Jadrolinija je nabavila tri polovna trajekta: Evo što o tome kaže stručnjak za brodove Ivan Adum

featured image

16. velj 2024. 15:02

Jadrolinija ovih dana obnavlja flotu s tri trajekta. Dva od tri trajekta su brodovi stari više od 25 godina, a hrvatski stručnjak za brodogradnju Ivan Aduk kaže kako brodovi moraju biti jako kvalitetni da bi se koristili duže od 20 godina.

Najveći hrvatski putnički brodar Jadrolinija na tržištu polovnih brodova nabavio je nedavno tri trajekta. Najveći od njih, ujedno i najveći Jadrolinijin trajekt ikad, zaplovit će na liniji Dubrovnik – Bari. Njega će Jadrolinija uzeti u najam od brodarske kompanije Fjord Line nakon što je prošle godine grčkoj kompaniji Furioso Maritima prodala trajekt Dubrovnik za 2,85 milijuna eura.

Druga dva namijenjena su linijama u splitskom okruženju. Trajekt Sveti Duje kupljen za 7,7 milijuna eura uglavnom će se koristiti na liniji Split – Supetar, a trajekt Vela Luka kupljen za 12 milijuna eura uglavnom na liniji Split – Vela Luka – Ubli.

Najveći Jadrolinijin trajekt do sada

Trajekt Oslofjord dug 134,5 metara tek treba dobiti hrvatsko ime i u sljedeća dva tjedna biti usklađen s Jadrolinijinim vizualnim identitetom. On je izgrađen 1993. godine, ali je obnovljen prije deset godina. Jedan je od tri identična trajekta izgrađena u norveškom brodogradilištu Fosen Mekaniske Verksted. Ima kapacitet 1350 putnika i 350 vozila. Na osam paluba nalaze se brojni dodatni sadržaji za putnike poput restorana, kafića, igraonice za djecu i trgovine, ali i lijepo uređenih vanjskih paluba. Prilikom njegove obnove navodno su izbačene kabine za putnike, no Jadrolinija je ignorirala taj dio Forbesovog upita, pa nema službene potvrde te informacije.

Uz ovoga, jedini Jadrolinijin trajekt koji trenutno plovi na međunarodnim linijama je 128 metarski Marko Polo. Iako je izgrađen još 1972. godine, u Jadroliniji još ne spominju mogućnost njegove zamjene novijim brodom.

Trajekt Vela Luka je pravi nasljednik Lastova

Trajekt Vela Luka kupljen je u Grčkoj gdje je plovio posljednje četiri godine. Prije toga plovio je u Japanu na liniji Wakayama-Tokushima, a izgrađen je u japanskom brodogradilištu Usuki Shipbuilding 1997. godine. Mnoge će svojom linijom podsjetiti na Jadrolinijin trajekt Lastovo izgrađen 1969. godine. Taj trajekt imao je izvrsne maritimne sposobnosti, za razliku od trajekta Korčule koji posljednjih godina plovi na toj liniji. Vela Luka je duga 108 metara, a prema podacima Jadrolinije ima kapacitet 680 putnika i 100 vozila.

Trajekt Sveti Duje najnoviji je od njih. Izgrađen je 2017. godine u Grčkoj. Dug je 107 metara, kapaciteta 780 putnika i 130 vozila.

“Mi smo poput staračkog doma za brodove”

Hrvatski stručnjak za brodogradnju Ivan Adum nije htio komentirati konkretne brodove – jer nema uvid u njihove nacrte i specifikacije, no kritizirao je odluku o njihovoj kupnji rečenicom „Kako može domaći brodar kupovati karampane vani?“ Za one koji ne razumiju kolokvijalnu riječ “karampane”, radi se o krntijama, starudijama. Adum je pri tome i citirao nekadašnjeg profesora Stanka Šilovića koji je rekao kako smo poput staračkog doma za brodove.

Doduše, priznaje kako su japanski brodovi kvalitetni, mada sumnja da bi Vela Luka mogla biti nefunkcionalna ako su je Japanci prodali nakon 20, a Grci već nakon četiri godine.

Žali zbog toga što se ne grade kod nas.

„Nemamo brodogradnju, jer su se pojavili novi mudraci. Pogledajte tko se sve ugnjezdio u brodogradilišta: Debeljak u Splitu, Končar u Trogiru, 3. Maj je nestao, sudi se Uljanik,…“ – kaže Adum i dodaje kako brodovi moraju biti jako kvalitetni da bi se koristili duže od 20 godina.

„Kad bi bilo pameti mogla bi se koristiti EU sredstva, kao što rade Danci“ – nastavlja Adum. No odmah kaže i kako su europski novci podložni strogim kontrolama, što vjerojatno nekome ne bi odgovaralo.