Direktor 3. maja Edi Kučan za Forbes objašnjava zašto kasni brod zbog kojeg mu prijeti smjena
Nadzorni odbor 3. maja poljuljao je nedavno poziciju direktora Edija Kučana predlažući da se na Glavnoj skupštini društva odbije njegovo izvješće. Najveći problem vidjeli su u kašnjenju, povećanim troškovima i statusu novogradnje 527. Kučan je za Forbes Hrvatska pojasnio kako je došlo do problema s tim brodom i podsjetio što je sve napravljeno otkad je preuzeo brodogradilište. Zbog visokih kamata na kredite, ono i dalje posluje u minusu.
Nadzorni odbor nedavno se usprotivio usvajanju izvještaja Uprave riječkog brodogradilišta 3. maj o poslovanju društva u 2023. godini, a rasplet se očekuje 17. srpnja, na Glavnoj skupštini društva. Kao ključni problem naveli su probijanje rokova i troškova te nejasnom statusu završetka novogradnje 527 – najvećeg broda kojeg su ikad radili. Posao izgradnje tog broda originalno je dobilo brodogradilište Uljanik, ali ga je 3. maj preuzeo kupnjom na dražbi iz stečajne mase Uljanika kad je bio na 30 posto završenosti.
Na pitanje je li točno da je on preuzet na inzistiranje Vlade, jedini član Uprave 3. maja Edi Kučan za Forbes Hrvatska odgovario kako to nije točno. Pojašnjava kako se novogradnja 527 nalazila na trećemajskom navozu, a bila je u vlasništvu Uljanika. Kako je navoz bio blokiran tom gradnjom, 3. maj je napravio analizu i zaključio kako je bolje dovršiti gradnju i porinuti je s navoza nego ići u njezino rezanje i prodaju u staro željezo. Na zahtjev 3. maja Vlada je odobrila državno jamstvo za dovršetak broda.
Više vanjskih krivaca za kašnjenje
Na pitanje o tome kako su nastali problemi vezani uz kašnjenje i veće troškove, pojasnio kako je pomak u roku isporuke ispočetka bio vezan uz dolazak glavnog motora iz Kine koji zbog problema u Jemenu nije mogao odmah proći kroz Sueski kanal nego je morao čekati odobrenje. Iz tog razloga motor je u Brodogradilište stigao 2.1.2024. godine. Obzirom na karakteristike broda, porinuće bez motora nije bilo tehnološki prihvatljivo i zalaganjem svih aktera od radnika pa do dobavljača i špeditera brod je porinut 17.2.2024. godine.
Osim dolaska glavnog motora, Brodogradilište se susrelo i s problemom isporuke opreme za samoiskrcavanje tereta poznatom i po nazivu boom. Krajem rujna 2023. godine saznali su da je brod, na kojem se nalazio boom kojeg je izgradio EMS-TECH, zaustavljen u Hong Kongu. Odmah su pokrenuli sve aktivnosti da boom pokušaju osloboditi i prekrcati na drugi brod, kako bi ga doveli u Hrvatsku. Za EMS-TEH su pronašli novog brodara i agenta za transport booma u Hrvatsku, no kako EMS-TEH to nije prihvatio, alternativno rješenje su pronašli u izradi metalne konstrukcije booma u Estoniji koji je u konačnici u Brodogradilište stigao 12.5.2024. godine. S obzirom da ga treba dodatno opremiti, što iziskuje još dva mjeseca dodatnih radova, pravovremena isporuka broda nije bila moguća stoga je Brodogradilište najavilo Kupcu tzv. višu silu.
Odbijanje izvješća izazvalo pomutnju koja im ne treba
Brodogradilište se susrelo i s povećanim troškovima jediničnih cijena kooperacije, nedostatkom kvalitetne radne snage kooperacije, pritiscima pojedinih kooperanata i dobavljača opreme za avansno plaćanje, utjecaju inflacije kao i povećanim troškovima energenata. Na sve navedeno Uprava nije mogla imati nikakav utjecaj.
Dodao je kako su svi njihovi izračuni za dovršetak novogradnje 527 kao i opstojnost brodogradilišta bili bazirani na ugovaranju novih brodova za polarna krstarenja s tvrtkom MKM Yachts koji se još uvijek nisu realizirali.
