Europskoj autoindustriji pada profit – ponajviše zbog sve slabije prodaje električnih vozila
Prodaja automobila u Europi još uvijek djeluje snažno, no temeljni profiti ubrzano padaju, a ne pomaže ni činjenica da prodaja električnih automobila nije uspjela ispuniti očekivanja.
Pod posebnim pritiskom našli su se Volkswagen i Mercedes, ali BMW uspijeva odoljeti stresu.
Podaci Europske udruge proizvođača automobila izgledaju zdravo, no ispod prvih brojki gomilaju se minusi. U listopadu ove godine porasla je prodaja automobila u Europskoj uniji za 14.6 posto, iako je najveće tržište, ono njemačko, zabilježilo rast od tek 4.9 posto u odnosu na prošlu godinu.
Vanjski znakovi uspjeha skrivaju sve veće slabosti. Riješeni su problemi prekida u lancu opskrbe i novi automobili na tržište dolaze velikom brzinom, što snižava cijene, a ostavit će posljedice i na profitne marže krajem ove i sljedeće godine. Treba napomenuti i kako zapadnu Europu, koja uključuje pet najvećih tržišta (Njemačku, Francusku, Britaniju, Italiju i Španjolsku), još uvijek potresa inflacija i visoki troškovi financiranja.
Godišnja stopa ukupne prodaje u zapadnoj Europi u listopadu je iznosila 13.6 milijuna, pokazuju podaci stranice GlobalData. To je za oko 3 milijuna manje u odnosu na predpandemijsku 2019. godinu.
Mercedes i Volkswagen muče se s prodajom električnih vozila. Volkswagen je smanjio broj smjena na proizvodnji električnih automobila ID.3 i Cupra Born, a prije toga su u listopadu privremeno zaustavili proizvodnju Audi A4 E-trona kao i modela ID.4 i ID.5. Iz tvrtke upozoravaju da su profiti pod pritiskom.
Mercedes se pak žali na “brutalni” rat cijena električnih vozila dok je potražnja u padu zbog slabljenja gospodarstva. Tvrtka je spustila svoje prognoze o profituna donju granicu svojih ranijih očekivanja od 12 do 14 posto. U SAD-u, Mercedes navodno nudi popuste od čak do 10.000 dolara kako bi prodali svoja električna vozila.
Tvrtka HSBC Global Research bila je zabrinuta zbog “kontinuiranog” pada marže u Mercedesu, što je bilo povezano s činjenicom da prodaja Mercedesovih električnih automobila nije ispunila zadane ciljeve, a to bi se moglo nastaviti i sljedeće godine.
“Vjerujemo kako bi slaba potražnja (Mercedesovih) električnih vozila mogla potrajati, pogotovo tijekom zastoja uoči predstavljanja niza novih modela krajem sljedeće godine,” stoji u izvješću HSBC Global Researcha.
BMW odolijeva pritiscima
BMW je uspio izbjeći probleme, prijavivši više profitne margine u trećem kvartalu nakon snažne potražnje za njihovim električnim automobilima. Iz Porschea navode kako luksuzna tržišta nisu imuna na inflaciju i povećane kamatne stope.
Tvrtka Bernstein Research u izvješću navodi kako prognoze za trenutni kvartal, ali i za 2024. godinu, izgledaju sve lošije.
“Ključni izvori podrške potražnje – snažna potražnja, lista narudžbi i niske zalihe – počeli su opadati na svakom tržištu, a u porastu su prepreke poput sve viših uvjeta financiranja, sve manja rezidualna vrijednost i kompenzacije za lanac opskrbe. Za većinu proizvođača koje istražujemo, to uglavnom znači niže prihode i marže za četvrti kvartal ove godine i sve veću nesigurnost za prvu polovicu 2024,” stoji u izvješću tvrtke.
Disciplina proizvođača pri određivanju cijena također je oslabila, a to je najviše utjecalo na prodaju električnih vozila.
“Proizvođači za masovno tržište održali su iznenađujuću razinu discipline po pitanju poticaja. Ipak, kako broj narudžbi u Europi sve više pada, a čujemo sve negativnije komentare o zaradi u trećem kvartalu ove godine, očekujemo da ćemo uskoro vidjeti i više popusta. Zasad se čini kako je potražnja za električnim vozilima na Zapadu pretrpjela najveći udarac,” kažu iz tvrtke.
Investicijska banka UBS slaže se sa scenarijem u kojem će trenutna prodaja biti preplavljena dubljim silama. Prodaja na pet najvećih tržišta u Europi u listopadu je porasla za 14 posto, ali narudžbe od početka godine su u minusu: U Francuskoj je zabilježen pad od 12, a u Njemačkoj od 21 posto.
U njemačkoj autoindustriji strahuju od pogoršanja gospodarske slike, no nadaju se da to neće dugo trajati.
“Tvrtke u njemačkoj autoindustriji svoju trenutnu poslovnu situaciju ocjenjuju kao značajno goru nego prethodnog mjeseca,” stoji u izvješću instituta IFO za studeni. “Ipak, očekivanja za naredne mjesece su se malo poboljšala, iako su još uvijek vrlo niska.”
Autor originalnog članka: Neil Winton, viši suradnik Forbesa
Link: Europe Auto Profits Weakening, Undermined By Slowing EV Sales
(Prevela: Nataša Belančić)