Kako ide prodaja kineskih automobila u Hrvatskoj? Neki modeli su porazili EU zvijezde
Od početka godine do kraja rujna kineski MG samo je u Hrvatskoj prodao 1.027 vozila, a Geely, relativno nov igrač na našoj sceni, 351. Forthing je našao put do 149 hrvatskih kupaca, piše Hina u analizi objavljenoj nakon objave da je Europska komisija donijela odluku o dodatnim carinama na električne automobile iz Kine
Samo je u rujnu, MG – sljedbenik velike britanske marke koju su Kinezi prilagodili svojim standardima – u Hrvatskoj je prodao 167 vozila, a Geely 84. Prodaja Forthinga stala je na 27 primjeraka.
Malo? Citroen je, primjerice, u istom mjesecu prodao 26, a Fiat 17 automobila. Od početka godine do kraja devetog mjeseca Fiat je ukupno prodao 538 vozila, JEEP 192. Dovoljno da zazvoni na uzbunu.
MG (Morris Garages) ima sjajnu povijest. Nastao je 1924. godine u jednom britanskom pogonu. Sada je u vlasništvu kineske kompanije SAIC Motor Corporation. Forthing nema takvu povijest, ali također nadire. Razvija se od 2001. unutar Dongfeng Motorsa, jedne od najvećih kineskih auto kompanija. Ne biraju se sredstva – neki od modela tog proizvođača drastično su nalik pojedinim europskim premium vozilima. Kinezi nemaju problema s tim da “preslikaju” što im se sviđa – i izgled i tehnologiju, a na kupcima je da procijene žele li to platiti.
Geely također snažno grabi zadnjih godina. Tvrtka je osnovana 1986., isprva proizvodeći motocikle i frižidere da bi tek 1997. ušla u auto industriju. Godine 2010. kupuje Volvo, a sedam godina kasnije Lotus. Sada reže granu europskim proizvođačima automobila sa stoljetnom poviješću.
Ali to nije sve. Tu su još i druge poznate kineske marke, BYD, XPeng, Dongfeng, Link&Co.
Neki primjerci kineskih proizvođača izgledaju vrlo primamljivo – i izgledom i cijenom. Pitanje je, međutim, što će biti sa servisnom mrežom i dijelovima, hoće li se održati i kako će tu stvari stajati.
Stručnjaci kažu da europska premium klasa nije ugrožena. Mercedes će ostati tražen baš kao i, recimo, BMW, Audi, Porsche i drugi prvorazredni proizvođači. No, kod spomena na europsku auto konfekciju stručnjaci podižu obrve. Nitko ne zna što donosi budućnost, a Europa bi mogla ostati bez nekih proizvođača.
Stručnjaci oprezni na pitanje o kvaliteti
Iz Centra za vozila Hrvatske, na upit novinara Hine ne žele predviđati što će se događati u automobilskom ratu Europe i Azije i kako će se cijela ta priča završiti.
“Prije dosta godina isplivala je Dacia, a sada su se pojavili Kinezi. Zaista ne znamo što će biti od cijele te priče. Možete me nazvati za par godina kada budemo znali kako ta, sada nova, kineska vozila prolaze na tehničkom pregledu. Zasad je sve u redu, ponavljam radi se o novim vozilima, ali treba proći neko vrijeme da saznamo što će se događati”, kaže Tomislav Škreblin iz Centra za vozila Hrvatske.
Prometni stručnjak Željko Marušić s druge strane smatra da je Europa, ako se nešto ne promijeni, u velikoj opasnosti gubitka poznatih proizvođača.
“Najbolji nisu u opasnosti, ali većina ostalih europskih proizvođača automobila mora dobro razmisliti o svojoj budućnosti”, rekao je.