Na pitanje o tome je li iznenađen odlukom Nadzornog odbora odgovorio je da ne bi komentirao. Tvrdi da se s Nadzornim odborom redovno se komuniciralo i o svemu se redovno obavještavalo, stoga se nadam da kako su bilo kakve odluke donijete po njihovoj savjesti. U telefonskom razgovoru koji je prethodio Kučanovim pismenim odgovorima, požalio se kako je Nadzorni odbor radio sjednicu o poslovnim rezultatima na koju ga nisu ni zvali iako se nalazio u blizini.
Rekao je kako su članci o izostanku podrške Nadzornog odbora izazvali pometnju u brodogradilištu i nevjericu među kooperantima koji su potom provjeravali hoće li im poslovi koje su radili biti plaćeni. Rekao je da im panika sad ne treba i da je brod gotov 92 posto.
Na pitanje misli li da će Glavna skupština koja se održava 17. srpnja prihvatiti prijedlog Nadzornog odbora i ne usvojiti njegov izvještaj te očekuje li da će biti smijenjen odgovara kako očekuje da će Skupština donijeti odluke sukladno Zakonu o trgovačkim društvima.
Spasio brodogradilište 2019. godine
Kučan je od početka svoje karijere u 3. maju, a na čelo brodogradilišta došao je dva puta u trenutku kad je ono bilo u teškoj situaciji te mu je poboljšao prihode. Kad ga je po drugi put preuzeo 2019. godine, uporni trećemajci bili bez osam plaća, ali su odlučili ostati u škveru i boriti se za brodogradnju. Ipak, svo ovo vrijeme troškovi su ostali viši od prihoda.
“Zahvaljujući radnicima i pruženoj prilici kooperanata i dobavljača, Vlada RH je također (2019. godine, op.FH.) prepoznala želju za očuvanjem brodogradnje te je svojim odlukama omogućila završiti započete brodove” – pojašnjava Kučan i nabraja kako su tada isporučili nekoliko brodova. Riječ je o novogradnji 733 – samoiskrcavajućem brodu za rasuti teret, novogradnji 723 – kemijski tanker IMO2, novogradnji 514 – brodu za prijevoz kamiona i automobila kapaciteta 7000 vozila, gradnje trupa i djelomičnog opremanja novogradnje 734 – broda za polarna krstarenja, tri trupa jahte s djelomičnim opremanjem te izradi dva pontona za obnovu Dok-11. Izradili su i više od 1000 tona tankostijenih sekcija za talijanske partnere.
Ističe kako je deblokiranjem poslovnih računa 2019. godine, brodogradilište sklopilo sporazume s vjerovnicima za stari dug. Do današnjeg dana 163 domaća i 30 strana vjerovnika dobila su ukupno 7,9 milijuna eura iz vlastitih izvora kontinuiranim ugovaranjem dodatnih poslova, te podmirili svoja dugovanja prema bivšim društvima Uljanik Grupe.
Za trenutne gubitke najviše su krive kamate na kredite
Gubitak poslovnih godina u najvećoj mjeri vezan je uz kamate na protestirano državno jamstvo iz 2018. godine kao i kamate na kredite za novogradnju 527, pokretanje proizvodnje te kredit za obrtna sredstva. Naglašava i kako su kamate po kojima se 3. maj može zadužiti izuzetno visoke u odnosu na mogućnosti ostalih Europskih brodogradilišta.
Dodaje kako bilancu brodogradilišta dodatno opterećuje i dug prema Uljaniku u stečaju kao i dug prema Uljanik Proizvodnji opreme u stečaju kao i protestirano jamstvo iz 2018. godine, a koja brodogradilište iz redovnog poslovanja ne može podmiriti.
“Ja sam zaljubljenik u brodove i hrvatsku brodogradnju i mišljenja sam kako će brodogradnja opstati na ovim prostorima budući da se znanje ne smije izgubiti. Brod je prepoznatljiv hrvatski proizvod, mi smo pomorska zemlja i 3. maj će nastaviti graditi brodove kroz tvrtku-kćer 3. maj Rijeka 1905 d.o.o. za brodogradnju” – završava Kučan. Vjeruje kako i broj od 7000 ljudi na ovogodišnjem porinuću jednog od brodova potvrđuje da brodogradilište nešto znači i za građane Rijeke.
Juraj Šoljić iz Nadzornog odbora brodogradilišta na upit Forbesa Hrvatska za komentarom odgovorio je kako je Nadzorni odbor donio odluku da medijima neće komentirati svoj prijedlog odbijanja Kučanovog izvješća.