EU napada kineske električne automobile putem carina, ali Kinezi će ih proizvoditi i ovdje

Aktualno Marko Repecki 6. srp 2024. 08:20
featured image

6. srp 2024. 08:20

Što za europske zemlje zapravo znači uvođenje posebnih carina na kineska električna vozila? Mnogo je otvorenih pitanja nakon poteza Europske komisije. Ne samo – hoće li i kako će točno uzvratiti Kina, nego što to znači i za energetsku tranziciju u Europi. Europska unija postavila je ambiciozan cilj da do 2035. godine potpuno izbaci vozila s unutarnjim izgaranjem.

Europska unija ovog je tjedna donijela odluku o uvođenju posebnih carina na električna vozila proizvedena u Kini. Ovaj potez ima za cilj zaštititi europsku automobilsku industriju od nelojalne konkurencije i damping cijena koje omogućuju kineskim proizvođačima da prodaju vozila po znatno nižim cijenama. 

Carine će iznositi  do čak 37,6 posto, ovisno o proizvođaču, i stupit će na snagu odmah. Ova mjera uvedena je nakon što je EU provela istragu koja je pokazala da kineski proizvođači električnih vozila dobivaju značajne subvencije od države, što im omogućava niske cijene​​.

Kina uzvraća udarac

Odluka EU o uvođenju carina izazvala je, naravno, snažnu reakciju Kine, koja je pozvala EU na ozbiljne pregovore kako bi se izbjeglo pogoršanje trgovinskih odnosa. Kinesko ministarstvo trgovine naglasilo je da je EU ignorirala činjenice i pravila Svjetske trgovinske organizacije (WTO), te je pozvalo na obustavu carina i rješavanje spora putem dijaloga. Kina je  zaprijetila kontra mjerama – uvođenjem carina na neke europske proizvode kao što su svinjetina, mliječni proizvodi​ i neka alkoholna pića.

Uvođenje posebnih carina na kineska električna vozila moglo bi imati značajne posljedice na energetsku tranziciju u Europi. Europska unija postavila je ambiciozan cilj da do 2035. godine potpuno izbaci vozila s unutarnjim izgaranjem. Međutim, dodatne carine na kineska električna vozila mogle bi usporiti ovu tranziciju.

Očekuje se rast cijena električnih automobila

Jedan od glavnih problema koje bi carine na uvoz kineskih električnih vozila mogli prouzročiti je povećanje njihove cijene za europske potrošače. Trenutno su električna vozila još uvijek prilično skupa, a dodatne carine samo će povećati njihove cijene. Prema izvješću nizozemske bankarske grupacije ING, kineska električna vozila čine oko 8 posto europskog tržišta električnih vozila, ali je njihova niska cijena bila ključna za poticanje rasta ovog segmenta. Povećanje cijena smanjit će pristupačnost električnih vozila prosječnim potrošačima, što bi moglo dovesti do sporijeg prihvaćanja električnih vozila i usporavanja napretka prema ciljevima smanjenja emisija štetnih plinova.

Europski proizvođači ovise o kineskim baterijama

Također, pitanje je kako će se  sve skupa odraziti općenito na proizvodnju električnih vozila. Naime, Kina ima ključnu ulogu u globalnom lancu opskrbe proizvođača električnih vozila, posebno u proizvodnji baterija. Kineski proizvođači dominiraju tržištem baterija, što je važna komponenta električnih vozila. Eventualno proširenje trgovinskog rata moglo bi poremetiti opskrbu baterijama, što komplicira proizvodne procese za europske proizvođače električnih vozila. Ovaj poremećaj u lancu opskrbe mogao bi dodatno usporiti proizvodnju i dostupnost električnih vozila u Europi​​.

Proizvodnja kineskih automobila Byd.
Pogled u tvornicu automobila BYD; Foto: REUTERS/Chalinee Thirasupa

Kinesi planiraju proizvodnju u EU

Ipak, treba spomenuti i da kineski proizvođači električnih vozila već od ranije imaju ambiciozne planove za otvaranje tvornica unutar Europske unije. Ova strategija im omogućava da ostanu prisutni na bogatom europskom tržištu. Na primjer, kineski BYD planira otvoriti proizvodni pogon za električna vozila i plug-in hibride u Mađarskoj. Chery Auto najavio je početak proizvodnje svojih Omoda vozila u Španjolskoj. Također, Leapmotor, u suradnji sa Stellantisom, planira proizvoditi mala električna vozila u Poljskoj. 

Hrvatska ne bi trebala osjetiti eventualno širenje trgovinskog rata

U slučaju izbijanja šireg trgovinskog rata između Kine i EU, posljedični poremećaji u trgovini ne bi trebali imati značajan utjecaj na Hrvatsku. Hrvatska ima relativno mali izvoz u Kinu, koji iznosi oko 100 milijuna dolara godišnje. Stoga, iako bi eventualne kineske kontra mjere mogle zahvatiti i neke hrvatske proizvode, ukupni utjecaj na hrvatsku ekonomiju bit će vrlo ograničen.