Ovo je nova hrvatska jedrilica. Odlikuju je lagani materijali i pogon na struju
Dalmatia Boat Show koji se održava od 18. do 21. travnja predstavio je više od 200 plovila. Jedna od 20 premijera bilo je predstavljanje električne jedrilice More 50 izgrađene u Dugopolju.
Proizvođači brodica u Hrvatskoj su rijetki, a jedrilica još rjeđi. Postoje samo tri, koji zajedno proizvedu oko 30 brodova godišnje. Jedna od njih je hrvatska tvrtka A-More Yachts čije je sjedište u Zagrebu, a brodogradilište u Dugopolju iznad Splita. Oni su ovih dana bili prisutni na sajmu Dalmatia Boat Show u Segetu Donjem na kojem su imali premijeru svoje treće jedrilice. Riječ je o 16-metarskom modelu More 50, specifičnom po tome što ima električni pogon.
Lako je biti osviješten kad imate novaca
Forbes Hrvatska tom prilikom razgovarao je sa Silvijom Santini Mandić, koja je pojasnila kako u sljedećih pet godina planiraju imati sasvim održivu i zelenu ponudu i nuditi jedrilice pogonjene električnim pogonom. Pojašnjava kako je na jedrilicama takav pristup logičan jer su one u povijesti uvijek bile pogonjene vjetrom, a sav drugi pogon na jedrilici je pomoćni, pa prelazak na struju nije tako teško realizirati kao na motornjacima ili automobilima.
Neće se slijepo držati plana, pa je moguće da se on realizira sa zakašnjenjem, a neće ni odbiti ugradnju motora s unutarnjim izgaranjem, ali smjer je definitivno struja. Pojašnjava kako je već sada potražnja za takvim jedrilicama velika, jer su ciljani kupci osviješteni, ali odmah i dodaje: Lako je biti osviješten kad imate novaca, teško je kad nemate. A tko ima za brodove izložene na sajmu, definitivno ima.
Ono što brodovima na struju ne ide u prilog je infrastruktura koja je za sada prilično skromna. U marinama je punjenje uglavnom moguće preko običnih utičnica, ali se Mandić nada kako će s vremenom rasti broj bržih punjača.
Baterija se može puniti i hidro pogonom
More 55 Electric ima bateriju koja mu nudi oko sedam sati autonomije, koja se punjenjem (tijekom plovidbe) mogu produžiti za dodatnih sat do dva. Naime, osim klasičnim putem putem strujne mreže, baterija se može puniti solarno, ali i hidro pogonom. Dok je jedrilica pokretana vjetrom propeleri se vrte i stvaraju struju.
Ističe i kako je njihovo brodogradilište jedinstveno u svijetu po tome što cijeli brod proizvode vakumskom infuzijom u vinilesteru. Riječ je o svojevrsnoj alternativi karbonu koji koriste i neka druga brodogradilišta, ali ne za cijeli brod. Na taj način rezultat su jako čvrsti i lagani brodovi, što rezultira većom brzinom na regatama i većim dosegom električnog pogona. Niša u koju su se pozicionirali su jedrilice građene od skupih materijala koje se prodaju “srednje skupo”.
Po njenim riječima može se naslutiti kako bi brže rasli kad bi im to banke ili investitori olakšali financiranje. Proizvodnja jedrilica ima visoke troškove, a naplata slijedi tek kad one budu završene.
Kupci njihovih jedrilica su isključivo stranci. Dio jedrilica nakon kupnje ostaje na Jadranu, dio ih je na Mediteranu s naglaskom na Italiji, a nađe ih se i u Švedskoj, Novom Zelandu… Oko polovice brodova ljudi kupe za privatne svrhe, a polovicu kao investiciju, pa ih iznajmljuju.