Jadroliniji u 2023. isplaćeno više od 50 milijuna eura potpora. Samo pet trajektnih linija ih ne treba
Iako se zbog gužvi tijekom sezone stječe dojam kako je održavanje brodskih linija unosan posao, to za većinu cjelogodišnjih linija ne vrijedi. U slučaju trajekata u 2023. godini samo pet linija je isplativo. FORBES Hrvatska istražio je kolike su potpore koje dobiva Jadrolinija.
Jadrolinija trenutno ima 39 trajekata, 12 katamarana, 4 klasična putnička broda i dva trajekta na međunarodnim linijama. Godišnje preveze preko 12 milijuna putnika i 3,5 milijuna vozila.
Kad su u pitanju trajekti, unutar Hrvatske trenutno postoje 24 linije. Jadrolinija ih održava 23, dok Rapska plovidba održava jednu – onu između Stinice i Mišnjaka, odnosno kopna i Raba. To je jedna od pet profitabilnih linija za koje koncesionar ne dobiva potporu. Preostale četiri su Valbiska – Merag koja povezuje Lošinj i Cres s Krkom odnosno kopnom, Porozina – Brestova koja povezuje Lošinj i Cres s Istrom, Prizna – Žigljen koja povezuje Pag s kopnom, i Split – Supetar koja povezuje Brač i Split.
Samo nekoliko kratkih profitabilnih linija
Većina profitabilnih linija je prilično kratko. Stinica – Mišnjak duga je samo tri kilometra kao i Prizna – Žigljen, Brestova – Porozina pet, Valbiska – Merag sedam, a Split – Supetar 16 kilometara. Osim toga, postoje određene specifičnosti koje utječu na njihovu profitabilnost. Osim kratkoće, liniji Stinica – Mišnjak u prilog ide i to što je Rab s malo manje od 10.000 stanovnika peti otok po broju stanovnika u Hrvatskoj.
Turistička sezona na sjevernim otocima, a pogotovo na Lošinju, traje duže nego na otocima na jugu. Profitabilnosti creskih linija vjerojatno pomaže i to što Lošinj i Cres (koji su povezani mostom) zajedno imaju gotovo 11.000 stanovnika. Zahvaljujući Paškom mostu, može se reći da Prizna – Žigljen spaja kopno s kopnom, što automatski povećava promet na toj liniji. Brač kao veliki otok na kojem brojni Splićani imaju vikendice također ne iznenađuje profitabilnošću svoje glavne trajektne veze.
Četiri linije imaju preko 300.000 putnika, ali i dalje nisu u plusu
Četiri trajektne linije koje primaju poticaje posebno su izdvojene, jer njihov prosječni godišnji promet (prema podacima za posljednje dvije godine) iznosi više od 300.000 putnika. To su linije Zadar – Preko (na Ugljanu), Biograd – Tkon (na Pašmanu) te Drvenik – Sućuraj i Split – Stari Grad koje povezuju kopno s otokom Hvarom. Subvencija za te četiri linije iznosi ukupno 2,84 milijuna eura.
Subvencija za preostalih 14 trajektnih linija ukupno iznosi 30,24 milijuna eura. Uvjerljivo najveća je za liniju Split – Hvar – Vela Luka – Lastovo. Ona je u 2023. godini iznosila 8,78 milijuna eura. Još šest ih iznosi preko dva milijuna eura. Osim ovih Jadrolinija je u 2023. godini dobila subvenciju za još 12 državnih brodskih i brzobrodskih linija u iznosu 19 milijuna eura.
Na stranicama Jadrolinije može se pronaći i Plan poslovanja za 2024. u kojem su račun dobiti i gubitka za 2023. te plan za 2024. godinu. Iz tih dokumenata može se vidjeti kako je Jadrolinija u 2023. godini ostvarila 166,87 milijuna eura prihoda. Očekivano – najviše je uprihodila od prijevoza putnika (41,83 milijuna eura) i vozila (58,84 milijuna eura). Potpore također čine znatan udio u prihodima. Za brzobrodske linije dobili su 9,82 milijuna, za državne brodske, trajektne i sezonske linije 28,78 milijuna, a za izvanredne potpore još 15,72 milijuna.
Rashodi tvrtke u prošloj godini iznosili su 161,94 milijuna eura. Najveći rashod u ovoj tvrtki koja zapošljava preko 2000 ljudi bile su plaće (42,37 milijuna eura), a na drugom mjestu je gorivo na koje je potrošeno 32,23 milijuna eura. Na održavanje je potrošeno 25,21 milijun eura.
U 2024. Jadrolinija planira i nabavu dva nova trajekta
U Planu poslovanja (docx) navodi se kako u 2024. godini Jadrolinija planira investirati 80,55 milijuna eura. Najviše – 64,23 milijuna u obnovu flote, 13,65 milijuna eura u postojeću flotu, a 2,67 milijuna u nekretnine i IT.
Dosta toga već je i ostvareno. Između ostalog, nabavljeni su trajekti Dalmacija, Oliver i Sveti Duje. Njihova nabava izazvala je i negativne kritike jer su Dalmacija i Oliver nešto stariji trajekti, dok su Oliver i Sveti Duje dosta proveli u remontu jer su trebali ozbiljne prilagodbe kako bi mogli zaploviti. Ipak, bilo je i pohvala. Bivši predsjednik Uprave Jadrolinije Alan Klanac tvrdi da je kupnjom Dalmacije napravljen odličan posao.
Prema planu, Jadrolinija bi u ovoj godini trebala započeti narudžbu dva nova trajekta. Jednog kapaciteta najmanje 70 vozila i 500 putnika i jedan kapaciteta najmanje 150 vozila i 1200 putnika.
Navodi se i kako će u trećem kvartalu 2024. biti definirani strateški projekti sufinancirani od strane Svjetske banke s prvenstvom sufinanciranja zelenih rješenja obnove flote te se očekuje potpisivanje ugovora o suradnji.