McDonald’s tvrdi da lošije posluje na Bliskom istoku zbog “dezinformacija” o njihovoj poziciji o ratu u Gazi

Aktualno Forbes 5. sij 2024. 11:55
featured image

5. sij 2024. 11:55

Izvršni direktor McDonald’sa, Chris Kempczinski, kaže kako “rat i s njim povezane dezinformacije” čine štetu poslovanju kompanije na Bliskom istoku. Sve više američkih tvrtki osjeća sličan pritisak dok rat u Gazi ulazi u svoj četvrti mjesec.

U pismu objavljenom na LinkedInu, Kempczinski je naglasio kako su McDonaldsove franšize u muslimanskim zemljama – koje se suočavaju s glasnim pozivima na bojkot zbog glasina da tvrtka podržava izraelske vojnike – zapravo u vlasništvu “lokalnih upravitelja/vlasnika koji neumorno rade kako bi pružali usluge zajednicama i zapošljavaju tisuće njihovih sugrađana.”

Direktor je osudio i “nasilje” i “govor mržnje”. McDonald’s nije izdao nikakva priopćenja u kojima podržava Izrael ili rat u Gazi, a negativne reakcije protiv svoje fast-food giganta je nazvao “razočaravajućima i neutemeljenima.”

Usprkos pozivima na bojkot diljem Bliskog istoka, američki lanac je objavio kako je u četvrtom kvartalu prošle godine globalna prodaja porasla za 10.9 posto.

I iz Starbucksa kažu kako su imali problema s prosvjedima i “vandalizmom” kako na Bliskom istoku, tako i u sjevernoj Americi, a izvršni direktor Laxman Narasimhan kaže kako su oni izazvani “iskrivljavanjem naše pozicije na društvenim mrežama.”

Starbucks je ranije rekao kako “nema političku agendu” i osudio je nasilje i govor mržnje – ipak, tvrtka se trenutno sudski spori protiv sindikata Starbucks Workers United koji predstavlja oko 350 lokacija u SAD-u, tvrdeći kako je sindikat naštetio brendu tvrtke nakon objave propalestinskih poruka.

Starbucks je za posljednji kvartal 2023. godine prijavio porast globalne prodaje od 8 posto.

Kontekst

Militanti Hamasa, palestinske islamističke organizacije koja kontrolira pojas Gaze, 7. su listopada pokrenuli veliki napad na jugu Izraela. U Izraelu je ubijeno preko 1.200 ljudi, a 240 je oteto. Izrael je odgovorio proglašavanjem rata i pokretanjem protuofenzive protiv Hamasa u Gazi. Od početka rata je u Gazi ubijeno preko 22.000 ljudi, kaže tamošnje ministarstvo zdravstva, koje je pod kontrolom Hamasa. Ogroman broj žrtava izazvao je prosvjede i bojkote protiv izraelskih i američkih tvrtki na Bliskom istoku.

McDonald’s uglavnom sačinjavaju franšize u lokalnom vlasništvu, a brend je na početku sukoba trpio žestoke kritike nakon što su lokacije u Izraelu navodno dijelile besplatne obroke izraelskim vojnicima nakon početka rata. Taj potez izazvao je trenutnu reakciju franšiza u većinski muslimanskim zemljama uključujući Saudijsku Arabiju i Tursku.

I druge tvrtke su se suočile s kritikama zbog marketinških poteza. U prosincu je došlo do glasnih poziva na bojkot Zare nakon što je brend objavio reklame s modelima koji stoje oko ruševina, okruženi lutkama bez udova. Reklame su izazvale žestoke reakcije na društvenim mrežama, gdje su kampanju mnogi opisali kao izrugivanje sa sukobom u Gazi. Zara je reklame obrisala i objavila ispriku, situaciju nazvavši “nesporazumom” i tvrdeći da su fotografije nastale u rujnu, prije početka rata.

Propalestinski aktivisti prosvjeduju ispred dućana Zare u Londonu / Photo by Dinendra Haria/LNP / Shutterstock Editorial / Profimedia

U studenom je turski parlament uklonio proizvode Coca-Cole i Nestlea iz svih restorana i kafića u zgradi parlamenta zbog “ogromnih kritika javnosti” prema kompanijama, izvijestio je Reuters. Numan Kurtulmus, predsjednik parlamenta, upravo ove tvrtke iz SAD-a i Švicarske opisao je kao “tvrtke koje otvoreno izražavaju podršku za izraelske ratne zločine.”

Ni Coca-Cola ni Nestle nisu javno podržali rat u Gazi.

Autor originalnog članka: Zachary Folk, Forbes
Link: McDonald’s Blames ‘Misinformation’ About Stance On Gaza War For Hurting Middle East Business
(Prevela: Nataša Belančić)