju. Nažalost za Teslu, većina budućih vlasnika električnih vozila su demokrati, dodao je.
Tesla se trguje po višoj cijeni i s višim PE omjerom od bilo kojeg drugog proizvođača automobila, velikim dijelom zbog svoje povezanosti s Muskom. Mnogi investitori dijele nepokolebljivu vjeru da će tvrtka ostati lider u industriji električnih vozila dok se širi u nove poslove, osobito lansiranjem dugo obećane robotaksi usluge. No, vremenski okvir i održivost tog cilja su vrlo upitni, a pad Teslinih prodaja ne izgleda dobro za posao koji generira većinu njegovih prihoda.
![Elon Musk](https://forbes.n1info.hr/wp-content/uploads/2025/02/Elon-Musk-1024x663.jpg)
Pad prodaje
Tesla je prošle godine zabilježila prvi godišnji pad prodaje od svoje IPO-e 2010. godine, a prvi mjesec 2025. pokazao je da trend nije promijenjen. Izvještaji koji su izašli prošli tjedan pokazali su da je Teslina prodaja u Kini, njenom najvećem i najprofitabilnijem tržištu, pala 11,5%, uz ogromne padove u Francuskoj, Njemačkoj, Norveškoj i Ujedinjenom Kraljevstvu od 63%, 59%, 38% i 12%, redom. Rezultati prodaje u SAD-u neće biti dostupni do kraja prvog kvartala, iako je Tesla pala za 5,6% u SAD-u prošle godine, predvođena padom od 12% u Kaliforniji, najvećem tržištu električnih vozila u zemlji.
Javno, nije bilo naznaka da Teslin upravni odbor poduzima bilo kakve napore da ograniči Muska ili izmijeni njegove komentare na društvenim mrežama. Predsjednica tvrtke, Robyn Denholm, koja je prošli tjedan prodala 112.390 dionica Tesle vrijednih oko 43 milijuna dolara, nije odgovorila na zahtjev za komentar.
Pad popularnosti i u SAD
Teslina popularnost među američkim kupcima automobila također opada. Strategic Vision, istraživačka firma sa sjedištem u San Diegu koja tjedno anketira desetke tisuća potrošača, rekla je prošli mjesec da gotovo dvije trećine potencijalnih novih kupaca automobila kažu da sigurno ne bi razmotrili Teslu kao svoje sljedeće vozilo, što je porast u odnosu na 48% u 2023. godini.
Za Teslu i Muska ovo je posebno izazovno vrijeme jer tvrtka sa sjedištem u Austinu trenutno nema nijedan veliki novi proizvod spreman za tržište, iako je obećala uvesti modele po nižim cijenama u nadolazećim mjesecima. Njegov najnoviji dodatak, glomazni Cybertruck od 100.000 dolara, prodaje se u manje od četvrtine godišnjeg volumena koji je Musk predvidio prije godinu dana.
Trump je također odlučio ukinuti federalni porezni kredit od 7.500 dolara za kupnju novih električnih vozila, poticaj od kojeg su najviše profitirali Teslini kupci. Nova administracija također je prekinula saveznu podršku za izgradnju javnih punjača za električna vozila i programe koji su slali milijune dolara Tesli za otvaranje postojeće mreže Supercharger-a za konkurentske automobilske brendove.
Teslini problemi veliki su za Muska, ne samo zato što je on CEO i u toj ulozi treba učiniti sve što je moguće kako bi izbjegao štetu za tvrtku. To je također glavni izvor njegovog fenomenalnog bogatstva, koje Forbes procjenjuje na 391 milijardu dolara od 10. veljače.
Alan Ohnsman, novinar Forbesa