Stigle prve goleme plave dizalice koje će promijeniti vizuru Rijeke, do 2025. ulaganje 200 milijuna eura
Za novi riječki kontejnerski terminal, za koji su koncesiju 2021. godine dobili Maerskova kompanija APM Terminal i Vujnovčeva Enna Logic, upravo je iz Irske stiglo prvih pet dizalica. Terminal bi trebao biti otvoren 2025. godine, uz investiciju od 200 milijuna eura. Iako se ranije spominjalo da će ukupna investicija u 10 godina biti 480 milijuna eura, sada iz Rijeka Gateway kažu – 380 milijuna eura
Rijeka Gateway, kontejnerski terminal na Zagrebačkoj obali, opisuju kao najveći i najznačajniji projekt u novijoj povijesti riječke luke. Za manje od godinu dana taj bi terminal trebao početi s komercijalnim radom, a ovog su vikenda iz Irske počele stizati i prve goleme dizalice.
Investicija u terminal Rijeka Getaway doseći će 380 milijuna eura, od čega će više od 200 milijuna eura biti uloženo u prvoj fazi do 2025. godine (što uključuje i dizalice), a dodatnih 180 milijuna eura namijenjeno je za drugu fazu u sljedećih 10 godina, odgovorili su nam iz kompanije koja vodi cijeli projekt i u vlasništvu je APM Terminals, dio danskog Maerska, te Enna Logica Pavla Vujnovca.
U 10 godina 480 ili 380 milijuna eura?
Inače, na internetskoj stranici Rijeka Gatwaya stoji kako se „očekuje da će ukupna investicija Maerska, Enna Logica i Rijeka Gatewayabiti više od 480 milijuna eura“, no iz tvrtke nismo dobili dodatno objašnjenje zašto sada spominju 100 milijuna eura manje ulaganje.
Lani je pak premijer Andrej Plenković, kad je tu boravila danska premijerka, govorio o 500 milijuna eura ulaganja te naveo da će to „znatno pridonijeti da Luka Rijeka bude još veće prometno čvorište kada ja riječ o dolasku roba u Europu“, pri čemu se oslanja na izgradnju nizinske pruge kojom će Rijeka biti povezana sa srednjom i zapadnom Europom, a cestom D 403 s riječkom obilaznicom.
Podsjetimo, u studenome 2021. godine su APM Terminals (51 posto) i Enna Logic (49 posto) potpisale 50-godišnji koncesijski ugovor za dizajn i izgradnju te upravljanje kontejnerskim terminalom u riječkoj luci, a razvoj je predviđen u dvije faze.
17 dizalica u prvoj fazi
Ukupno će na terminalu, u prvoj fazi njegova rada, biti postavljeno petnaest RTG dizalica i dvije RMG dizalice na željezničkom dijelu terminala koje će omogućavati rad kontejnerskog terminala i manipulaciju teretom, odgovorili su nam, a proizvedene su u pogonima poznatog irskog proizvođača Liebherr.
„Dizalice koje dolaze u Rijeku su u plavoj boji, a prvih pet uz dijelove za dodatnih pet stiglo je 3. kolovoza morskim putem. RTG dizalice (rubber tyred gantry cranes) namijenjene su manipulaciji kontejnera unutar samog terminala, a kreću se na gumenim kotačima, dok se RMG dizalice (rail mounted gantry cranes) kreću tračnicama te su namijenjene prekrcaju kontejnera na vlakove i s njih“, kažu u Rijeka Gateway.
Drugi dio isporuke RTG i RMG dizalica očekuju sredinom kolovoza, dok bi prva dva kontejnerska mosta (STS), što su veće dizalice za pretovar tereta između broda i operativne obale, na terminal trebala stići u prvoj polovici listopada.
Kreću sa 650 tisuća kontejnerskih jedinica godišnje
Peter Corfitsen, generalni direktor Rijeke Gateway, poručio je da će to biti prvi kontejnerski terminal u regiji koji će koristiti isključivo dizalice na električni pogon, što smanjuje utjecaj na okoliš cijelog terminala. „Osim smanjenja emisija, one također generiraju niže razine buke koja dolazi s terminala“, stoji u odgovoru.
Svečano obilježavanje početka izgradnje state-of-the-art, daljinski upravljanog terminala bilo je prošle godine u rujnu, a tada je rečeno i da će u prvoj fazi terminal raditi s kapacitetom od 650 tisuća kontejnerskih jedinica (TEU) na godinu, dok se u idućij fazi se planira kapacitet veći od milijun kontejnera.