Poslovni ručak u Zagrebu: Što se promijenilo, što se nudi, koji restorani dominiraju…
Kako se transformira „kult“ poslovnog ručka u Zagrebu, pitali smo gastronomskog stručnjaka s portala Kult plave kamenice, Davora Butković, a on je za FORBES Hrvatska izdvojio i izbor zagrebačkih restorana koji su se nametnuli kao kvalitetna odredišta za poslovne ručkove
Jesu li poslovni ručkovi još uvijek „in“ u Zagrebu? Ili su ih izgurali brzi obroci s nogu, dostava ili različiti modeli dijeta, postova ili zdravih režima prehrane koji su se posebno nametnuli nakon dugog razdoblja pandemije? O temi poslovnog ručka razgovaramo s Davorom Butkovićem s portala Kult Plave kamenice, jednog od vodećih hrvatskih portala o gastronomiji. Za FORBES Hrvatska Butković je izdvojio i nekoliko zagrebačkih restorana koji su se posebno nametnuli kao dobra odredišta za poslovne ručkove.
Butković smatra da su „poslovni ručkovi i danas gotovo obavezni ritual pri uspostavljanju i održavanju poslovnih odnosa.“
„Predstavnici mnogih tvrtki, s kojima godinama surađujemo, iskreno smatraju da je poslovni ručak prirodni dio poslovnog odnosa: poslovni ručak u toj vrsti rituala simbolizira postizanje bližeg povjerenja između poslovnih partnera. Drugi važan element poslovnog ručka jest informacija; mnogi vjeruju, što nije uvijek netočno, da će kroz druženje na ručku ili večeri zasta preciznije upoznati svoje aktivne ili potencijalne poslovne partnere.“, obrazlaže Butković vrijednost rituala poslovnog ručka.
Format se drastično promijenio
A je li se promijenio model poslovnog ručka u proteklih nekoliko desetljeća? Butković smatra da se unatrag petnaest godina format poslovnih ručkova dramatično promijenio, ali da pandemija u tome nije imala posebnu ulogu – jer su se poslije lockdowna ljudi nastavili družiti na poslovnim ručkovima kao da lockdowna nije ni bilo.
„Ključna se promjena dogodila krajem 2008.godine, uslijed Velike krize.“, smatra Butković. „U Hrvatskoj su se tada ukinule narudžbenice, i jako ograničila uporaba korporacijskih kartica. Neki ozbiljni restorani doslovno su bankrotirali zbog ukidanja narudžbenica i limitiranja troškova na kompanijskim karticama. Do studenog 2008.godine poslovni su ručkovi trajali satima, i nitko nije pitao koliko se na njima troši. Poslije Velike krize, poslovni su se ručkovi sveli u razumne okvire. Sada traju sat, do sat i pol, više nikome ne pada napamet da tijekom poslovnog ručka naručuje vina od par stotina eura, a mnogi mlađi poslovni ljudi suzdržavaju se od alkohola, što je prije petnaest godina bilo gotovo nezamislivo.“, opisuje promjene Davor Butković.
Smatra da je moderni poslovni ručak zaista poslovni sastanak u nešto ugodnijem ambijentu od uredskog.
Ali ističe i da postoje dvije skupine iznimki.
Zanimljive iznimke
„Jedna je famozni team building, gdje se i dalje troši vrlo mnogo novca, i to uglavnom besmisleno, gdje se ljudi i dalje previše opuštaju i povremeno opijaju. Team builiding se,naravno, ne događa u samostalnim restoranima nego u resortima, hotelima, vinarijama ili na OPG-ovima.
Druga je iznimka VIP poslovni ručak ili večera. VIP poslovni ručak ili večera priređuje se u dva slučaja. Prvi je uvod u sklapanje zaista važnog, financijski presudnog posla za jednu, ili obje strane. Drugi je slučaj pokušaj šarmiranja neke osobito značajne osobe. I tada se troši puno novca, na šampanjce, škampe, kavijar ili degustacijske menije.
No, takvi su slučajevi relativno rijetki, i svakako nisu tipični za poslovno komuniciranje u restoranu.“, komentira Davor Butković.
A njegov izbor najboljih mjesta u Zagrebu za poslovne ručkove?
„Ovo, naravno, zavisi o osobnim ukusima, ali i o uredskim lokacijama.“, ističe Butković.
„Primjerice, jedno od najpopularnijih mjesta za poslovne ručkove u Zagrebu jest Bistro Vukušić na Slavonskoj aveniji, jer se nalazi između stotina i stotina ureda, pa ljudi ne moraju gubiti vrijeme na vožnju do centra grada. Isto vrijedi i za Zelendvor na zagrebačkom zapadu.
No, ako govorimo o mainstreamu, idealni restorani za poslovni ručak ili večeru svakako su Carpaccio, Vinodol, Theatrium, Bistro Esplanade,Tekka i djelomično Man02.“, kaže Butković.
Zašto? Što je presudno?
Steakovi, bijela riba…
„Zato što su na dobrim lokacijama, dakle ili u centru, ili blizu parkirališta, zato što nude dobro pripremljenu hranu opće prakse, ili odličnu specifičnu hranu( japanska Tekka), zato što imaju visoko profesionalan servis i veoma dobra vina po razumnim cijenama.
Osim toga, u tim restoranima vlada prijateljska, civilizirana, vibrantna, a opet dovoljno distancirana atmosfera: preopuštena mjesta nisu dobra za poslovne ručkove.“, obrazlaže svoj izbor.
„Jasno je da u kreativni bistro Theatrium češće odlaze manje konvencionalni poslovni ljudi, dok oni konzervativniji preferiraju Vinodol, a oni skloni javnom životu Carpaccio i Le Bistro.
ManO2 osobito je zanimljiv, jer taj restoran ima dva lica. S jedne strane, ManO2 je avangardni gastronomski restoran s kompliciranim degustacijskim menijima, koji nipošto ne idu uz poslovne ručkove. S druge strane, Man02 prodaje izvrsne steakove, ribu i rakove.
A steakovi, bijele ribe i rakovi i dalje spadaju među najtraženiju robu na poslovnim ručkovima.“, zaključuje svoj prikaz zagrebačke restoranske scene za poslovne prigode Davor Butković.