Sven Harjaček iz BIRD Incubatora za Forbes: Tužno je da hrvatski startupovi moraju bježati u SAD
Hrvatska, za razliku od nekih drugih zemalja, poput Estonije ili Izraela, nema sustavnu potporu za razvoj startupa. Ne postoji ministarstvo ili agencija koja bi se bavila razvojem startup ekosustava. Tu je prazninu između ostalih, odlučio popuniti i BIRD Incubator, iza kojeg stoji hrvatska IT kompanija Poslovna inteligencija.
BIRD Incubator nastao je prije otprilike tri godine, u vrijeme lockdowna, a primarni cilj bio im je davati podršku startupima čiji projekti u sebi, kao komponentu imaju umjetnu inteligenciju (AI). Ovog tjedna, u četvrtak 13. lipnja održat će se Demo Day tijekom kojeg će timovi iz njihovog predinkubacijskog programa žiriju i publici predstaviti svoje ideje.
Tim povodom porazgovarali smo sa Svenom Harjačekom, voditeljem poslovnog razvoja u Birdu, koji je za FORBES Hrvatska pojasnio kako cijela priča funkcionira iznutra.
“Ideja našeg predinkubacijskog programa jest da ostvarimo koristan društveni utjecaj, kroz osnaživanje startup ekosustava”, pojašnjava Harjaček i dodaje da žele pomoći čak ne samo formiranim startupima već i timovima koji još uvijek imaju samo ideju, ali znaju premalo o njenoj realizaciji.
Većina uspješnih startupa razvoj traži u zapadnoj Europi i SAD-u
“Danas je zahvaljujući internetu moguće mnogo toga naučiti o poslovanju, ali nedostaje fizičkih mjesta gdje se ljudi s idejama mogu povezati i surađivati. Kroz BIRD smo odlučili napraviti upravo to. Generalno, lokalno i u regiji ne postoje dovoljno dobri uvjeti za zadržavanje najboljih timova. Većina uspješnih startupa daljni razvoj traže u zapadnoj Europi ili SAD-u. Tužno je da nemamo resurse i kapacitete zadržati takve ljude.” kaže Harjaček.
Što se tiče predinkubacijskog programa, on je zamišljen kao edukacija kroz koju budući poduzetnici – osnivači startupa, mogu svladati neka osnovna znanja koja će im biti potrebna u budućem poslovanju, ali i dobiti povratnu informaciju o svojoj ideji od iskusnih mentora i žirija.
Timovi u jednomjesečnom programu prolaze neke od najvažnijih komponenti i inicijalnih faza razvoja startupa – od toga kako testirati ideju, kako je validirati, kako procijeniti komercijalni potencijal, kako napraviti poslovni plan itd. – a kulminacija svega je Demo Day tijekom kojeg pred žirijem i publikom prezentiraju svoje ideje i dobivaju povratne informacije o tome koliko su one dobre i zanimljive, a sve u svrhu edukacije tih ljudi”, pojašnjava Harjaček.
Kaže i da je ovo prvi puta da se kod njih radi ovakav program, a vjerojatno i u Hrvatskoj.
“Zaključili smo da je u ranim fazama najvažnije da timovi razgovaraju sa više mentora kako bi dobili što više povratnih informacija sa strane, savjeta… U najranijim fazama je najbitnija validacija jer, ako imaš ideju koja ne treba nikome, onda nemaš potencijal za komercijalizaciju. S druge strane, netko može imati dobru ideju, ali nema dobar marketing i prodaju. Što znači dobar proizvod, ako nitko za njega ne zna, pa ga se ne može ni prodati?”, kaže.
U listopadu kreće inkubacijski program. Očekuju se i startupi iz susjednih zemalja
No i u kasnijim fazama razvoja namjeravaju davati podršku startupima. Inkubacijski program krenut će u 10. mjesecu i očekuju da će se za njega prijaviti i startupi iz susjednih zemalja.
“Naša dugoročna ideja je imati tri programa. Prvi je predinkubacijski, primarno edukativni i za njega ćemo pokušati naći sponzora koji će ga podržavati. Ove godine taj program podržava Telemach. Zatim je tu inkubacijski program za koji računamo da će biti naš glavni program koji će imati komercijalni potencijal. I treći je akceleracijski program u kojem će se startupi spajati s investitorima. Taj program je, naravno, za startupe u kasnijim fazama razvoja”, kaže Harjaček.
Iako je BIRD prvenstveno zamišljen kao inkubator za AI startupe, kada je u pitanju predinkubacijski program, dobrodošli su svi. Bitno je da tim ima poduzetničku ideju, koju u inkubatoru, u suradnji s mentorima može testirati – vidjeti ide li u dobrom smjeru ili ne ide.