Legendarnim Pony biciklima raste popularnost, u pripremi je i mali električni motocikl

featured image

1. tra 2024. 10:17

Slovenska tvrtka Turna iz Šoštanja kupila je prije šest godina tvrtku gubitaša koja je imala brend Rog i plasirala na tržište bicikle Pony. Danas njihovom prodajom pokrivaju troškove i planiraju oživjeti motocikl Pony Express.

Prije nekoliko godina u Turni su primili poziv iz Dubaija. S druge strane bio je čovjek koji je nekada živio na Balkanu i kao dijete vozio Pony bicikl. Zvao je slovensku tvrtku jer je tražio način kako ponovno okretati pedale ovom kultnom biciklu.

“Nije ga zanimala ni cijena ni poštarina. Htio je kupiti Pony”, objašnjava Vladimir Pogač, direktor šoštanjske tvrtke koja je od 2018. vlasnik brenda Rog te proizvodi i prodaje bicikle Pony.

Pony bicikli; Foto: Turna

Na području bivše Jugoslavije interes je najveći u Hrvatskoj

Pogač kaže da trećinu prodaje izvoze u daleke zemlje. “Na drugom kraju svijeta to vodi nostalgija, koje u Sloveniji više nema. Tamo prodamo oko 40 posto svih Ponyja. Trideset posto prodajemo i u zemlje bivše Jugoslavije, a prednjači Hrvatska“.

Prošle godine u Turni je proizvedeno oko 2000 Ponyja čija je prodaja uprihodila nešto manje od milijun eura. Proizvodnja i prodaja, kaže Pogač, raste iz godine u godinu i pokriva sve troškove. Ono što ostaje ulaže se iu daljnji razvoj biciklističkog programa.

Priča je počela kupnjom gubitaške tvrtke

Osnovna djelatnost šaleške tvrtke je proizvodnja komponenti za bijelu tehniku. U 2022. godini ostvarili su dobrih 19 milijuna eura prihoda od prodaje, što je bilo dovoljno za neto dobit od 568.720 eura.

Brend Rog dobili su u svoje ruke preuzimanjem tvrtke Gor kolesa koja je 2016. pokušala oživjeti i modernizirati Rogove bicikle. Ovaj startup nikada nije ostvario dobit, 2019. je pripojen Turni, gdje sada radi program Rog.

U Turni je zaposleno oko 200 ljudi, ali malo njih radi na biciklističkom programu. “Da je biciklistička tvrtka samostalna, ne bi preživjela s ovom prodajom. Dio sezone u programu nema posla, dok u drugom dijelu sezone treba puno ljudi. Kod nas je program dio sustava gdje se preklapaju sezonske i druge fluktuacije i administrativne usluge te su sinergije utoliko veće“, opisuje Vladimir Pogač djelovanje programa.

Poni bicikli dolaze u 10 verzija i nekoliko boja; Foto: Turna

Tko su kupci?

Prodaja Pony bicikala raste i ove godine, kaže Pogač, iako se industrija bicikala usporava nakon vrlo uspješnih godina. Kao razlog za to navodi tip bicikla koji predstavlja Pony. “Ovo nije ni sportski bicikl ni luksuzni predmet. Namijenjen je dnevnoj mobilnosti, primjerice da ga netko koristi umjesto automobila jedan dan u tjednu. Može s njim na posao, popodne u trgovinu, navečer na piće.”

Većina kupaca u Sloveniji su stariji stanovnici koji izražavaju želju za vožnjom bicikla po gradu. “Jedan dio kupovine su pokloni, drugi dio su tvrtke koje zaposlenicima nude bicikle. Kupci nisu sportski biciklisti, već ljudi koji voze iz potrebe.

Tvrtka Turna partner je manifestacije Goni Pony u Kranjskoj Gori, gdje se vozači malih bicikala natječu u usponu na vrh prijevoja Vršič.

Na ruku im idu i suvremeni trendovi – s jedne strane povećanje ekološke svijesti, a s druge rješavanje problema sve češćih prometnih gužvi u europskim gradovima. Prema Pogačevim riječima, mali kompaktni bicikl postaje nadopuna urbanoj mobilnosti.

Dolazi električni Pony Express

Hoće li i Pony pratiti električne trendove? Prvi čovjek Turne kaže da neće.

“Pony će ostati takav kakav jest. Ne može biti električni jer onda neće biti isti. Električni bicikl nije samo dodavanje motora i baterije. Poput sportskog automobila koji postiže veće brzine i treba se brže zaustaviti, Pony bi trebao imati jače kočnice. Sve komponente moraju biti prikladne.”

U Turni se kultni motocikl, koji je zapravo kopija talijanske Grazielle, neće mijenjati. Nastavit će ga oblačiti u različite boje.

No, planiraju oživjeti još jednu legendu slovenske urbane mobilnosti. „U tvrtki radimo na Pony Expressu. To je bio moped, ali mali. Imao je određene komponente slične Pony biciklu, ali je bio drugačiji. Imao je motor, rezervu i ispušnu cijev, pa oblik nije mogao biti isti. Budući Pony Express će sažeti ovu ideju: bit će približno iste veličine, ali jači i s električnim pogonom“, predviđa Pogač.

U Turni kažu da je žig Pony Express odmah nakon razvoja ideje već zaštićen u Zavodu za intelektualno vlasništvo. No, Pogač nije želio objaviti godinu kada će Pony Express krenuti na slovenske ceste.